Planuri-cadru bazate pe învățare, nu pe discipline, inspirate de Teoria Relativității, propuse de 300 de profesori: De ce obligăm elevul să vină la școală? Pentru disciplina fizică sau geografie, matematică sau istorie? Categoric, nu

„Proiectul de planuri cadru, în esență, nu a schimbat filosofia procesului de învățare. Totul rămâne centrat pe disciplina de învățământ. Elevul nu apare în ecuație, decât prin falsa oportunitate de a alege niște discipline. În plus, toată dezbaterea se centrează pe introducerea unor ore/discipline care au fost scoase din trunchiul comun”, susțin 300 de profesori, care propun un nou model curricular centrat pe elev și Planuri-cadru bazate pe învățare, nu pe discipline, potrivit unor documente trimise la ministerul Educației și Cercetării și pe adresa redacției.

Profesorii susțin că educația furnizată după sistemul curricular actual, în care întregul proces este centrat pe un șir de discipline, care niciodată nu compun o imagine completă a realității înconjurătoare, s-a dovedit a nu mai corespunde cu evoluția cunoașterii și a tehnologiilor. 

Pornind de la o lecție oferită de fizică, profesorii vin cu propunerea de a muta discuția de pe disciplina de învățământ pe învățare:

„Carlo Rovelli, un eminent fizician contemporan, făcând vorbire despre uimitoarea Teorie a relativității, considerată și la ora actuală ”cea mai frumoasă dintre teorii”, creează o superbă hiperbolă pentru a scoate în evidență geniul lui Einstein: ”El nu a tăiat ușa care nu se închidea, ci a ridicat toată casa” (redare aproximativă). De ce e Teoria Relativității Generale cea mai frumoasă dintre teorii? Pentru că atunci când ai apucat să o înțelegi, totul devine foarte simplu.

Proiectul de planuri cadru, în esență, nu a schimbat mare lucru, de fapt nimic din punct de vedere al filosofiei procesului de învățare. Totul rămâne centrat pe disciplina de învățământ. Elevul nu apare în ecuație, decât prin falsa oportunitate de a alege niște discipline. În plus, toată dezbaterea se centrează pe introducerea unor ore/discipline care au fost scoase din trunchiul comun. Unde se află elevul aici?

Noi facem o propunere simplă și de bun simț: Haideți să ridicăm casa și să nu tăiem ușa!

De ce există școala? De ce obligăm elevul să vină la școală? Pentru disciplina fizică, sau geografie, sau matematică, sau istorie, sau chimie? Categoric, nu. Elevul vine la școală sa învețe! Ce să învețe? Ce consideră societatea, la momentul dat, că îi este folositor pentru viață. Ba, mai mult, specialiștii consideră că această alegație ”ce îi este folositor în viață” e depășită. Și sunt de acord cu ei: ”școala este viața însăși”.

Mă duc la școală să învăț, asta e treaba mea, pentru a mă integra în societatea care e deschisă către mine. Învăț conținuturi și aici apar disciplinele, învăț să operez și aici apare învățarea integrată/inter-,trans-disciplinară, învăț comportamente, atitudini, organizare și aici apare învățarea prin proiecte. Cam asta ar fi filosofia!” 

Astfel, în „modelul hibrid”, pe care îl propun, se regăsesc:

  1. Învățarea pe discipline,
  2. Învățarea integrată (pe 4 domenii de învățare: Eu și natura, Eu și societate, Eu și tehnica, Eu și dezvoltarea personală),
  3. Învățarea prin proiecte în cadrul Atelierelor de Inovare și Creativitate.

Atelierelor de Inovare și Creativitate MaST reprezintă un cadru educațional complet nou în care colective de elevi și profesori-mentori lucrează împreună pe baza unei diagrame Gantt, cu obiective, termene și responsabilități, rezolvând teme de proiect programate sau alese, reprezentând un pas concret al mutării centrului de greutate al procesului educațional de pe conținuturi și evaluări, în sfârșit, pe elev și competențele acestuia”, au explicat profesorii.

Propunerile de planuri-cadru pentru ciclul inferior (clasele IX – X) și pentru ciclul superior (clasele XI – XII) al liceului.
Informații de context despre planurile-cadru pentru liceu 2025

Planurile-cadru pentru liceu vor fi aplicate din anul școlar 2026-2027, în forma care va rezulta după dezbatere, conform declarațiilor conducerii Ministerului Educației și Cercetării. Elevii care sunt acum clasa a VII-a vor fi primii care vor avea orarul făcut pe baza acestor noi planuri-cadru și atunci când vor ajunge la finalul clasei a XII-a, vor susține primul Bacalaureat modificat pe baza actualei legi a educației.

Amintim că proiectele planurilor-cadru se află în dezbatere publică timp de cinci săptămâni. Până pe 6 martie 2025, doritorii pot trimite propuneri și observații referitoare la aceste proiecte pe adresa de email consultare@rocnee.ro.

Procesul de consultare include și patru întâlniri regionale cu prezență fizică, desfășurate în 4 centre universitare din țară, care vor fi urmate de o sesiune online, pe 6 martie, pentru a asigura participarea tuturor celor interesați.

Întâlnirile se vor desfășura în:

Citește și:
Sfaturile secretarului de stat Bogdan Cristescu pentru profesorii, părinții și elevii care vor să trimită propuneri de modificare a planurilor-cadru la liceu: O propunere constructivă nu este „Vreau mai multe ore de disciplina X”, ci să explici de ce consideri că acest lucru este necesar
Apel al ministrului Educației și Cercetării, Daniel David: Profesorii ar trebui să ne propună o regândire a modului în care se face matematică la liceu / Nu poți să dai mai multe ore pe un model care până acum nu a funcționat
Facultățile de Matematică cer introducerea obligativității prin lege ca viitorii profesori de matematică de liceu să urmeze și licență, și masterat de specialitate, plus să aibă posibilitatea de a urma și masteratul didactic cu finanțare de la buget
Abilitățile de bază ale elevilor români să se îmbunătățească la matematică, la citire, la scriere, la abilitățile digitale. Încercăm să atingem rezultate la testele PISA care să pună Europa pe picior de egalitate cu China, cu SUA – așteptările anunțate de comisara europeană Roxana Mînzatu de la reforma curriculară
Exit mobile version