Oana Moraru, despre diferența de vârstă a copiilor înscriși la clasa pregătitoare: Decalajul de un an e perceput ca un handicap personal, ca un defect / Diferențele se vor vedea inclusiv în clasa a II-a, când se schimbă enorm ritmul și nivelul programei

Oana Moraru / Foto: Captura Părinți CuMinți/Youtube.com

Oana Moraru, expert educațional, spune despre diferențele de vârstă ale copiilor înscriși la clasa pregătitoare că „decalajul de un an la această vârstă este perceput de cel mai sensibil, mai introvert sau încă nematurizat socio-emoțional, ca pe un handicap personal, ca pe un defect” și că diferențele între un copil înscris la 6 ani și unul înscris la 7 ani „se vor vedea inclusiv în clasa a II-a, când se schimbă enorm ritmul și nivelul programei”, a afirmat ea în podcastul Părinți Cuminți.

Copiii care au 7 ani atunci când încep clasa pregătitoare sunt „mai vocali, mai verbali, mai autoritari”, iar colegii lor care abia au împlinit 6 ani pot să perceapă aceste diferențe „ca pe un handicap personal, ca pe un defect, ca pe o pe o lipsă”, a afirmat Oana Moraru.

În școala românească nu există suficiente momente de consolidare a cunoștințelor și se pune accentul pe progresul rapid, iar copiii de 6 ani care nu sunt încă pregătiți pentru acest ritm ar putea fi dați la școala peste un an, a mai afirmat ea: „În ritmul în care se întâmplă învățarea în școala românească, nu avem perioade de platou, nu avem momente în care respectăm stadiile de dezvoltare, nu avem suficiente momente în care sărbătorim cu toții că știm un lucru, ne grăbim către următorul capitol”.

Redăm principalele declarații ale Oanei Moraru pe acest subiect:

Oana Moraru, expert educaționalTu nu știi, ca părinte, dacă în clasa pregătitoare nu va ateriza un copil de 6 ani sau 5 ani și 10 luni, la pragul acesta între două vârste, de școală și de grădi, cu copii de 7 ani. Și decalajul la această vârstă de un an e perceput de cel mai sensibil, mai introvert sau încă nematurizat socio-emoțional, ca pe un handicap personal, ca pe un defect, ca pe o lipsă intrinsecă a lui. Sunt mai vocali, mai verbali, mai autoritari copiii de 7 ani, sunt în cu totul altă stație a vârstei și a vieții lor. Și amestecul acesta decalat de un an, un an și ceva, mai ales dacă al tău copil are aceste neajunsuri socio-emoționale, pentru că a intrat puțin la grădi, l-ai amânat, a fost bolnăvior, nu s-a socializat până în stadiul al treilea, al jocului acela de tip tranzacțional, e mai bine să-l ții. 

Aceste diferențe se vor vedea foarte mult inclusiv în clasa a II-a, când se schimbă enorm ritmul și nivelul programei, conținuturile le pun probleme și când un copil mic de 5 ani și 10 luni intrat la școală nu va fi ajuns la gradul acela de abstractizare a gândirii, nu va dezvolta memoria de lucru necesară tablei înmulțirii, de exemplu, sau operațiilor lungi cu tema ordinii operațiilor, a parantezelor, a termenului necunoscut. Lucru care, iarăși, poate fi integrat pas cu pas și de copilul mai mic, toți sunt capabili, dar nu în ritmul în care se întâmplă învățarea în școala românească, unde nu avem perioade de platou, nu avem momente în care respectăm stadiile de dezvoltare, nu avem suficiente momente în care sărbătorim cu toții că știm un lucru, ne grăbim către următorul capitol. 

Și acești copii mici intrați cu aceste neajunsuri, fie de concentrare, fie de dezvoltare, socio-emoțională, că-mi doresc încă să stau cu o jucărică pe bancă… La 5 ani și 10 luni, 5 ani și 11 luni distanța de casă, în mediu social destul de formal, îl determină pe copil să-și compenseze cumva acest gol cu o jucărioară, cu un obiect pe care îl freacă pe sub bancă, pe sub măsuță. Și dacă învățătoarea n-are înțelegerea acestei nevoi și-l culpabilizează: „lasă jucăria, te-ai făcut băiat mare, fată mare, nu mai venim cu jucării, nu le mai atinge”, copilul învață încet-încet că e ceva în neregulă cu el.

Informații de context

Potrivit Ministerului Educației, pot fi înscriși în clasa pregătitoare:

Cui se adresează evaluarea CJRAE/ CMBRAE?

Când și unde se realizează evaluarea copiilor?

Evaluarea copiilor de către CJRAE/CMBRAE s-a realizat în perioada 10 – 27 martie 2025, atât la sediul CJRAE/CMBRAE, cât şi în diferite centre din judeţ/municipiul Bucureşti, cu prioritate în grădiniţe.

Înscrierea în clasa pregătitoare 2025 a copiilor care împlinesc vârsta de 6 ani până la data de 31 august poate fi amânată cu maximum un an, la cererea scrisă a părinților, în cazuri justificate. Cererea și documentele anexate s-au transmis anul acesta în perioada 10 – 27 martie.

Pentru copiii care au frecventat grădinița sunt necesare:

Pentru copiii care nu au frecventat grădinița sau au revenit din străinătate sunt necesare:

Cererile-tip de înscriere pot fi completate şi validate direct la unitatea de învăţământ la care părintele doreşte înscrierea copilului.

Cererile-tip de înscriere pot fi completate şi online pe site-ul dedicat, pe durata perioadei de înscriere, însă după completarea acestora, cererile trebuie validate în unitatea de învățământ aleasă. 

Citește și:
GHID Înscrierea la clasa pregătitoare 2025. Răspunsuri ale Ministerului Educației la cele mai frecvente întrebări
Înscrierea în clasa pregătitoare 2025 poate fi amânată cu maximum un an. Model de cerere care se depune în perioada 10 – 27 martie și lista afecțiunilor ce pot justifica amânarea începerii școlarizării la 6 ani
Exit mobile version