OFICIAL Profesorii din comisiile de burse primesc 5 puncte, cu 1 punct mai mult față de anul trecut, pentru gradația de merit 2025. Descarcă fișele de (auto)evaluare pentru profesori și pentru personalul de conducere

Foto: © Yuri Arcurs | Dreamstime.com

Profesorii care fac parte din comisiile de acordare a burselor primesc 5 puncte, adică cu 1 punct mai mult comparativ cu anul trecut, pentru gradația de merit 2025, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul ministrului educației și cercetării nr. 3.745 din 8 aprilie 2025 pentru aprobarea metodologia privind acordarea gradaţiei de merit personalului didactic din învăţământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025.

Punctajul pentru fiecare criteriu se găsește în fişa sintetică de (auto)evaluare pentru cadrele didactice din învăţământul gimnazial, liceal, profesional, postliceal.

Anul trecut, profesorii care făceau parte din comisiile din școli erau punctați, pentru activitatea lor, cu 5 puncte. Tot în 2024, cadrele didactice care participau la simpozioane și conferințe (județene, naționale, internaționale) primeau 3 puncte.

Conform ordinului cu regulile pentru gradația de merit 2025, profesorii din comisii pot să primească cel mult 5 puncte, iar cei care merg la conferințe și simpozioane iau cel mult 2 puncte.

Fișa sintetică de (auto)evaluare pentru cadrele didactice din învățământul gimnazial, liceal, profesional, postliceal

Fișa sintetică de (auto)evaluare pentru cadre didactice din învățământul antepreșcolar, preșcolar, primar, învățământ special, profesori consilieri, profesori logopezi

Fișa sintetică de (auto)evaluare pentru personalul de conducere, de îndrumare și control

Fișa sintetică de (auto)evaluare pentru personalul didactic de predare din palatele și cluburile copiilor

Fișa sintetică de (auto)evaluare pentru personalul de conducere din palatele și cluburile copiilor

Fișă sintetică de (auto)evaluare pentru personalul didactic de predare (pregătire sportivă de specialitate) din învățământul sportiv integrat și suplimentar 

Fișă sintetică de (auto)evaluare pentru personalul de conducere din învățământul sportiv integrat și suplimentar 

Despre gradația de merit

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că gradaţia de merit se acordă prin concurs și reprezintă o creștere cu 25% a salariului de bază. Gradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani:

Articolul 217 – (1) Personalul didactic din învățământul preuniversitar beneficiază de gradație de merit, acordată prin concurs. Această gradație se acordă pentru 16% din posturile didactice existente la nivel județean/al municipiului București de învățământ preuniversitar și reprezintă 25% din salariul de bazăGradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani.

(2) Metodologia și criteriile de acordare a gradației de merit este aprobată, la propunerea CNFDCD (Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică – n.red), prin ordin al ministrului educației, după consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar.

Informații de context

În februarie, Edupedu.ro a scris că sindicatele din Învățământ au solicitat ca bursele sociale să fie preluate de autoritățile locale, deoarece implicarea profesorilor în acordarea acestor burse provoacă nemulțumiri, potrivit unei informări a Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI). Solicitarea a fost făcută la o întâlnire a sindicatelor profesorilor cu conducerea Ministerului Educației și Cercetării.

Conform datelor Ministerului Educației, peste 835.000 de elevi iau bursă socială.

Ministrul Educației și Cercetării a declarat, la emisiunea Prim Plan de la TVR Info, că birocrația este uriașă în școli: „Birocrația, în momentul acesta, este uriașă. Când te uiți la profesor, nu știi dacă este profesor, informatician sau secretar”.

În noiembrie 2024, profesorii au cerut ministerelor Educației, Muncii și Familiei, printr-o petiție, ca bursele sociale să fie gestionate de serviciile de asistență socială: „Noi, cadrele didactice din învățământul preuniversitar, solicităm transferarea atribuțiilor de întocmire și gestionare a dosarelor pentru bursele sociale ale elevilor, de la diriginți și învățători, către angajații serviciilor de asistență socială”, se arată în textul petiției.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că bursele sunt cea mai mare problemă pentru cadrele didactice, la început de an școlar.

Amintim că un învățător, care face parte din Comisia de Acordare a Burselor (CAB), a declarat pentru Edupedu.ro, sub protecția anonimatului, că „sunt unele lucruri care ne solicită competențe juridice, pe care noi nu le avem”.

Actele necesare pentru bursa socială pe baza venitului mediu net lunar în anul școlar 2024-2025:

Actele necesare pentru obținerea bursei sociale pentru elevii cu unul sau ambii părinți decedați:

Actele necesare pentru bursa sociala pentru elevii care provin din familii monoparentale:

Actele necesare pentru bursa socială medicală

Pentru obținerea acestui tip de bursă socială elevul major sau părintele/reprezentantul legal al elevului minor va depune următoarele documente:

Elevii cu vârsta de până la 30 de ani înscriși în „A doua șansă” depun următoarele documente:

Bursele se plătesc lunar, de către unitățile de învățământ, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă. Dacă data de 20 cade într-o zi de repaus săptămânal, zi de sărbătoare legală sau zi liberă, plata burselor se efectuează în ziua lucrătoare anterioară acesteia. 

Ordonatorii de credite ai unităților de învățământ răspund de plata la termen a burselor, conform metodologiei-cadru.

Pentru anul școlar 2024 – 2025, cuantumul minim al burselor este: 

Valoarea burselor poate fi suplimentată de către consiliile de administrație ale unităților de învățământ în funcție de:
a) sumele alocate de autoritățile administrației publice locale;
b) alte venituri obținute potrivit legii. 

Amintim apelul lansat la începutul anului școlar de către cercetătoarea Thea Ionescu, coordonatoarea grupului Cogniţie Ancorată din Laboratorul de Psihologia Dezvoltării al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. „Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat”, a declarat aceasta, într-un amplu interviu acordat Edupedu.ro despre modul în care învață copiii și condițiile de lucru ale profesorilor de astăzi.

Foto: © Yuri Arcurs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Calendar gradație de merit 2025. Dosarele profesorilor pot fi depuse la secretariatele școlilor în perioada 5-9 mai. Sunt acceptate doar documente justificative emise de școli, de instituții de învățământ superior, de inspectorate școlare, case ale corpului didactic, centre de excelență, precum și de Ministerul Educației
Profesorii să nu mai fie implicați în acordarea burselor sociale, iar această sarcină să fie preluată de autoritățile locale, au solicitat sindicatele din Învățământ la o întâlnire cu conducerea Ministerului Educației – document
Exit mobile version