Povara birocratică de pe umerii profesorilor va fi redusă prin măsuri „de suplimentare de personal” și prin „procese inteligente de digitalizare și utilizarea inteligenței artificiale”, arată Raportul QX privind starea educației

Foto: © One Photo | Dreamstime.com

Activitățile birocratice pe care profesorii sunt nevoiți să le îndeplinească vor fi reduse prin „măsuri de redistribuire și/sau suplimentare de personal acolo unde se impune acest lucru” și prin „procese inteligente de digitalizare și utilizarea inteligenței artificiale”, arată Raportul QX de diagnostic al educației din România, prezentat luni, 19 mai de ministrul Daniel David. 

Paragrafele din raport dedicate acestui subiect au titlul „Birocrația – Între necesar și irațional!” și expun, în primă fază, situația din școli: „Activitatea birocratică trebuie să corespundă specializării proprii. Profesorul nu poate să fie transformat în economist, secretar sau informatician”, este menționat în text.

Ministrul a anunțat că va avea loc o analiză a normelor care impun aceste responsabilități „și se vor lua măsuri de redistribuire și/sau suplimentare de personal acolo unde se impune acest lucru, în general, încărcătura birocratică trebuind redusă prin procese inteligente de digitalizare și utilizarea inteligenței artificiale”.

Raportul QX al ministrului Daniel David, despre birocrația din sistemul de învățământ:

„Birocrația – Între necesar și irațional!

Activitatea birocratică trebuie să corespundă specializării proprii. Profesorul nu poate
să fie transformat în economist, secretar sau informatician. Diferența între orele de
predare/evaluare și cele 8 ore zilnice, dincolo de alte activități specifice (ex. pregătire),
poate acoperi doar activități birocratice asociate rolului de profesor. Se vor analiza
responsabilitățile administrative impuse de norme pentru buna derulare a procesului
de învățământ și se vor lua măsuri de redistribuire și/sau suplimentare de personal acolo unde se impune acest lucru, în general, încărcătura birocratică trebuind redusă
prin procese inteligente de digitalizare și utilizarea inteligenței artificiale”.

Informații de context

Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „e foarte greu să fii director într-o școală de top”. „Birocrația ne omoară, sunt foarte multe activități care nu țin neapărat de actul educațional: rapoarte, statistici, adrese, comunicări, răspunsuri, petiții”, a precizat aceasta.

Profesoara Florina Rogalski este de părere că „foarte mulți oameni din inspectorate și din Ministerul Educației creează această birocrație, ca să-și justifice locurile lor acolo”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, că „nu o să putem renunța de tot la documente într-o școală”, „este iluzoriu”.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a spus, referitor la activitatea profesorilor, că „nu mai contează cât de bun ești în fața elevilor, contează cât de multe hârtii poți să aduni pentru a obține ceva în plus la salariu”.

Președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” (FSE-SH) lansează un apel puternic privind debirocratizarea meseriei de profesor. „Categoric vom face tot ceea ce depinde de noi și le transmitem colegilor noștri că vom susține ca și federații sindicale din învățământul preuniversitar ca actul educațional să fie debirocratizat”, a spus Marius Nistor miercuri, la Prima News.

Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – este apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze munca cadrelor didactice.

O directoare de școală a trimis adresa redactie@edupedu.ro o propunere ce vizează „nevoia unui post în plus in cadrul direcțiunii”.

„Ceea ce se vede foarte clar, din punctul meu de vedere, este nevoia unui post în plus in cadrul direcțiunii. Se pare ca acest Minister, care trimite aceste directive, are nevoie sa realizeze că un post în plus (= niște bani în plus alocați către educație…) ar ajuta procesul de predare și implicit întreg procesul educațional. O funcție intermediară între director, secretară și profesori, o funcție care să nu fie făcută de profesori în plus, deoarece secretarele sunt deja peste cap de hârtii”, se arată în propunerea cadrului didactic.

Sorin Hagiu, directorul Şcolii Gimnaziale Giarmata din județul Timiș, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „reducerea birocrației a fost înțeleasă de către unii prin eliminarea dosarului cu șină”. Acesta a spus că „hârtiile din interiorul dosarului cu șină au rămas aceleași” și „eu nu mai cer acum hârtii în dosar cu șină, le cer într-o folie de plastic”.

Directorul a mai precizat că a încercat să digitalizeze școala, dar „relația cu inspectoratul și cu ministerul nu poate rămâne la nivelul acesta digital”. Sorin Hagiu a povestit că este nevoit să printeze hârtii, să le scaneze și să le pună ștampila.

Amintim apelul lansat la începutul anului școlar de către cercetătoarea Thea Ionescu, coordonatoarea grupului Cogniţie Ancorată din Laboratorul de Psihologia Dezvoltării al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. „Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat”, a declarat aceasta, într-un amplu interviu acordat Edupedu.ro despre modul în care învață copiii și condițiile de lucru ale profesorilor de astăzi.

Foto: © One Photo | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Daniel David: Nu vreau să-l transform pe profesor într-un om orchestră, care este și psiholog, și medic, și jurist, și finanțist. Ar trebui să deschidem școala pentru specialiștii din aceste domenii
Daniel David propune ca șefii inspectoratelor școlare să fie oficial numiți politic, iar ceilalți inspectori să dea concurs / Organizarea inspectoratelor prevăzută în Legea Deca-Iohannis este ineficientă, complică și birocratizează sistemul, se arată în raportul ministrului Educației și Cercetării
Exit mobile version