Profesoara de informatică Iuliana Șerban îi răspunde ministrului Educației pe tema normei didactice: „Aș sta 8 ore în școală dacă îmi puneți la dispoziție birou, pauză de masă și dacă la finalul celor 8 ore mi se respectă dreptul la viață privat”. Reacția profesoarei, postată pe Facebook, vine în contextul în care Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David a spus recent că „salariile profesorilor trebuie să crească, dar asta vine cu responsabilități. Dacă ești plătit pentru opt ore, stai opt ore în școală„.
Într-o reacție pe pagina sa de Facebook, profesoara de Informatică la Colegiul Național Cantemir-Vodă din București, Iuliana Șerban îi transmite ministrului Educației că: „Aș sta 8 ore în școală dacă îmi puneți la dispoziție birou, pauză de masă și dacă la finalul celor 8 ore mi se respectă dreptul la viață privată, adică nu mai bâzâie niciunul dintre cele peste 20 de grupuri profesionale de whatsapp pentru diverse chestiuni legate de serviciu. Sunt, pe rând sau simultan, profesor, secretară, jurist, paznic, bonă, psiholog, consilier parental, mediator”, spune profesoara.
Iuliana Șerban subliniază că în școală nu este suficient spațiu nici măcar „pentru desfășurarea normală a orelor”, pentru că se învață în 2 schimburi.
Redăm mesajul integral al profesoarei Iuliana Șerban
”Dacă ești plătit pentru 8 ore, stai 8 ore în școală, nu doar orele în care trebuie să predai”. Nu, nu e un citat dintr-un părinte cu informații limitate despre sistemul de educație și particularitățile lui, ci din însuși ministrul educației.
Domnule ministru, eu aș sta 8 ore în școală dacă – pentru că tot place tuturor comparația cu mediul privat – îmi puneți la dispoziție birou privat cu aer condiționat, pauză de masă (cu masa inclusă) și dacă la finalul celor 8 ore mi se respectă dreptul la viață privată, adică nu mai bâzâie niciunul dintre cele peste 20 de grupuri profesionale de whatsapp pentru diverse chestiuni legate de serviciu. Pentru că – nu știu cum să vă spun – uneori am senzația că am serviciu nonstop. Sunt, pe rând sau simultan, profesor, secretară, jurist, paznic, bonă, psiholog, consilier parental, mediator și, dacă îmi mai bat capul, sunt convinsă că mai găsesc. Mă culc de obicei la ora 1 noaptea, pentru că am nevoie de măcar 2-3 ore în care să nu mai vrea nimeni nimic de la mine. Au fost zile când am muncit 12 ore, nu 8, pentru că dimineața aveam ore și după amiază corectam simulări. Neplătite, pentru că ați considerat că intră în normă. Care este aceeași pentru toți, chiar dacă nu toți predau materii de examen. Au fost și zile când am stat peste 10 ore la școală, SÂMBĂTA, neplătiți suplimentar, pentru că era olimpiadă. Nu știu cu ce ajută copiii să stau să mă uit la pereți într-o scoală care nu dispune de suficient spațiu nici măcar pentru desfășurarea normală a orelor (că de aceea lucrăm în 2 schimburi). Așa că, ce pot spune, mulțumesc pentru că întăriți unora, care oricum sunt plini de ură, senzația că muncim prea puțin”.
Informații de context
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a explicat miercuri, în cadrul podcastului Friendly Fire, că dorește creșterea salariilor profesorilor, însă acest lucru presupune responsabilități pentru cadrele didactice. Astfel, ministrul a redeschis subiectul măririi normei didactice, motivând că profesorii trebuie să stea opt ore la școală pentru a îmbunătăți mediul educațional și legătura cu elevii.
Daniel David a punctat principală deficiență creată în sistemul de învățământ de lipsa unor salarii atractive: cei mai buni absolvenți ai universităților nu sunt atrași de acest domeniu.
„Salariile sunt foarte mici, birocrația este uriașă. Pentru un debutant, să ai sub salariul mediu pe economie […]. Eu nu pot să îi aduc în sistem pe cei mai buni absolvenți din universități […]. Cei mai buni absolvenți de fizică pleacă în companii. Cei mai buni absolvenți de fizică vor să facă cercetare, sunt angajați în industrie, nu vor să fie profesori de fizică. În câțiva ani o să avem probleme cu profesorii de fizică și de chimie”.
„Pe lângă faptul că ai această problemă legată de salariu, de la profesor te mai aștepți să fie și informatician, și contabil, și secretar, pentru că ei fac ei fac dosarele pentru burse sociale, nu le angajezi IT-ist în unitățile școlare”, a mai adăugat el.
Declarațiile ministrului Educației și Cercetării vin în contextul intenției Guvernul de a mări norma didactică a profesorilor, fapt semnalat de Edupedu.ro încă din februarie anul acesta.
Joia trecută, pe 29 mai, în contextul pregătirilor pentru formarea unui nou guvern după alegerile prezidențiale și demisia celui actual, G4Media a scris că liderii și negociatorii partidelor care ar putea forma viitoarea coaliție guvernamentală au pe masă mai multe propuneri de măsuri pentru a scădea deficitul bugetar scăpat de sub control. Printre ele ar fi și creșterea normei didactice la profesori.
- Sindicatele din Educație au reacționat imediat într-un comunicat comun și au solicitat grupul de lucru de la Palatul Cotroceni să renunțe la propunerea de a majora norma didactică a profesorilor. „Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc”, se arată în comunicatul sindicatelor.
- Autoritățile nu au prezentat niciodată o analiză științifică sau pe bază de date din sistem despre normele profesorilor, există doar un total anual a numărului de norme pe tipuri de cadru didactic – titular, suplinitor calificat, necalificat. De asemenea, în contextul discuțiilor despre o eventuală creștere a normei didactice de predare, nu există nicio susținere publică a demersului sau o identificare a unei probleme la nivelul Ministerului Educației, unde ministrul Daniel David recent a publicat un raport cu problemele identificate în cele 5 luni de mandat și soluțiile acestora.
- Ministrul Educației și Cercetării s-a poziționat față de subiect luni, 2 iunie: „Nu se pune problema în acest moment. Hai să vedem dacă va fi cazul, prin raportare la practicile europene. Dacă avem prea multe ore față de media europeană, putem să scădem. Dacă avem prea puține, putem discuta creșterea, dar în același timp cu onorarea unor angajamente pe care le-am făcut față de profesori, inclusiv în legătură cu salariul pentru debutant”
Pentru toate cadrele didactice din învățământ activitatea didactică totală presupune 40 de ore pe săptămână de lucru propriu-zis, incluzând și activități conexe predării – vezi aici mai multe detalii referitoare la modul în care este reglementată norma didactică.