Prea puțini adolescenți dobândesc în școală un contact cu munca, prin stagii, voluntariat sau lucru part-time, deși experiența le oferă avantaje semnificative când intră în câmpul muncii – cercetare internațională OCDE

Fotografie: Ivan Samkov - Pexels

Adolescenții care nu trec prin experiența muncii când sunt încă în școală tind să aibă, pe parcursul vieții, salarii mai mici și în slujbe mai puțin bune decât cei care au această experiență, potrivit unei cercetări a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), prezentată pe OECDedutoday.com.

Potrivit acesteia, OCDE a analizat și coroborat 47 de studii longitudinale pe această temă, din care 40 au arătat că elevii care o experiență de muncă în perioada când sunt încă în școală au rezultate de angajare mai bune atunci când devin adulți, cu salarii ce pot fi cu 5-10% mai bune decât cele ale elevilor care nu au această experiență.

Analiza arată că, dacă în unele țări stagiile de lucru, locurile de muncă cu jumătate de normă sau sau voluntariatul sunt practici obișnuite în dezvoltarea elevilor, în alte sisteme doar foarte puțini tineri ajung să aibă orice contact cu munca până când ajung la vârsta de 15 ani. Această lipsă de contact și implicare „poate avea un impact profund”, arată sursa citată.

Diferențe considerabile între țări

Această arată că, până la împlinirea vârstei de 15 ani, circa jumătate dintre elevi din țări precum Spania, Italia sau Brazilia nu au îndeplinit niciun stagiu și nu s-au implicat în nicio activitate de voluntariat sau de lucru pe perioadă redusă. În țări precum Australia sau cele din Europa Centrală și de Est (Bulgaria, Lituania, Polonia, Serbia sau Slovacia sunt țările incluse în analiză) aproximativ un sfert dintre elevi nu au avut astfel de activități, iar în aceste țări ponderea fetelor care au trecut prin această experiență este mult mai mică decât cea a băieților.

Sursa: OCDEedutoday.com

Procentul elevilor care au au încheiat un stagiu de lucru până la vârsta de 15 ani este de peste 50% în țări precum Finlanda, Franța, Suedia, Danemarca și Germania (țară unde ponderea depășește 70%), potrivit datelor PISA 2022, luate în calcul în analiza citată.

Potrivit analistului OCDE Anthony Mann, autorul prezentării citate:

Analiza citată apreciază că sistemele școlare ar trebui să îi ajute pe toți elevii din învățământul general și din cel vocațional/profesional să aibă o experiență directă a muncii, ca parte a școlarizării lor. 

Analize OCDE pe această temă pot fi consultate detaliat aici, aici și aici.

Exit mobile version