OFICIAL „Butonul roșu” este de fapt un formular tipizat pe care elevii agresați, hărțuiți sau martori ai unor violențe trebuie să-l pună într-o cutie de sesizări sau să-l trimită pe mail, ori să-l completeze online pe site-ul școlii, dacă există așa ceva / Procedura pentru comisia din școală

Foto: Captură Monitorul Oficial

Ordinul privind sesizările pe care le pot face elevii anonim în cazuri de violență sau abuzuri și consum de droguri, așa numitul „buton roșu” a fost publicat în Monitorul Oficial, marți, 3 iunie. Acesta este însă doar un formular tipizat pe care elevii agresați, hărțuiți sau martori ai unor violențe trebuie să-l pună într-o cutie de sesizări sau să-l trimită pe mail, ori să-l completeze online pe site-ul școlii, dacă există așa ceva. Ministrul Daniel David a anunțat implementarea acestui mecanism, pentru a încuraja situațiile în care un elev care spune că un coleg consumă sau vinde droguri, să nu fie văzut ca „pârâciosul” clasei, ci ca o persoană foarte responsabilă și apreciată.

La aproape două luni de la anunțarea așa numitului „buton roșu” pentru sesizarea faptelor de violență în mod anonim, ordinul a fost publicat în Monitorul Oficial. Acesta conține câteva informații despre modalități de sesizare, tipul de fapte ce pot fi sesizate unde și cum poate fi accesat un formulat tipizat.

„Mecanismul oferă elevilor, părinților, precum și personalului din unitățile de învățământ posibilitatea de a raporta acte de violență într-un mod anonim, fără a li se periclita siguranța, intimitatea sau integritatea”, precizează articolul 1 din Ordin.

Potrivit ordinului, dacă persoana în cauză alege să își dea numele, identitatea va fi protejată, se iau măsuri de anonimizare a identității acesteia.

De precizat, mecanismul de sesizare anonimă trebuie să fie inclus în regulamentul de ordine interioară al unităților de învățământ preuniversitar și publicat pe site-ul unității de învățământ. Procedurile vor fi diseminate periodic, prin diverse mijloace, către personalul unităților de învățământ, către elevi și familiile acestora.

Fapte care pot fi semnalate

Art. 4. — Faptele care pot fi semnalate anonim includ, dar nu se limitează la:

a) cazurile de violență între antepreșcolari/preșcolari/elevi săvârșite în mediul școlar;

b) cazurile de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/ elevilor săvârșite de membri ai personalului unității de învățământ în mediul școlar;

c) cazurile de violență asupra personalului unității de învățământ săvârșite de elevi în mediul școlar;

d) suspiciunea de consum de substanțe psihoactive (droguri);

e) existența situațiilor de tipul: suspiciune de port sau folosire, fără drept, de obiecte periculoase; suspiciune de implicare în alte infracțiuni — furt, tâlhărie;

f) cazurile de suspiciune de violență comisă asupra copilului în afara mediului școlar.

Ce conține formularul

Părinții, elevii sau profesorii sunt încurajați să semnaleze fapte de violență la nivel de școală, creșă, grădiniță, liceu, atât între elevi cât și posibile fapte agresive din partea personalului școlar. Vezi mai jos toate situațiile ce pot fi semnalate

„Acest formular este destinat semnalării faptelor de violență în cadrul unității de învățământ. Rolul lui este de a ne ajuta să identificăm situațiile problematice și soluțiile la acestea. Este important să completezi acest formular cât de repede poți după petrecerea faptei și să incluzi cât mai multe detalii reale.

Completarea sa nu necesită includerea numelui tău sau a altor date personale. Dacă îți dorești, poți menționa numele tău, caz în care acesta va fi anonimizat. Identitatea ta va fi cunoscută doar de directorul unității de învățământ sau persoana/persoanele desemnată/desemnate de acesta să deschidă cutia/să acceseze e-mailul dedicat.

Toate informațiile vor fi tratate cu seriozitate și maximă confidențialitate. Ești în deplină siguranță.

1. Tipul faptei observate sau trăite (Bifează una sau mai multe opțiuni.):
violență fizică (de exemplu, lovire, împingere, trântire);
violență verbală (de exemplu, jigniri, umiliri, insulte);
hărțuire/bullying (de exemplu, intimidare repetată, excludere socială, zvonuri); comportament inadecvat al personalului școlii;

consum de droguri în școală;
alte situații (Te rugăm să detaliezi mai jos.).
2. Descrierea faptei
(Ce s-a întâmplat? Cine a fost implicat? Cum s-a manifestat fapta?) ………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………

3. Locul în care a avut loc fapta
(de exemplu, sala de clasă, curtea școlii, holuri, toaletă, în afara școlii etc.) ………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………

4. Data și ora aproximativă a incidentului ………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………

5. Ai mai asistat la fapte similare din partea persoanei implicate?
Da
Nu
Nu știu
Dacă da, poți oferi detalii suplimentare: ………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………

6. Alte observații/sugestii/informații relevante: ………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………

N O T Ă:

Formularul poate fi introdus în cutia fizică de sesizări amplasată în școală sau completat online, dacă este disponibilă această opțiune”.

