Primul test de evaluare a literației digitale din România va fi gratuit și se adresează elevilor din clasele I-XII. Disponibil din toamnă, va corela competențele digitale pe care ar trebui să le dețină fiecare copil, pentru fiecare nivel de vârstă

[jp_post_view]
Proba de competențe digitale la Bacalaureat
Foto: Pexels/ Pixabay
Primul test de evaluare a literației digitale din România este gratuit și se adresează elevilor din clasele I-XII, au anunțat reprezentanții UiPath Foundation și Brio în cadrul conferinței Reforma Digitală a Educației, organizată de Edupedu.ro.

UiPath Foundation și Brio, platforma de teste digitale standardizate adresate elevilor români, au demarat lucrul la dezvoltarea primului test de evaluare a literației digitale din România, potrivit anunțului făcut de Dragoș Iliescu, Chief Scientist și fondator Brio.

Instrumentul se adresează elevilor din clasele I-XII, va fi disponibil gratuit pe platforma brio.ro și va fi dezvoltat în concordanță cu reglementările cuprinse în Cadrul European pentru evaluarea competențelor digitale emis de Comisia Europeană. Acesta va include itemi de testare pentru toate nivelurile de dificultate și va corela competențele digitale pe care ar trebui să le dețină fiecare copil, pentru fiecare nivel de vârstă.

„În efortul de a testa competențele digitale ale copiilor din familii vulnerabile cu care lucrăm din 2019 în șase zone din România, am constatat că nu există un instrument standardizat pentru evaluarea adecvată a acestor competențe ale elevilor, în funcție de vârstă și clasă, aliniat la Cadrul European pentru Competențe digitale.

Ne-am unit forțele cu Brio pentru a construi un astfel de instrument digital care va fi accesibil, în mod gratuit, celor peste 2,8 milioane de elevi din România. Acest mediu online de testare ne va permite să construim, la nivel sistemic, modele de intervenție educațională individualizată, în funcție de nivelul de competențe digitale ale fiecărui elev. Vom continua la UiPath Foundation eforturile de a susține accesul la educație de calitate pentru copiii din familii vulnerabile și de a face acest instrument vizibil și accesibil în zonele în care intervenim, precum și în alte comunități defavorizate din întreaga țară”, spune Raluca Negulescu-Balaci, Director Executiv, UiPath Foundation.

VIDEO intervenția Ralucăi Negulescu-Balaci din timpul dezbaterii LIVE:

În ciuda nivelului redus de competențe digitale, în cadrul învățământului obligatoriu, România are cel mai mare număr de ore alocate competenței digitale ca disciplină separată obligatorie în învățământul secundar superior.

Totodată, România înregistrează cele mai bune rezultate în dimensiunea Conectivitate, datorită utilizării ridicate a benzii largi de foarte mare viteză și a disponibilității ample a rețelelor de foarte mare capacitate fixe, în special în zonele urbane.

Lipsa de literație digitală în România s-ar putea, astfel, spune că nu este determinată de lipsa accesului la informații sau la instrumente, ci de interesul scăzut și pregătirea slabă în rândul tuturor actorilor implicați în procesul educațional.

„Devine din ce în ce mai evidentă nevoia de alfabetizare digitală în toate nivelurile societății românești, iar școala e locul în care aceste competențe pot fi create. De aceea sunt bucuros că împreună cu UiPath Foundation vom lansa și aplica pe scară largă primul instrument serios de diagnostic al alfabetizării digitale în rândul elevilor români. Pornind de aici, având o analiză extensivă a competențelor digitale ale copiilor, putem să creăm bazele unui dialog cu autoritățile pentru creionarea unor planuri de intervenție destinate recuperării decalajelor absolut evidente între media copiilor români și media europeană”, spune Dragoș Iliescu, Chief Scientist și fondator Brio.

Sistemul de învățământ românesc operează cu cele opt competențe-cheie europene, competența digitală fiind una dintre acestea. Competența digitală implică utilizarea cu încredere, critică și responsabilă a tehnologiilor digitale în contexte de învățare, de muncă și de participare la activități sociale. Include alfabetizare digitală, comunicare și colaborare, alfabetizare media, creare de conținuturi digitale (inclusiv programare), siguranță (inclusiv stare de bine/confort în mediul online și competențe de securitate cibernetică), respectarea proprietății intelectuale, rezolvare de probleme și gândire critică.

