„Nu lăsăm școlile fără profesori”. Premierul Marcel Ciolacu anunță că prorogă, la insistențele sindicatelor, ordonanța de urgență dată săptămâna trecută prin care contractele de muncă ale pensionarilor erau încheiate

Foto: Gov.ro

Guvernul amână până la finalul anului 2025 efectele ordonanței de urgență care încheie contractele de muncă ale profesorilor aflați peste vârsta de pensionare, a anunțat premierul Marcel Ciolacu (PSD) la începutul ședinței de guvern de joi, 13 martie.

Potrivit unui comunicat trimis jurnaliștilor acreditați, Guvernul anunță că „urmare a demersurilor sindicale, astăzi, în ședința de Guvern, Executivul va modifica articolul IV din OUG 9/2025”.

„Prorogăm până la sfârșitul anului aplicarea măsurii privind eliberarea din funcție a angajaților aflați la vârsta pensionării. În acest interval de timp, toată lumea va fi obligată să organizeze concursuri pentru posturile contractuale din administrația centrală și locală. În niciun caz, nu lăsăm spitale fără medici și școli fără dascăli”, a declarat Marcel Ciolacu.

Edupedu.ro a relatat că, potrivit ordonanței de urgență nr. 9 din 6 martie 2025, contractele individuale de muncă ale salariaților care cumulează pensia cu salariul încetează de drept, indiferent dacă aceștia au solicitat suspendarea plății pensiei.

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație (FSE) „Spiru Haret”, organizații sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar, au solicitat ministrului Educației, în regim de urgență, să clarifice situației angajaților din școli care primesc atât pensie, cât și salariu.

Ce prevede OUG nr. 9 privind raportul de muncă al funcționarilor publici

Dacă a fost emisă decizia de pensionare, raportul de muncă al profesorilor încetează de drept, chiar dacă aceștia au solicitat suspendarea plății pensiei, potrivit ordonanței de urgență nr. 9 din 6 martie 2025. Ordonanța amintită completează Legea salarizării nr. 153 din 2017.

Articolul IV – „La articolul 38 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, cu modificările și completările ulterioare, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alin. (10), cu următorul cuprins:

(10) Raportul de muncă al personalului contractual plătit din fonduri publice în conformitate cu prezenta lege, care îndeplinește condițiile de pensionare și pentru care a fost emisă decizia de pensionare, încetează de drept, în condițiile art. 56 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, chiar dacă salariatul a solicitat suspendarea plății pensiei”, prevede OUG nr. 9 din 6 martie 2025.

Iată ce stabilește art. 56 din Codul muncii:

Articolul 56 – „(1) Contractul individual de muncă existent încetează de drept:

c) la data îndeplinirii cumulative a condițiilor de vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare sau, cu caracter excepțional, pentru salariata care optează în scris pentru continuarea executării contractului individual de muncă, în termen de 30 de zile calendaristice anterior împlinirii condițiilor de vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, la vârsta de 65 de ani; la data comunicării deciziei de pensie în cazul pensiei de invaliditate de gradul III, pensiei anticipate parțiale, pensiei anticipate, pensiei pentru limită de vârstă cu reducerea vârstei standard de pensionare; la data comunicării deciziei medicale asupra capacității de muncă în cazul invalidității de gradul I sau II;”

Conform deciziei nr. 91 din 25 noiembrie a Înaltei Curți de Casație și Justiție, în situaţia menţinerii la cerere a raportului de funcţie publică după îndeplinirea condiţiilor de pensionare, emiterea deciziei de pensionare determină încetarea de drept a raportului de serviciu, chiar dacă funcţionarul public ceruse suspendarea plăţii pensiei:

„În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 517 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia menţinerii la cerere a raportului de funcţie publică după îndeplinirea condiţiilor de pensionare, emiterea deciziei de pensionare determină încetarea de drept a raportului de serviciu, chiar dacă funcţionarul public ceruse suspendarea plăţii pensiei” – Înalta Curte de Casație și Justiție.

Citește și:
Guvernul face tot posibilul să blocheze activitatea în sistemul de învățământ, acuză sindicatele FSE, care susțin că Executivul a modificat „pe sub masă” un act normativ prin care concediază profesorii care au primit decizii de pensionare / Solicită MEC o reacție până miercuri
OFICIAL Raportul de muncă al profesorilor pentru care a fost emisă decizia de pensionare încetează de drept, chiar dacă aceștia au solicitat suspendarea plății pensiei
Exit mobile version