Legea 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan, a intra în vigoare prin publicarea ei vineri noaptea, pe 25 iulie, în Monitorul Oficial. Actul normativ în forma finală confirmă ceea ce Edupedu.ro a semnalat încă de la adoptarea în Parlament a proiectului: faptul că universitățile nu sunt obligate să crească norma didactică a profesorilor și personalului de predare din facultăți, în timp ce colegii lor din școli și licee vor avea de la 1 septembrie 2025 obligatoriu mai multe ore de predare pentru același salariu.
Concret, norma didactică din învățământul universitar, prevăzută la articolul 211 din Legea 199/2023, rămâne neschimbată, fără nicio obligație de creștere, potrivit legii 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare (așa-numita Lege Bolojan).
O diferență de tratament față de profesorii din învățământul preuniversitar, unde aceeași lege stipulează că norma didactică crește, obligatoriu, de la 1 septembrie 2025, explicit și pentru toate cadrele didactice, în funcție de nivelul la care predau, conform analizei Edupedu.ro pe documentul legislativ.
În învățământul superior, legea aduce o modificare minoră și discretă: crește de la 16 la 18 ore convenționale limita maximă pe care o poate avea norma didactică săptămânală a unui cadru universitar.
Regula este prevăzută la articolul LIV din Legea Bolojan și modifică art 211 alineatul (15) din Legea nr. 199/2023:
„Art. LIV – Legea învăţământului superior nr. 199/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 614 din 5 iulie 2023, cu modificările si completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
6. La articolul 211, alineatul (15) va avea următorul cuprins: „(15) Norma didactică nu poate depăşi 18 ore conventionale pe săptămână.”
Toate celelalte alineate care definesc structura normei, diferențiat pe funcții (profesor, conferențiar, lector, asistent), rămân neschimbate. În plus, universitățile păstrează autonomia deplină de a stabili prin regulamente interne norma efectivă, în limita acestui nou plafon de 18 ore. Așadar, măsura le dă universităților posibilitatea de a crește sarcina didactică, dar nu o impune sub nicio formă, așa cum face în preuniversitar. Aplicarea concretă a unei norme majorate depinde exclusiv de decizia fiecărui senat universitar, dacă dorește. Câte ore au în normă cei care predau în universitar:
”Art 211, legea 199/2023, alineatul (12): „Norma didactică săptămânală minimă pentru activitățile prevăzute la alin. (2) lit. a)-g) se stabilește după cum urmează:
a) profesor universitar: 7 ore convenționale, dintre care cel puțin 4 ore convenționale de activități de predare;
b) conferențiar universitar: 8 ore convenționale, dintre care cel puțin 4 ore convenționale de activități de predare;
c) lector universitar/șef de lucrări: 10 ore convenționale, dintre care cel puțin două ore convenționale de activități de predare;
d) asistent universitar: 11 ore convenționale, cuprinzând doar activități prevăzute la alin. (2) lit. b), c) și f) în cadrul programelor de studii de scurtă durată, studii universitare de licență, respectiv studii universitare de masterat”.
Au existat în utlima săptămână mai multe anunțuri ale câtorva universități că această normă ar crește cu 1 oră, în unele cazuri, cu 2 ore în altele, dar practica nu e geeneralizată și legea nu îi obligă să facă nimic pe cei din universitar. În contradicție cu textul legii și cu reglementările, ministrul Daniel David susține că și în universitar „s-a mărit norma didactică, tot cu două ore”.
Reamintim, pe 2 iulie, premierul Ilie Bolojan delcara de la Guvern: „În ceea ce privește alte cheltuieli structurale, cum sunt cele din educație, vom propune creșterea normei didactice cu 2 ore față de ceea ce avem astăzi în învățământul preuniversitar și în învățământul universitar”.
Pentru profesorii din preuniversitar (creșe, grădinițe, școli primare, gimnaziale, licee, colegii), norma didactică crește în perioada 2025–2026 – 2029–2030 inclusiv. În medie, pe săptămână norma de predare va fi de 20 de ore pentru profesorii de gimnaziu, liceu, profesional și postliceal, 18 ore pentru profesorii din educația timpurie și două ore suplimentare de pregătire remedială cu elevii, pentru învățătorii și profesorii pentru învățământ primar. Măsura este impusă direct prin lege și nu lasă spațiu de interpretare la nivelul școlilor. Este o măsură cu aplicare temporară, dar are efecte bugetare și de personal imediate: reduce de la 1 septembrie 2025 numărul de norme didactice și, implicit, afectează posturile profesorilor. Este vorba mai ales de suplinitorii calificați, după cum a arătat ministrul Daniel David într-o declarație recentă: „noi avem în sistem oameni care sunt angajați pe un an de zile sau pe plata cu ora, contracte care în vară se încheie. Nici dacă n-ar fi fost aceste măsuri nimeni nu avea garanția că acele contracte în toamnă vor fi continuate, fiindcă se făceau contracte noi în funcție de câte ore libere rămâneau, câte din acele ore au fost ocupate de titulari între timp având concursuri de titularizare. Deci ce am spus este că nimeni care a avut și are contract în derulare nu pierde, fiindcă noi avem 30.000 peste chiar peste 30 de mii de norme la plata cu ora, s-ar putea să fie mai puțini, o să fie sigur, dar nu era garanția nici dacă nu erau aceste măsuri”.
Profesorii suplinitori, în marea lor majoritate profesori calificați, sunt profesorii care au contract de muncă pe perioadă determinată de 1 an pentru că fie nu există post cu viabilitate mai mare, fie nu există numărul de ore necesare într-o singură școală pentru se a putea angaja pe o durată mai mare.
Ce prevede Legea 141/2025 pentru profesorii din preuniversitar, în privința normei didactice
„Art. LVIII. — Prin derogare de la prevederile art. 207 alin. (4) lit. c)-h) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, începând cu anul școlar 2025-2026 și până la începutul anului școlar 2029-2030, norma didactică de predare-învățare evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a antepreșcolarilor/preșcolarilor și a elevilor în clasă, în care pot fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităților prevăzute la alin. (1) lit. a) și se stabilește după cum urmează:
a) un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate. În atribuțiile postului se includ obligatoriu 2 ore/săptămână de pregătire remedială;
b) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;
c) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;
d) 26 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;
e) 22 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;
f) pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 18 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistruinstructor și profesor pentru instruire practică — 22 de ore pe săptămână”.
Foto: © Photosvit | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.