Posturile din școli care nu sunt anunțate ca disponibile la concurs nu se bugetează, dacă apar ulterior la plata cu ora sau în alte etape – arată raportul ministrului Educației și Cercetării

vârsta de pensionare, cancelarie profesori

Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

Problema școlilor care nu scot posturile didactice la concurs ar putea fi rezolvată, potrivit ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, prin nebugetarea acestor poziții, dacă ele apar după derularea concursului, în etapele următoare acestuia. Ministrul a explicat în raport și în conferința de presă în care a prezentat diagnoza sa asupra sistemului de învățământ faptul că „vom spune foarte clar școlilor că scoți toate posturile, nu le ții pentru plata cu ora, iar dacă apar după ce ne-ai spus că ai anunțat toate posturile, nu le mai bugetăm”.

În Raportul QX, problema școlilor care nu scot posturile la concurs este recunoscută ca o disfuncționalitate majoră a actualului sistem de angajare în învățământul preuniversitar. Aceasta afectează transparența, echitatea și competitivitatea procesului de recrutare a cadrelor didactice.

Unele unități de învățământ evită intenționat să anunțe toate posturile vacante, pentru a le aloca prin alte metode (ex. detașări, supliniri „preferențiale”), iar practica aceasta subminează corectitudinea angajărilor și creează inechități între candidați, potrivit raportului.

Toate posturile disponibile în unitățile școlare (…) se anunță public de către minister,” iar „posturile care nu sunt anunțate nu se bugetează dacă apar ulterior, decât în situații excepționale,” conform raportului. 

În conferința de presă cu prezentarea acestui raport, ministrul a precizat că „avem o presiune foarte mare din partea input-ului, prin faptul că vrem să valorizăm oamenii buni care obțin note mari la examenul de titularizare sau la examenul de licențiere și prin faptul că ducem decizia în final spre unitatea școlară care îți de postul pe determinat sau pe nedeterminat. Sigur că ce este important, cum se întâmplă și acum, vom cere, vom spune foarte clar școlilor că scoți toate posturile, nu le ții pentru plata cu ora, că dacă apar după ce ne-ai spus că ai anunțat toate posturile, nu le mai bugetăm”.

„Deci e un lucru foarte important prin care cumva ne asigurăm că unitățile școlare vor anunța toate posturile disponibile. Este un sistem pe care îl gândim, astea sunt principiile, detalierea și implementarea operațională o să le discutăm inclusiv cu sindicatele, cu colegii din sistem și cu alți specialiști interesați, dar pornind de la aceste principii care eu cred că rezolvă problemele pe care le avem în acest moment în sistem,” a declarat Daniel David.

Conform raportului, Daniel David propune o reformă a mecanismului de angajare, care, pe scurt, arată în felul următor:

Etapa I – Examen național de licențiere în cariera didactică, în locul celui de titularizare

Etapa II – Concursuri organizate direct de școli

Propunerile din Raportul QX pe reforma angajării profesorilor în sistemul preuniversitar:

„În acest moment sistemul de titularizare are avantaje și dezavantaje. Avantajele principale se referă la stabilizarea cadrelor didactice și la flexibilizarea transferurilor în acest cadru. Aceste avantaje trebuie păstrate.

Dezavantajele sunt legate de procedura birocratică a examenului, care, adesea, trebuie repetată prea des de către unii candidați care nu obțin titularizarea și de faptul că pozițiile de perioadă determinată nu sunt protejate prin calitatea actului educațional al celui care ocupă postul și nu se pot transforma în poziții pe perioadă neterminată în baza calității actului educațional al celui care ocupă postul.

În condițiile în care sistemul educațional suferă (și va suferi și mai mult în anumite domenii – ex. științe) de absența cadrelor didactice calificate și de calitate, sistemul actual nu este unul adecvat.

Sistemul propus aici menține avantajele existente, elimină dezavantajele și aduce elemente suplimentare de calitate și descentralizare decizională cu responsabilizarea unităților școlare. Ideea centrală este că pozițiile pe perioadă determinată, care nu sunt rezervate în condițiile legii, se tratează în logica tenure-track, acestea putând deveni poziții pe perioadă nedeterminată în funcție de viabilitatea lor și de calitatea cadrului didactic (evaluată complex de beneficiarii principali!).

Principiile de bază sunt următoarele (vor fi operaționalizate printr-o procedură detaliată a ministerului, unde lucrurile se mai pot nuanța/adapta):

Exit mobile version