Numărul orelor alocate pentru discipline în proiectul de planuri-cadru de liceu nu ține cont de „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde”, perioade „degrevate de cursuri” / În trunchiul comun, principala țintă a criticilor privind eliminarea sau restrângerea unor materii, 120 de ore prevăzute în proiect nu vor exista, de fapt

începerea școlii, predare bilingvă

Foto: Pixabay.com

Alocarea orelor pentru disciplinele din trunchiul comun (TC), la care se raportează și celelalte segmente ale planurilor-cadru pentru liceu, ia în calcul și intervalele ocupate de Școala Altfel și Săptămâna verde, potrivit proiectului de planuri-cadru pus în consultare de către Ministerul Educației și Cercetării. Or, cele două săptămâni sunt rezervate altor activități, nu orelor obișnuite, deci sunt intervale care „mănâncă” din totalul de săptămâni ale anului școlar.  Acest lucru nu este luat în considerare în împărțirea pe ore pentru trunchiul-comun, „eroarea” reprezentând aproape 6% din totalul acestor ore, într-un proiect apărut în contextul unor presiuni majore legate de „dispariția” unor materii, apariția altora sau reducerea numărului de ore pentru unele dintre ele.

Proiectul de planuri-cadru pentru liceu face trimitere la cele două săptămâni „speciale”, prezentate ca săptămâni „destinate activităților de alt tip decât cele proprii perioadelor de cursuri” și „perioade de timp degrevate de cursuri”. Aceasta înseamnă, așa cum s-a întâmplat până în prezent, că în timpul celor două săptămâni nu se fac orele obișnuite nici de limba română, nici de limbi străine, nici de matematică, istorie, religie sau sport, altfel spus ore în care să se predea materia obișnuită.

Dar ele sunt calculate ca săptămâni de predare pentru fiecare disciplină din trunchiul comun, în proiectul planurilor-cadru. Toate segmentele sunt astfel afectate – inclusiv curriculumul de specialitate (CS) și cel la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ), care împart, cu pondere diferită, numărul anual de ore de școală cu materiile din trunchiul comun.

Anul școlar are 36 de săptămâni în fiecare din clasele a IX-a, a X-a și a XI-a și 34 de săptămâni în clasa XII-a. Aici intră și Săptămâna Școala Altfel și Săptămâna Verde. Totalul de 142 de săptămâni de școală pentru patru ani de studii liceale este același cu cel luat în calcul și la alocarea orelor, chiar dacă în cele două „săptămâni speciale” nu se fac ore obișnuite.

Astfel, pentru cei 4 ani de liceu, trunchiul comun prevede:

Astfel, în cele 2.138 de ore dedicate trunchiului comun la nivel de liceu (fără Limba și literatura maternă), 120 de ore sunt, de fapt, ore din Săptămâna Școala Altfel și din Săptămâna Verde. Înseamnă că 5,61% dintre orele programate în trunchiul comun nu vor exista, de fapt, pentru că sunt programate în săptămâni în care se desfășoară alte activități decât cele obișnuite.

Alocarea orelor în TC – proiectul Planurilor-cadru pentru liceu:

Problema apare în condițiile în care încă de vineri seară, când proiectul acestor planuri-cadru a fost pus în consultare, s-au făcut auzite numeroase puncte de vedere critice cu privire la dispariția/schimbarea de segment curricular/reducerea ponderii unor materii – vezi, între altele, puncte de vedere critice despre prevederile referitoare la Limba și literatura română, Limba latină, Geografie. Istorie (și aici) În același timp, inclusiv ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a reclamat presiunile ce ar determina supraîncărcarea, spunând că „tot felul de mișcări în Parlament au introdus tot felul de discipline și teme pe care dacă le-aș adăuga în planul-cadru, copiii ar trebui să stea toată ziua la școală”.

Exit mobile version