Planuri-cadru liceu 2025. Ministrul Daniel David, despre apelurile facultăților de Istorie din țară: Aud și vocea specialiștilor în istorie / Istoria are o reprezentare foarte bună în trunchiul comun în comparație cu celelalte discipline clasice și socio-umane

Foto: Radu Tuta / Agerpres Foto

Ministrul Educației, Daniel David, a explicat în cadrul emisiunii Info Edu, difuzate de TVR Info, că va ține cont de vocea specialiștilor în domeniul istoriei, care au criticat reducerea numărului de ore obligatorii de Istorie la clasele a XI-a și a XII-a, și că obiectivul său este acela de a ajunge la o soluție cât mai larg acceptată în următoarele cinci săptămâni, timp în care planurile-cadru de află în dezbatere publică. Acesta a precizat că Istoria și Matematica sunt, după Limba și literatura română, disciplinele cu cea mai bună reprezentativitate în trunchiul comun, mai ales în comparație cu Biologia, Chimia, Fizica, Filozofia și Logica.

„În primul rând, vă amintesc că suntem în cursul unei consultări publice, în cursul unei dezbateri naționale. Noi nu avem această cultură și ne mirăm că sunt păreri diferite sau păreri critice. Este absolut normal să se întâmple acest lucru. De aceea avem cinci săptămâni în care să discutăm și să ajungem în final la o variantă cât mai bună, cât mai larg acceptată. Oamenii sunt obișnuiți că ministrul vine cu ceva bătut în cuie, nuanțează pe aici, pe acolo și rămâne tot așa. Așa că sunt foarte în regulă pozițiile, inclusiv cele critice, fiindcă, în final, pentru mine este important nu să apăr un punct de vedere, fiindcă eu n-am venit să apăr niște planuri-cadru, am venit să le problematizez și să vedem la ce soluții ajungem”, a precizat Daniel David.

„Aud și vocea, repet, profesioniștilor în istorie, o adun, adun informațiile și, repet, peste 5 săptămâni vom vedea dacă reușim să ajungem la o soluție corectă pentru istorie, ca una dintre disciplinele importante și în zona istoriei naționale fundamentale. Dar în același timp, repet, să nu ne mire părerile, discuțiile critice, contradictorii. Important este să fie constructive, să ajungem în final la o decizie bună”, a mai adăugat acesta.

Potrivit spuselor sale, Istoria este, alături de Matematică, o disciplină pentru care au fost alocate multe ore, în comparație cu numărul de ore alocat pentru celelalte discipline clasice, precum și pentru cele din domeniul științelor socio-umane.

„În acest moment, din discuțiile pe care le-am avut cu alți specialiști, unii chiar din zona istoriei, dacă vă uitați la planurile-cadru, exceptând zona de Limbă și comunicare, unde evident că Limba și literatura română este foarte bine reprezentată, Istoria și Matematica au cealaltă reprezentare foarte bună în comparație cu alte discipline clasice, cum sunt Biologia, Chimia, Fizica, nu mai vorbesc despre cele din socio-umane, adică Filozofie sau Logică. Deci apare bine reprezentată în trunchiul comun”, a mai adăugat acesta.

Ministrul a accentuat și faptul că istoria României ar trebui să fie studiată de elevi din clasa a IX-a sau a X-a. Potrivit spuselor sale, este prea târziu ca elevii să își însușească elemente referitoare la istoria națională de-abia în ultimul an de liceu.

„Din punct de vedere psihopedagogic nu mi se pare în regulă ca, atunci când tu intri într-un nou ciclu, să stăm până în ultimul moment al acelui ciclu în care copiii să învețe cu adevărat elemente importante despre istoria națională. Ele trebuie aduse mai jos. Eu nu am spus clasa a IX-a, poate să fie clasa a X-a. Așa cum spunea domnul profesor [N. red. Andrei Avram, profesor de Istorie], nu poți să începi așa din nimic. Ai nevoie de niște noțiuni mai generale.”

Daniel David a anunțat că va decide dacă elevii vor studia istoria românilor în primul sau al doilea an de liceu în funcție de rezultatul discuțiilor pe care le va avea cu specialiștii în domeniu. În cadrul acestor discuții, va fi dezbătută și programa școlară.

