OPINIE Am dat Bacul în 1995. Cât de mult (nu) s-a schimbat școala în 30 de ani de postcomunism 

Costin Ionescu / Foto din 1995 - Arhiva personală

„Și eu acum ce vă mai învăț?” Aceasta a fost prima întrebare pe care a pus-o profesorul de istorie de clasa a VII-a când am revenit la școală, la începutul lui 1990, după vacanța de iarnă și de revoluție. Cinci ani și jumătate mai târziu, când am dat Bacalaureatul, eram lămurit că fiecare dintre profesorii mei funcționaseră, în acest răstimp, după cum și-au răspuns, fiecare în parte și fără niciun ajutor, la aceeași întrebare. 30 de ani au trecut de când am dat eu Bacalaureatul – dar și de la prima „reformă” postcomunistă din Educație. Iar elevii care dau acum același examen au avut, ca multe generații dinaintea lor, profesori care și-au pus până săptămâna trecută aceeași întrebare, în condițiile blocajului planurilor-cadru pentru liceu: „Și eu, acum, ce vă mai învăț?”

Profesorul de istorie menționat mai sus era un profesor simpatic, de care totuși elevii se temeau – mai târziu aveam să-l revăd periodic, zâmbind singur cu o bere în față, pe o terasă din apropierea școlii, dar și să aflu că a fost un mare securist despre care s-a spus că ar fi turnat în cazuri celebre. Era o școală bună din Capitală, prezența securiștilor nu ar fi trebuit să surprindă pe nimeni. 

După 30 de ani, Bacalaureatul este încă o oglindă a reformelor ratate – iar generațiile se schimbă, dar întrebarea profesorului rămâne aceeași, la fel ca blocajele de sistem.

Liceul pe care l-am urmat a fost tot un liceu de primă mână din București, care mai târziu a căpătat statut de colegiu național. Nu am luat nicio meditație pentru admitere, care a presupus examene la „materiile principale”. Am urmat, însă, ceea ce acum se cheamă „remediale”. S-a întâmplat când eram în clasa a IX-a, pentru că în gimnaziul urmat nu contaseră decât acele „materii principale”, iar fizica și chimia nu au existat, practic, în program și au lovit în plex când le-a venit vremea. La fel cum mă lovea când întâlneam, prin oraș, câte un profesor care își întregea veniturile fie ca taximetrist în timpul liber, fie, aplecat peste o masă din Cișmigiu, ca pseudonim în reviste deocheate.

În liceul pe care l-am urmat între 1991-1995, singurele „manuale” văzute erau niște cotoare cu câteva foi atârnânde, pe care liceul trebuia să le dea, dar pe care nimeni nu avea cum să le folosească. Am prins chiar unul în care, printre cele 20 și ceva de pagini rămase, prima (copertă nu mai exista) era chipul lui Ceaușescu. Am făcut parte din ultima generație de copii care au învățat după modelul comunist: prima lege a învățământului apărută post-1989 a fost tot în anul Bacalaureatului meu, dar a apărut în iulie: nimeni nu se grăbise să o adopte, așa cum nu s-a grăbit nici să facă vreo schimbare reală în sistem.

Prima reformă a învățământului, cea din 1995, a fost făcută de Liviu Maior, care păstrează recordul de cel mai lung mandat ca ministru al Educației: 1992-1996, cât la guvern a fost Nicolae Văcăroiu. Un om din prima ligă PDSR (pre-PSD), Liviu Maior era un istoric provenit – asemenea actualului ministru Daniel David – din spațiul Babeș-Bolyai și tatăl unui viitor șef al SRI, George Maior. Un profesor căruia actualul președinte al Academiei Române, Ioan Aurel Pop, îi închina nu cu mulți ani în urmă un material omagial, dar care reușește performanța de a nu avea niciun CV imediat accesibil online, care să îi prezinte activitatea pre-1989. Un istoric născut în 1940, deci care s-a format academic în anii duri ai comunismului naționalist, a produs acea primă lege a învățământului postcomunist, într-o perioadă în care, în noua orânduire, începea să se apropie de UNESCO, Banca Mondială și Canada.

În 1995, într-un mare liceu din București, nimeni nu-și punea problema să nu ia Bacul. Nu existau camere de luat vederi, nu existau pârghii de control și date publice ori analize statistice. Acum există. Dar cu o școală ce funcționează fără schimbări fundamentale față de acum 30 de ani, tot mai mulți elevi nu intră în Bacalaureat, iar datele publice și analizele statistice există doar de formă. În Legea 84 din 1995 la articolul 2 scria pentru prima dată „În România învăţământul constituie prioritate naţionala” – la 30 de ani de atunci, în actuala lege scrie la articolul 1 că „În România, învățământul preuniversitar constituie prioritate națională.” Iar elevii care dau acum examenul vor vedea acum miracolul pe care l-au ratat cum am „ratat” eu legea din 1995: niște planuri-cadru aduse cât de cât la zi, pe care alte generații le vor folosi fără ca profesorii lor să-și ia din cele „măcar 8 ore” de școală pe zi pentru întrebarea: „Și eu acum ce vă mai învăț?”

Exit mobile version