Ministrul Daniel David a primit două teme politice: creșterea normei didactice și redimensionarea burselor. De ce sunt politice? Pentru că ar fi fost prinse în Raportul QX dacă nu erau. Ca un om conștiincios, la preluarea noului mandat, le-a prezentat. După primele reacții ale profesorilor și elevilor, pare că expresia „și-a dat foc la valiză” are aplicabilitate în acest caz.
7 miliarde de lei impact bugetar al burselor pentru elevi și studenți, fără cifre pentru creșterea normei didactice, tema lovește fix în profesori și copii, fără nicio explicație. Au fost luate în calcul economii și din altă parte? De ce doar din normă și burse? Pe bună dreptate, profesorii pot spune: „De ce să ne sacrificăm noi pentru deficitul bugetar?”. Părinții pot spune că nevoia socială sau performanța unui elev nu se suspendă dacă este deficit bugetar.
Despre cifrele privind bursele, Edupedu.ro a scris că au ajuns la un nivel record: 6,4 miliarde de lei, de trei ori mai mult decât întreg bugetul Cercetării. Sigur s-au uitat peste aceste cifre și cei din Ministerul Finanțelor, Ministerul Educației, Guvern.
Ca profesor, părinte, elev, nu aș nega realitatea, însă unde sunt explicațiile, cifrele, argumentele? Exact ce trebuie pentru a avea o tema rezolvată bine.
Au fost luate în calcul economii și din altă parte? De ce doar din normă și burse?
La nivel general, care sunt cheltuielile cu norma didactică pe toate palierele puse în discuție? De ce sunt nesustenabile, dacă de acum încolo degrevările pentru vechime se vor putea face din timpul nedidactic al normei, iar plata cu ora pentru profesori se va raporta la timpul total de lucru, adică 40 de ore pe săptămână?
Și cel mai important: estimări de impact. Chiar se vor face economii? Și despre ce sumă vorbim?
Un elev care face o temă și susține un proiect trebuie să argumenteze. Dacă citează studii trebuie să prezinte sursa studiilor și ce spun ele.
La fel, m-aș aștepta să îmi fie prezentat cât e media în UE și OCDE pentru norma didactică a unui profesor și de ce se ține cont? Bineînțeles, mă aștept la răspunsuri la întrebările de mai sus privind plata cu ora și degrevările pentru vechime.
Veți întreba: la ce ajută să știm răspunsurile la aceste întrebări?
În primul rând, ai senzația că elevul nu „vorbește de pe pereți”, cum se zice, fără argumente. „Da, domnule, știe, am încredere în ce spune, am încredere că ce spune este adevărat”. În al doilea rând, tema devine valoroasă.
O altă problemă a temei politice prezentate de ministrul Daniel David este lipsa imaginii de ansamblu și a comparațiilor. Când este prezentată doar economia care se face de la profesori și elevi, am putea avea impresia că doar profesorii și elevii sunt sacrificați pentru a reduce deficitul bugetar. În celelalte domenii, cum stăm?
De ce e importantă imaginea de ansamblu? În lipsa ei nu poți vorbi despre solidaritate socială și, cu atât mai puțin, despre înțelegerea unor măsuri economice, în sensul: de ce trebuie să te afecteze pe tine și nu pe alții? Rezultatul ar putea fi o polarizare socială și mai mare. Aș putea crede că doar eu, ca profesor, sunt sacrificat pentru deficitul bugetar. Doar eu, ca elev.
Subiectul sensibil al burselor. Pentru care avem cifre
Bursele de merit. Discuția despre merit s-a purtat în ultimii doi ani. Acum, ceea ce se vede în spațiul public e doar că „se vor da mai puține burse”. Cât de puține, nu se știe.
Fostul ministru al Educației, Ligia Deca, a pervertit ideea de merit, acordând burse pentru elevi cu medii mici, burse pentru elevi care nu au frecventat școala sau liceul.
