Părinții care sunt însoțitori, facilitatori la ore pentru elevii cu deficiențe sau cerințe educaționale speciale, pot fi plătiți, în premieră, din fonduri europene – apel PNRR de 24 de milioane de euro

Foto: © Piotr Wawrzyniuk | Dreamstime.com

Părinții care sunt însoțitori/ facilitatori/ shadow la ore pentru copii/ tineri cu deficiențe/ dizabilități și/ sau cerințe educaționale speciale pot fi plătiți, în premieră, din fonduri europene, în cadrul apelului de 24 de milioane de euro „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale”. 

Activități obligatorii prin care sunt sprijiniți părinții facilitatori/shadow pentru copiii cu cerințe educaționale speciale:

Proiectele pot să includă și plata facilitatorilor și a profesorilor de sprijin implicați în proiect ca activitate opțională:

Ce este un facilitator școlar

De precizat este că asistenții personali nu au pregătire pedagogică, doar asigură nevoile de bază ale copiilor. 

Ce face un facilitator școlar?

„Atribuțiile facilitatorului sunt cel puțin următoarele:

a)Supravegherea și îngrijirea copilului în timpul orelor de curs, în pauze și în cursul activităților extrașcolare;

b) Facilitarea relației copilului cu colegii, în timpul orelor de curs și în pauze;

c) Facilitarea relației copilului cu cadrul didactic, în timpul orelor de curs;

d) Sprijin la efectuarea exercițiilor predate, în timpul orelor de curs;

e) Colaborarea cu cadrul didactic de la clasă, cu profesorul itinerant și de sprijin și cu alte cadre didactice și profesioniști din școală;

f) Facilitarea relației cu colegii și profesorii în cursul activităților extrașcolare;

g) Colaborarea cu părinții/reprezentanții legali.

Prezența facilitatorilor la clasă nu poate fi condiționată de gradul de handicap”, conform ordinului din 2016.

Cine poate depune proiecte în cadrul apelului „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale

În cadrul prezentului apel de proiecte, solicitanții eligibili sunt:

Categorii de parteneri eligibili

Pentru prezentul apel, alte tipuri de parteneri pot fi selectați, în funcție de specificul proiectului, după cum urmează:

Valoarea minimă și maximă eligibilă/nerambursabilă a unui proiect Valoarea minimă eligibilă a unui proiect este de 260.000 de Euro. Valoarea maximă eligibilă a unui proiect nu poate depăși valoarea de 561.200 de Euro. 

Perioada de implementare a proiectului este de maximum 36 de luni, potrivit documentului. 

DOCUMENT Ghidul Solicitantului din apelul „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale”:
Sistemul de Educație din România nu asigură finanțare pentru facilitatori

Din raportul privind starea învățământului preuniversitar din România 2020 – 2021, publicat de Ministerul Educației, lipsesc deficiențele din sistem care fac din educația elevilor cu cerințe educaționale speciale o misiune aproape imposibilă, precum numărul insuficient de profesori de sprijin și facilitatori școlari, lipsa adaptării curriculare și a terapiilor adaptate. 

Aceste probleme au fost semnalate în Diagnoza situației persoanelor cu dizabilități în România din 2021, publicată de Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții, care are un capitol întreg privind accesul limitat la educație de calitate pentru toate nivelurile de învățământ preuniversitar. Aici se oferă modelul Franței de folosire a facilitatorilor profesioniști în incluziunea școlară a elevilor cu dizabilități.

Foto: © Piotr Wawrzyniuk | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Cascadă de abuzuri și nedreptăți pentru copiii care au nevoie de facilitatori, reclamate de părinții acestora / Mama unui elev de la o școală specială: Am fost nevoită să renunț la serviciu ca să vin cu el la școală și să îl supraveghez în pauze, că așa ne obligă directoarea / Răspunsul Ministerului Educației
Exit mobile version