Modalități de sesizare

Art. 3. — (1) Sesizarea faptelor de violență și a suspiciunilor privind consumul de droguri și alte abateri de la normele de bună conduită poate fi făcută anonim, prin utilizarea următoarelor modalități:

a) cutia fizică de sesizări — amplasată într-un loc accesibil și vizibil din incinta unității de învățământ, destinată colectării sesizărilor anonime. În acest caz, unitatea de învățământ pune la dispoziția personalului și elevilor formulare de sesizare anonimă, conform modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură;

b) formularul electronic — disponibil pe site-ul oficial al unității de învățământ, acesta permite transmiterea sesizărilor în mod anonim, prin completarea informațiilor prevăzute în anexa la prezenta procedură;

c) adresă de e-mail dedicată — permite transmiterea mesajelor anonime printr-un canal electronic securizat, care nu salvează adresa de e-mail a persoanei care a formulat sesizarea, la solicitarea acesteia.

(2) În cazul în care sesizarea suspiciunilor și a cazurilor de violență este făcută prin utilizarea modalităților prevăzute la alin. (1), cu indicarea datelor de identitate, persoana care a formulat-o are dreptul de a cere anonimizarea/asigurarea confidențialității identității.

Art. 5. — (1) Toate sesizările anonime care au ca obiect faptele prevăzute la art. 4 sunt analizate de către Comisia pentru prevenirea și combaterea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității, denumită în continuare CPCV, constituită la nivelul unității de învățământ.

(2) CPCV analizează sesizarea și investighează, în acord cu Procedura privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și personalului unității de învățământ, precum și al altor situații corelate în mediul școlar și al suspiciunii de violență asupra copiilor în afara mediului școlar, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 6.235/2023, cu modificările ulterioare, pentru a lua măsurile necesare/adecvate, cu respectarea principiului confidențialității și respectarea datelor personale conținute de sesizări.

(3) CPCV întocmește rapoarte periodice cu privire la măsurile adoptate și urmărește modul de implementare a acestora.

(4) În situațiile în care faptele de violență/suspiciunile semnalate depășesc competențele și atribuțiile membrilor CPCV, va fi solicitată implicarea altor instituții abilitate, conform legislației în vigoare.

Protecția identității

Art. 6. — (1) În cazul în care se cunoaște identitatea persoanei care efectuează sesizarea conform prevederilor art. 3 alin. (2), se iau măsuri de anonimizare a identității acesteia.

(2) Identitatea persoanei prevăzute la alin. (1) este cunoscută doar de către directorul unității de învățământ, respectiv persoana/persoanele desemnată/desemnate de acesta să aibă acces la cutie și/sau la e-mailul dedicat.

(3) Ulterior anonimizării, sesizarea se transmite spre soluționare CPCV. Orice demers de identificare sau de intimidare a persoanei care sesizează va fi considerat abatere disciplinară și va atrage sancțiuni conform legii.

(4) Orice represalii sau discriminări la care sunt supuse persoanele care semnalează fapte de violență, în cazul în care numele acestora devine cunoscut sau acestea declară în public că au semnalat faptele respective, sunt considerate abateri disciplinare și vor atrage sancționarea persoanelor care se fac vinovate conform legii.

Art. 7. — (1) Mecanismul de sesizare anonimă urmează să fie inclus în regulamentul de ordine interioară al unităților de învățământ preuniversitar și publicat pe site-ul unității de învățământ.

(2) Fiecare unitate de învățământ se asigură că orice persoană interesată are acces la modalitățile de sesizare prevăzute la art. 3.

(3) Prevederile prezentei proceduri vor fi diseminate periodic, prin diverse mijloace, către personalul unităților de învățământ, către elevi și familiile acestora.

(4) Informațiile referitoare la modalitățile de sesizare sunt distribuite către personalul unității de învățământ, elevi și familiile acestora periodic, iar elevii vor fi încurajați constant să le utilizeze atunci când este cazul.

Art. 8. — Prezenta procedură poate fi revizuită periodic, pentru a se asigura eficiența mecanismului și conformitatea cu legislația în vigoare.

Art. 9. — Reglementările interne ale unităților de învățământ referitoare la mijloacele de sesizare a faptelor de violență sunt adaptate pentru a respecta prevederile prezentei proceduri.

Comisia pentru prevenirea și combaterea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității

În prima săptămâna de cursuri a anului școlar 2024-2025, toate unitățile de învățământ au fost obligate să stabilească componența Comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalității, CPEV, și un grup de acțiune cu acelasi scop, de prevenire și combatere a violenței, conform Planului Național de combatere a violenței școlare. 

Atribuțiile comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei sunt stabilite în ROFUIP 2024. CPEV a preluat atribuțiile grupurilor de acțiune antibullying, conform procedurii de management a cazurilor de violență.