„Eu n-am spus să fie clasa a IX-a, poate să fie clasa a X-a. Astea sunt discuții pe care le vom avea cu specialiștii în istorie, fiindcă lumea trebuie să înțeleagă că, dacă vom adopta planurile-cadru, se va schimba și programa. Noi nu putem gândi că vom avea planuri-cadru noi, dar vom gândi prin prisma programei de acum. Astea se fac împreună cu specialiștii”.

Acesta a reamintit că Ministerul lasă la dispoziția școlilor un anumit număr de ore pe care le pot aloca oricăror discipline pe care le consideră importante. Astfel, unitățile de învățământ care vor să pună accent pe Istorie, pot aloca mai multe ore acestei discipline.

„O altă schimbare importantă la care trebuie să reflectăm este aceasta: Ministerul garantează un anumit număr de ore, dar, în același timp, a lăsat la dispoziția școlii un curriculum flexibil. Există un anumit număr de ore care pot să fie alocate unor anumite discipline, iar acele școli care vor să-și accentueze componenta de istorie probabil pot aloca acolo acele ore”.

„În plus, avem cealaltă variantă, în care, în funcție de interesul școlii și de interesul elevilor pot să vină orele, cred că în clasele a XI-a și a XII-a sunt între 5 și 8 ore din zona ofertei pe care o face școala, inclusiv la profilul real, nu doar în zona umanistă. Deci toate astea sunt flexibilizări”, a mai menționat ministrul.

Daniel David a făcut câteva declarații și în ceea ce privește disciplinele obligatorii în clasele a XI-a, respectiv a XII-a „Istoria evreilor. Holocaustul” și „Istoria comunismului”. El a explicat că, în acest moment, nu s-a decis dacă cele două vor rămâne discipline sau vor fi transformate în unități de învățare.

„Noi avem în zona istoriei cele două teme mai specifice: Istoria comunismului și Istoria evreilor.Holocaustul. Trebuie să problematizăm dacă trebuie să rămână discipline sau unități de învățare. Sunt teme foarte importante, dar ne putem gândi. Și eu am sugerat acest lucru în propunerea pe care am făcut-o, că ar trebui gândite într-un cadru istoric mai larg, dar aștept de la [N. red. specialiștii în] istorie să spună acest lucru, ca să putem schimba sau nu acest demers. Repet, aceste teme ar trebui să rămână explicit ca unități de învățare, dar nu știu dacă trebuie să apară ca discipline”.

Amintim că disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul”, obligatorie pentru elevii de clasa a XI-a, a fost introdusă în mod oficial cu puțin timp înainte de începerea anului școlar 2023-2024. Primii care au studiat această disciplină sunt chiar cei care se aflau în clasa a XI-a în acel an.

Disciplina „Istoria comunismului din România”, obligatorie pentru elevii de clasa a XII-a, a fost introdusă la mijlocul lunii decembrie 2025 de către fosta ministră a Educației, Ligia Deca. Decizia a fost luată în contextul rezultatului primului tur al alegerilor prezidențiale din aceeași lună.

Informații de context

Ieri, 2 februarie, reprezentanții Facultății de Istorie din cadrul Universității din București au întocmit o analiză a proiectului de plan-cadru pus în dezbatere publică pe 31 ianuarie, după cum a relatat Edupedu.ro

Tot ieri, reprezentanții Facultății de Istorie a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași au criticat, într-o postare pe Facebook, decizia Ministerului Educației. Aceștia au făcut apel la solidaritate către profesorii de specialitate, inspectorii școlari, cercetătorii și muzeografii din țară, motivând că „O Românie educată nu poate exista fără învățarea disciplinei Istorie în fiecare an de studiu”.

Mihai Manea, președintele Asociației Profesorilor de Istorie din România (APIR), a semnalat într-o analiză publicată pe Edupedu.ro că în noile proiecte de planuri-cadru, disciplina Istorie ar înregistra un „recul absolut semnificativ”: elevii non-umaniști de la clasele XI-XII nu ar mai avea acces la această materie ca obligatorie, fiind în categoria CDEOȘ, adică la alegerea elevului, dacă școala oferă acest opțional.

Exit mobile version