Ministerul Educației va anunța, miercuri, o adresă de email la care profesorii sunt așteptați să îi scrie ministrului, „în următoarele două săptămâni”, „ce putem scoate sub aspect birocratic și cum putem să le simplificăm viața în școală, astfel încât de la începutul anului școlar să o facem”, după cum a spus, marți, ministrul Daniel David în podcastul Vorbitorincii. El a precizat că adresa de email va include termenul debirocratizare.
- Anunțul vine la șapte luni de când reducerea sarcinilor birocratice pentru cadrele didactice a fost inclusă în programul guvernului PSD-PNL-UDMR venit la putere după alegerile parlamentare de la sfârșitul anului trecut, guvern în care Daniel David a fost numit ministru. Tema debirocratizării muncii de profesor a fost reluată și în programul noului guvern Bolojan.
Aceasta este prima inițiativă concretă legată de debirocratizare, făcută de ministrul Daniel David. În podcastul menționat, el a făcut direct legătura cu faptul că a crescut norma didactică pentru profesori, pe care îi invită să transmită, în următoarele două săptămâni, „ce raportări proaste trebuie să facă, ce lucruri inutile trebuie să facă, astfel încât să le scoatem din activitățile lor. Dacă tot a crescut norma de predare, să aibă mintea la predare și nu la activități birocratice”.
În programul guvernării PSD-PNL-UDMR anunțat în decembrie 2024, când și Daniel David, rector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, a fost cooptat ca ministru, reducerea birocrației din școli era menționată ca soluție pentru ca profesorii „să se poată concentra mai mult pe actul educațional și pe dezvoltarea personală”. La punctul „Simplificarea, debirocratizarea și digitalizarea sistemului de învățământ”, programul de guvernare menționa:
- „Revizuirea proceselor administrative și de management în sistemul educațional și digitalizarea acestora pe criterii de eficiență și logică a proceselor;
- Simplificarea proceselor administrative din managementul educațional și reducerea sarcinilor birocratice pentru cadrele didactice, astfel încât acestea să se poată concentra mai mult pe actul educațional și pe dezvoltarea profesională;
- Asigurarea transparenței privind activitatea unităților de învățământ și a instituțiilor de învățământ superior;
- Diminuarea numărului de documente solicitate în activitatea didactică (fișe, procese verbale, rapoarte etc.)”
În programul guvernului de coaliție condus de Ilie Bolojan, debirocratizarea muncii de profesor este menționată iar, prin asociere cu intenții de „digitalizare sistemică” în acest sector:
- „Digitalizarea sistemică, inclusiv prin catalogul electronic și formulare unice de raportare, reducând astfel birocrația și volumul de muncă al cadrelor didactice și cercetătorilor. Se va urmări interoperabilitatea bazelor de date privind gestionarea absolvenților și inserția pe piața muncii. Printre alte priorități, se mai includ digitalizarea completă a fluxurilor administrative, precum și integrarea tehnologiei în procesul educațional prin platforme digitale și conținut interactiv.”
Context: 2019 – Comisia de „tăiat hârtii”
Amintim că, în 2019, în mandatul Monicăi Anisie la Ministerul Educației, o comisie de „tăiat hârtii” a instituției a lansat platforma www.debirocratizare.edu.ro (cu o adresă de contact cu structura „info la debirocratizare.edu.ro”), în pregătirea unui raport pentru debirocratizarea activității didactice, cu informații privind propunerile, acţiunile şi progresele făcute.
Ulterior, comisia de tăiat hârtii a propus, în decembrie 2019, o serie de măsuri de eliminare și sau simplificare a procedurilor didactice, precum eliminarea comisiei metodice, a proceselor verbale, a portofoliului dirigintelui, a rapoartelor despre situația socială și despre programele de sprijin. Propunerile anunțate atunci:
„Măsuri de eliminare:
1. Comisia metodică: se propune desființarea acesteia și realocarea atribuțiilor către alte comisii. Vor fi revizuite atribuțiile Comisiei de curriculum, în sensul acoperirii activităților de didactică și mentorat;
2. Procese verbale: se propune eliminarea obligației de a întocmi procese verbale la activitățile care nu necesită probarea modului de luare a deciziei. De exemplu, la ședința cu părinții se semnează foaie de prezență, dar nu se scrie PV decât pentru subiectele care necesită decizia majorității părinților.
3. Portofoliul dirigintelui: se propune eliminarea. Activitatea de dirigenție nu presupune „acoperirea cu hârtii”, ci intervenție, și este mai valoros ca timpul să fie acordat pentru discuțiile de consiliere necesare;
4. Raportări situație socială: eliminarea obligativității realizării de raportări și analize ale situației sociale a elevilor. De exemplu, situația elevilor cu părinți plecați în străinătate care era realizată de profesori, deși aceștia nu au atribuții din sfera asistenței sociale.