Planul național de combatere a violenței școlare, care va fi aplicat în toate școlile include măsuri pentru prevenirea violenței școlare, formarea profesorilor și responsabilitățile școlilor și inspectoratelor.

Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii se constituie la nivelul unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, în baza hotărârii consiliului de administraţie prin care se aprobă și componența sa nominală, conform ROFUIP 2024. 

Comisia este formată din: 

– un director adjunct sau, după caz, coordonatorul pentru proiecte și programe educative școlare și extrașcolare

– 4-6 reprezentanți ai cadrelor didactice, desemnați de Consiliul profesoral; 

– 1-3 reprezentanți ai părinților/reprezentanților legali desemnați de consiliul reprezentativ al părinților/reprezentanților legali şi asociaţia de părinţi, acolo unde există

– 1-3 elevi desemnați de Consiliul școlar al elevilor

– 1 reprezentant al primarului și 1 reprezentant al consiliului local, membri în Consiliul de administrație al unității de învățământ, cu statut de invitați

– profesorul-consilier școlar și mediatorul școlar, după caz

Grupul de acțiune, care va avea întâlniri lunare, va fi format din:

– directorul unității de învățământ;

– membrii comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității; 

– un polițist desemnat din cadrul DGPMB/IPJ

– un membru din cadrul comitetului reprezentativ al/asociației părinților

– un membru din cadrul consiliului școlar al elevilor

– un reprezentant din cadrul SPAS/DAS/DGASPC, conform Planului Național de combatere a violenței școlare.

Despre butonul roșu

În urmă cu aproape două luni, pe 18 martie, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că în scurt timp instituția pe care o conduce va implementa în școli și universități un „buton roșu”, adică o adresă de email unde se pot trimite sesizări anonime despre consum de droguri, violență, diverse probleme de etică, către responsabilul care se ocupă de situația reclamată. În cazul școlilor ar urma să fie responsabilul din comisia pentru combaterea consumului de droguri și prevenirea violențelor.

Daniel David a făcut aceste declarații la dezbaterea despre traficul și consumul de droguri în școli și licee, organizată marți 18 martie 2025 de Comisia pentru Cercetarea Abuzurilor, Combaterea Corupției și Petiții din Senatul României.

Edupedu.ro a semnalat în premieră că ordinul de ministru (OMEC) privind implementarea „butonului roșu” a fost semnat de ministrul David fără ca actul normativ să fi fost vreodată publicat în transparență decizională de Ministerul Educației și Cercetării.

Ordinul de ministru este un act normativ, iar potrivit legii 52/2004 privind transparența decizională în administrația publică, orice act normativ emis de Ministerul Educației și Cercetării trebuie să treacă prin procedura de transparență decizională, inclusiv să fie publicat pe site-ul instituției. În acest caz nu s-a întâmplat așa ceva.

Ministrul Educației și Cercetării a spus că a aflat din presă că a semnat un ordin de ministru fără ca instituția pe care o conduce să pună în consultare publică actul normativ. Daniel David anunță că va pune documentul în transparență după semnare.

DESCARCĂ Formular de sesizare anonimă a faptelor de violență și / sau a suspiciunilor privind consumul de substanțe psihoactive (droguri) și alte abateri de la normele de bună conduită, de către elevi sau personalul școlii
ORDIN pentru aprobarea Procedurii privind mecanismul de sesizare anonimă a faptelor de violență și / sau a suspiciunilor privind consumul de substanțe psihoactive (droguri) și alte abateri de la normele de bună conduită, de către elevi sau personalul școlii
Citește și:
Ministrul Educației anunță că va încuraja implementarea unui mecanism de semnalare anonimă a activităților legate de droguri în școli: Dacă un elev spune că un coleg consumă sau vinde droguri, să nu fie văzut ca „pârâciosul” clasei, ci ca o persoană foarte responsabilă și apreciată / Avem în psihologie „regula mortului”. Poate ar trebui să le spunem elevilor ce să facă, nu doar ce să nu facă
O să implementăm în scurt timp „butonul roșu” în școli și universități, spune ministrul Educației: o adresă de email unde se pot trimite sesizări anonime despre consum de droguri, violență, diverse probleme de etică, către responsabilul care se ocupă de situația reclamată
Trebuie să împingem din jurul școlii dealerii de droguri, așa cum am făcut cu fast-foodurile, spune ministrul Educației: Dacă nu reuşim să blocăm intrarea drogurilor în școală, avem o problemă / Părinții să discute cu copiii și să ceară ajutor specializat
Daniel David anunță că a semnat ordinul de ministru „legat de așa-numitul buton roșu”, fără ca actul normativ să fi fost vreodată publicat în transparență decizională de Ministerul Educației și Cercetării
Ministrul Daniel David a aflat din presă că a semnat un ordin de ministru fără ca actul normativ să fie pus în consultare publică și anunță că îl pune în transparență după semnare
Exit mobile version