VIDEO intervenția lui Dragoș Iliescu din timpul dezbaterii LIVE:

Educația digitală înseamnă formarea competențelor digitale ale elevilor și cadrelor didactice, pe de o parte, și utilizarea tehnologiilor în scop pedagogic pentru a sprijini, a îmbunătăți și a transforma învățarea și predarea, pe de altă parte.

Dezbaterea integrală Reforma Digitală a Educației aici.

https://www.facebook.com/1503711303087604/videos/583726449685139

Foto: captura Youtube


1 comment
  1. Se susține în acest articol ca „România are cel mai mare număr de ore alocate competenței digitale ca disciplină separată obligatorie în învățământul secundar superior.” Realitatea este că este vorba de 1 ora/sapt pt 2 discipline TIC și Informatică la gimnaziu. În învățământul primar se face doar opțional. Elevii învață doar aplicând dacă au pe ce (adică laboratoare de informatică) și dacă le este alocat suficient timp pentru ai sprijini sa și formeze competențele. Articolul este doar un mod de a face reclama unor platforme de testare și atât.Dacă cele mai multe ore înseamnă 30 min sunteți foarte „credibili”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Campanie susținută de Brio.ro

Dragoș Iliescu, psiholog și fondator Brio – companie românească de testare a performanței elevilor: Părinții trăiesc într-un vid de informații. Degeaba iei educația propriului copil în mâinile tale, dacă tu nu știi unde se află. Eu cred că rezolvăm o problemă critică a sistemului

Testarea este învățare, pentru că organizează cunoștințele în modalități care le fac utilizabile. “Simplul fapt că repeți un text nu te ajută atât de tare ca atunci când citești și…
Vezi articolul
pregătirea pentru online a profesorilor

Campanie susținută de Brio.ro

Discrepanța dintre pregătirea pentru online a profesorilor români și practica de la clasă, oglindită în raportul OECD privind folosirea tehnologiilor în criza COVID-19: pregătire profesională moderată în IT&C, școala cu rol de frână

Doi din trei profesori spuneau, într-un sondaj publicat recent de un sindicat din învățământ, că au în continuare nevoie de formare pentru predarea online. Opiniile lor se fac auzite în…
Vezi articolul

Campanie susținută de Brio.ro

Olimpiada digitală de matematică Brio Challenge. Filip Dolejan, finalist la clasa a VIII-a: Finala se va organiza în fața calculatorului, cu o cameră video spre foaie și una spre noi, să se vadă că nu copiem

Este clasa a VIII-a, pasionat de științe și visează să urmeze o facultate în SUA sau Anglia. Ca să atingă pregătirea și portofoliul cerute de o universitate de top, Filip…
Vezi articolul

Campanie susținută de Brio.ro

(P) Există platforme de testare educațională securizată, care să poată fi folosite la teze online și lucrări școlare la distanță? Gabi Bartic, director Brio: Avem școli și licee care folosesc intensiv testele noastre. Unul dintre licee ne-a spus că testarea cu Brio a fost un predictor extrem de bun al promovabilității la BAC

Există testare educațională standardizată securizată, care poate fi folosită în școala online fără teama că notele sunt greșite? „Atunci când am „proiectat” prima „olimpiadă digitală de Mate, Brio Challenge, am…
Vezi articolul

Material susținut de Fundația Orange

Antonia, Paul, Andra și profesoara lor care merge sâmbăta cu mașina să-și aducă elevii la școală, pentru a participa la SuperCoders, unde construiesc soluții de viitor la situații reale

13 elevi din cei 50 de finaliști au prezentat proiecte creative, gândite pentru viața de zi cu zi, cum ar fi un robot salvator în caz de incendii și cutremure,…
Vezi articolul

Campanie susținută de Brio.ro

INTERVIU Ce metode de copiat au încercat finaliștii la Olimpiada digitală de matematică și cum au fost prinși, cu un instrument de proctoring bazat pe Inteligență Artificială. Gabi Bartic, Brio: Ar trebui început lucrul la un cadru care să reglementeze acest gen de competiție online

Prima olimpiadă digitală de matematică din România, Brio Challenge, a avut 320 de elevi finaliști din clasele II-XII, dintre care aproximativ 8-10% au fost descalificați în urma unor suspiciuni de…
Vezi articolul