5. Raportări programe de sprijin: eliminarea obligativității realizării în forma actuală a raportărilor aferente programelor sociale Cornul și laptele, Fructe în școli etc. Se va opta pentru raportare integrată, cu asumare de responsabilități și de către personalul unităților administrativ-teritoriale (UAT).
Măsuri de simplificare:
1. Pentru rapoartele și statisticile solicitate de instituții ierarhic superioare sau alte instituții din afara sistemului educațional se propune eliminarea obligativității realizării acestora la nivelul unității de învățământ. Se recomandă completarea în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR) a tuturor datelor necesare și extragerea oricăror date necesare raportărilor din datele statistice existente în SIIIR.
2. Portofoliul profesorului: se propune revizuirea și standardizarea conținutului obligatoriu prin punerea la dispoziția profesorului de modele predefinite;
3. Documente pentru activități care presupun ieșirea elevilor din spațiul școlii: se propune simplificarea și soluții care să încurajeze profesorii în planificarea acestor activități, respectiv:
a) încurajarea programelor de voluntariat pentru părinți, care să parcurgă procedurile din legislația din domeniu, ca răspuns la nevoia de supraveghere a copiilor. Se propune modificarea art. 7 lit. (b) din ordinul de ministru nr. 3.637/2016: „să asigure câte un cadru didactic și, după caz, un părinte/tutore/ susținător legal voluntar însoțitor/însoțitori pentru fiecare 10 elevi participanți”;
b) modificarea contractului educațional în sensul introducerii unei prevederi referitoare la posibilitatea implicării părinților/tutorilor/susținătorilor legali, în calitate de voluntari, în organizarea și desfășurarea activităților extrașcolare;
c) modificarea contractului educațional în sensul introducerii unor prevederi care asigură transferul de încredere către cadrele didactice, fără să mai fie nevoie de semnătura părintelui/tutorelui pentru fiecare acțiune în parte.
4. Teste inițiale (predictive): se propune eliminarea obligativității de aplicare a testelor inițiale în situații de continuitate (același profesor, aceeași disciplină).
5. Condica de prezență: se propune eliminarea rubricii referitoare la tema orei de curs și înlocuirea acesteia cu rubrică referitoare la denumirea disciplinei.”
Singura schimbare notabilă în urma acestor probleme a fost desființarea comisiilor metodice, numărul comisiilor permanente fiind redus în 2020 la 5. În ROFUIP 2024, numărul comisiilor permanente a crescut la 6.
În 2020, comisiile permanentă rămăseseră, prin ROFUIP, comisia pentru curriculum, comisia de evaluare și asigurare a calității, comisia de securitate, comisia pentru controlul managerial intern, comisia pentru prevenirea și combaterea violenței. În 2024, prin ROFUIP, acestora li s-a alăturat din nou o a șasea, anume Comisia pentru formare și dezvoltare în cariera didactică.
- Comisiile permanente își desfășoară activitatea pe tot parcursul anului școlar și au, fiecare, o serie de atribuții de îndeplinit și proceduri de urmat. COmisia pentru formare și dezvoltare în cariera didactică, de exemplu, trebuie să „cartografieze nevoile de formare continuă”, să emită informări, să planifice activități de formare în cariera didactică,, să desfășoare ateliere, seminarii, lecții, să organizeze activități de mentorat, să gestioneze sistemul de acumulare a creditelor la nivel de școală.
Declarația lui Daniel David în podcastul Vorbitorincii de marți, 22 iulie:
„Daniel David: Mâine vom anunța – și folosesc faptul că sunt aici cu dumneavoastră – vom anunța un email care se numește debirocratizare, cu adresa ministerului, unde aștept ca profesorii să-mi scrie în următoarele două săptămâni ce putem scoate sub aspect birocratic și cum putem să le simplificăm viața în școală, astfel încât de la începutul anului școlar să o facem. Adică: ce raportări proaste trebuie să facă, ce lucruri inutile trebuie să facă, astfel încât să le scoatem din activitățile lor. Dacă tot a crescut norma de predare, să aibă mintea la predare și nu la activități birocratice.
Moderator: Debirocratizare la edu.ro, bănuiesc.
Daniel David: Da, da. Vom anunța.”
Citește și:
Reducerea birocrației din școli, pentru ca profesorii „să se poată concentra mai mult pe actul educațional și pe dezvoltarea profesională” – prevedere din programul de guvernare PSD-PNL-UDMR
Campania Edupedu.ro: Lăsați profesorii să fie profesori!
Foto: © Inna Getmanec | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.