Problema noastră este că nu ne pregătim în școală copiii despre cum trebuie să se comporte cu rețelele de socializare, cât să se uite, cum să se uite, ce înseamnă ele, spune ministrul Daniel David, care face un apel la cultivarea discernământului în dauna cenzurii: Eu sunt pentru dereglementare și să controlăm lucrurile prin educație bine făcută

Foto: Radu Tuta / Agerpres Foto

Școala nu pregătește elevii pentru comportamentul responsabil pe rețelele de socializare, spune ministrul Educației și Cercetării, Daniel David. Acesta a declarat miercuri, la podcastul Starea Nației, că reglementarea rețelelor sociale nu trebuie să se transforme în cenzură, „pe care o doresc unii”, și că el este pentru dereglementare și educație bine făcută.

Spațiul digital a devenit terenul principal de formare informală a noilor generații, iar ministrul semnalează un gol periculos: lipsa educației digitale și științifice adaptate acestui mediu.

Fără să se raporteze direct la regimuri autoritare, Daniel David subliniază diferența între comportamentele tinerilor din România și cei din regiuni precum Taiwan sau Singapore. Dacă în spațiile asiatice copiii folosesc TikTok-ul pentru a lansa provocări matematice sau de informatică, în România, același mediu este adesea invadat de conținut inutil sau periculos: „Tinerii de acolo nu-și dau cu cărămida în cap să vadă dacă o să leșine sau nu, ci fac provocări legate de o problemă interesantă”.

Ministrul atrage atenția că școala românească nu îi învață pe elevi cum să se raporteze critic și conștient la rețelele de socializare: „Cât să se uite, cum să se uite, ce înseamnă ele?” Este o lacună majoră într-un sistem educațional care nu reușește să țină pasul cu realitățile cotidiene ale tinerilor. În lipsa unei prezențe educaționale active pe platformele digitale, locul rămâne liber pentru „pseudo-știință, pseudo-cunoaștere, vrăjitorie și conspirații”.

„Nu vreau să mă raportez la China, acolo știm că ești controlat și nu prea poți să faci ce vrei. Dar mă uitam, pe Tiktok, la conturi din zona Taiwan, Singapore. Și acolo vezi tineri, dar tinerii de acolo nu-și dau cu cărămida în cap să vadă dacă o să leșine sau nu, ci fac provocări legate de o problemă interesantă, de matematică sau de informatică. Deci problema noastră este că nu ne pregătim în școală copiii despre cum trebuie să se comporte cu rețelele de socializare. Cât să se uite, cum să se uite, ce înseamnă ele?”, a declarat oficialul.

Daniel David propune o direcție clară: știința și educația trebuie să recucerească teritoriul pierdut. Platformele digitale nu sunt doar canale de divertisment, ci pot deveni și instrumente de popularizare a cunoașterii, dacă sunt folosite inteligent. Idei precum crearea unor zone educaționale, rubrici de tipul „Se știe că…” sau demontarea miturilor devin necesare într-un peisaj în care gândirea critică trebuie antrenată zilnic.

Ministrul se declară sceptic față de o reglementare excesivă a mediului digital, care ar putea degenera într-o formă de cenzură: „Eu sunt pentru dereglementare și controlăm lucrurile prin educație bine făcută.” Accentul trebuie pus, spune el, nu pe interdicții, ci pe cultivarea discernământului. Educația, nu interdicția, este cheia pentru o generație capabilă să navigheze cu mintea limpede prin fluxul de informații online.

„Nu ducem știința pe rețelele de socializare. Noi am părăsit un domeniu – când ai părăsit un domeniu, acolo o să intre pseudo-știința, pseodocunoașterea, vrăjitoria, conspirațiile. Noi de ce nu suntem acolo?

De ce nu avem zonele educaționale, zonele de «Știați că?», «Mituri pe care le provocăm» și așa mai departe. Trebuie să ne reîntoarcem acolo, fiindcă nu o să reușim să blocăm tinerii să intre în rețele de socializare, în revoluția industrială prin care trecem. Da, sigur, reglementarea contează, dar nu în măsura pe care o doresc unii, în sens că devine un fel de cenzură. Eu sunt pentru dereglementare și controlăm lucrurile prin educație bine făcută”, a declarat Daniel David.

Citește și:

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Aș vrea să văd și la noi profesori care împreună cu tinerii propun probleme interesante de matematică, fizică, științe pe TikTok, la fel ca în alte țări
Daniel David: Astăzi fiecare se exprimă pe rețele de socializare, am impresia uneori că fiecare din sistemul de educație este ministrul Educației, fiecare ne explică ce trebuie făcut / Uneori nu mai facem diferența între opinie și cunoaștere / Suntem aproape să apreciem anarhia 
Omul de știință Daniel David: Studiile arată că expunerea la ecrane între 2 și 4 ore pe zi, pentru un copil de gimnaziu sau liceu, este fundamentală pentru a nu pierde avantaje competitive
Daniel David: Dacă un elev își lasă telefonul, dar în timpul orei mai are un telefon, profesorul poate solicita să predea acel telefon. Le recomand tuturor profesorilor să implementeze regulile
Exit mobile version