Luni, 16 iunie, Ministerul Educației și Cercetării a pus în dezbatere publică noile planuri-cadru pentru liceu. Documentul conține propunerile de număr de ore la fiecare disciplină și specializare de liceu. Vezi mai jos, în articol, disciplinele din trunchiul comun și numărul de ore pentru elevii de la real, uman, tehnologic și vocațional.
- Amintim, proiectul de planuri cadru a fost pus în dezbatere publică pe 31 ianuarie și apoi au urmat o serie de dezbateri în mai multe centre universitare din țară la care au participat profesori și elevi.
Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora.
Conform Ministerului Educației, pentru învățământul liceal, trunchiul comun se constituie din discipline/domenii de studiu/module de pregătire obligatorii tuturor elevilor, indiferent de filieră, profil și specializare/calificare profesională, astfel: un număr de 15 discipline la fiecare dintre clasele a IX-a și a X-a, cu buget cumulat săptămânal de 19 ore la clasa a IX-a și de 20 de ore la clasa a X-a, respectiv dintr-un număr de 12 discipline la clasa a XI-a și 11 discipline la clasa a XII-a, cu buget cumulat săptămânal de 14 ore la clasa a XI-a și de 13 ore la clasa a XII-a.
Când se aplică noile planuri-cadru?
Art. 40 – „(2) În anul școlar 2026-2027, pentru clasa a IX-a, învățământ liceal, forma cu frecvență zi, se aplică planurile-cadru aprobate prin anexele 2-38 ale prezentului ordin, iar pentru clasele a X-a, a XI-a și a XII-a, învățământ liceal, forma cu frecvență zi, respectiv clasele a X-a și a XIa, învățământ profesional, rămân în aplicare planurile-cadru care au fost aplicate în anul școlar 2024-2025.”
Plan-cadru pentru profilul real, specializarea matematică-informatică
Plan-cadru pentru profilul real, specializarea matematică-informatică
Plan-cadru pentru profilul umanist, specializarea științe sociale
Plan-cadru pentru profilul umanist, specializarea filologie
Plan-cadru pentru filiera tehnologică, profilul tehnic, toate calificările profesionale
Plan-cadru pentru filiera tehnologică, profilul resurse naturale și protecția mediului, toate calificările profesionale
Planul-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea pedagogia educației timpurii
Planul-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea pedagogia învățământului primar, clasele a IX-a – a XII-a
De menționat este că oficialii din Ministerul Educației și Cercetării au precizat, în timpul dezbaterilor, că disciplinele din trunchiul comun și din curriculumul de specialitate vor fi scoase la titularizare.
Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 prevede că trunchiul comun se stabilește la nivel central prin ordin al ministrului educației:
Articolul 86 – „(1) În planurile-cadru sunt prevăzute disciplinele, domeniile de studiu, modulele de pregătire obligatorii și opționale, precum și bugetul de timp alocat acestora. Planurile-cadru vor fi evaluate și, după caz, revizuite periodic, iar modificările nu vor produce efecte în timpul anului școlar în curs.
(2) Trunchiul comun se constituie din disciplinele/domeniile de studiu/modulele de pregătire obligatorii, pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal indiferent de filieră, profil și specializare/calificare profesională, și se stabilește la nivel central prin ordin al ministrului educației.”
Ce înseamnă trunchi comun, potrivit proiectului Ministerului Educației
„Pentru învățământul liceal, trunchiul comun se constituie din discipline/domenii de studiu/module de pregătire obligatorii tuturor elevilor, indiferent de filieră, profil și specializare/calificare profesională, astfel: un număr de 15 discipline la fiecare dintre clasele a IX-a și a X-a, cu buget cumulat săptămânal de 19 ore la clasa a IX-a și de 20 de ore la clasa a X-a, respectiv dintr-un număr de 12 discipline la clasa a XI-a și 11 discipline la clasa a XII-a, cu buget cumulat săptămânal de 14 ore la clasa a XI-a și de 13 ore la clasa a XII-a.
Majoritatea disciplinelor din TC sunt în corespondență cu probe ale examenului național de bacalaureat (obligatorii/la alegere). Trunchiul comun asigură, în principal, dezvoltarea culturii generale, contribuie la formarea competențelor-cheie și susține alfabetizarea funcțională, fiind în relație directă cu profilul de formare al absolventului, acoperind toate ariile curriculare, cel puțin în clasele a IX-a și a X-a.
Programele școlare pentru disciplinele cu alocare orară în acest segment curricular sunt elaborate de grupurile de lucru specifice, constituite la nivelul Ministerului Educației și Cercetării, și aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării.
DOCUMENT DESCARCĂ PROIECT Planuri-cadru liceu – iunie 2025
Informații de context
Amintim că elevii care au început clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 ar fi trebuit să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis.
Or, la nivel de liceu, lansarea noilor planuri-cadru a fost amânată în mod repetat pe parcursul ultimului an, sub diverse pretexte, în condițiile valului de alegeri programate în 2024 – locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale, o ultimă țintă propusă pentru punerea lor în consultare fiind ianuarie 2025.