- Bursele „Ligia Deca“, pentru medii sub 5, se dau un an întreg, chiar dacă beneficiarii chiulesc masiv. Situația unui elev cu media 3,50 care va lua circa 4.000 de lei bursă până în iulie 2024, deși de la începutul anului nu a venit deloc la școală
Încercarea de redresare a situației a inclus, de fapt, și mai mulți beneficiari și o inflație de note mari. Lipsa predictibilității, schimbarea criteriilor în fiecare an, a afectat însăși valoarea evaluării, ceea ce, într-un sistem funcțional, nu ar trebui să se întâmple.
Peste jumătate dintre elevii din clasele VI-XII primesc bursă de merit, iar circa 600.000 de elevi au avut anul trecut media generală între 9,50 și 10, în creștere cu 142% față de precedentul an școlar. Presiunea pe profesor, din partea părinților și elevilor, ca să le dea note mari, „să nu-i strice media de bursă” este uriașă, spun mai multe cadre didactice cu care am discutat zilele acestea.
Bursele sociale. Un aspect foarte important pentru elevii care primesc burse sociale, din medii defavorizate, cu afecțiuni medicale, mame minore, din familii monoparentale: trecerea burselor sociale la administrația locală este un pas normal, însă este unul cu riscuri – tot pentru acești elevi, din păcate.
Mecanismul simplificat de acordare a burselor, faptul că banii vin direct de la Minister din septembrie 2023, a dus la un lucru bun – acești elevi, în sfârșit, și-au primit bursele la timp. Au existat întârzieri de luni de zile, despre care Edupedu.ro a scris. Și în prezent elevii cu cerințe educaționale speciale își primesc drepturile financiare cu întârziere (norma de hrană și cazarmamentul) pentru că sunt acordate prin administrațiile locale.
Până să preia noul mandat, ministrul Daniel David nu a vorbit niciodată despre impactul bugetar al burselor școlare, dar a menționat că va schimba criteriile pentru bursele elevilor, dacă va fi susținut de Guvern, pentru că „bursele elevilor de multe ori nu reflectă performanța, însă trebuie să reflecte două lucruri, performanța și nevoile sociale de incluziune”, fără să dea alte detalii.
Acum vorbește despre 7 miliarde de lei, cât costă bursele, deși știm asta din decembrie-ianuarie, de la aprobarea Bugetului pe 2025, iar atunci erau doar aprecieri pentru cât de mulți bani sunt alocați Educației.
Despre creșterea normei didactice, ministrul Daniel David spunea pe 2 iunie că nu se pune problema în acest moment, deși Edupedu.ro a semnalat încă din februarie anul acesta intenția Guvernului de a mări norma didactică a profesorilor.
După întâlnirea cu sindicatele din Educație, care au susținut că actuala normă de predare trebuie să rămână neschimbată, Daniel David a dat asigurări că nu se pune problema scăderii salariilor sau a concedierilor în zona Educației și Cercetării – nu a vorbit despre norma didactică explicit.
Deși cuvântul echitate pare să nu mai aibă niciun fond în discuțiile din spațiul public, în final despre asta este vorba.
Cum susții elevii excepționali și pe cei care provin din medii defavorizate, echitabil?
Ce înseamnă o plată echitabilă pentru mine, ca profesor, față de alte categorii sociale, dar și în interiorul aceleiași categorii profesionale?
- Mă pot întreba și de ce să fac sacrificii pentru un sistem care amână debirocratizare și legea salarizării, nu mă valorizează și îmi face viața grea, îmi promite de ani de zile creșterea prestigiului profesional și mă minte de fiecare data?
Altfel, ca părinte, mă pot întreba: de ce copilul meu, cu cerințe educaționale speciale, încadrat în grad de handicap grav, nu primește bursa socială pe timpul verii? Nevoile lui sociale se suspendă pe timpul verii?