Reformele din Educație se fac „strict matematic”, fără o analiză reală a nevoilor din teren, „cineva a luat un pix și a zis «hai să tăiem»”, a spus pentru Edupedu.ro profesoara de Psihologie și președintele Sindicatului din Învățământ „Spiru Haret” Mureș, Iolanda Cătinean, care a venit să protesteze luni în fața Parlamentului.
- Amintim că luni, 7 iulie, a avut loc protestul profesorilor față de proiectul legii Bolojan, după cum au anunțat liderii sindicali.
Sindicalista a spus pentru Edupedu.ro că lupta principală a sindicatelor nu mai este, în acest moment, pentru creșteri salariale, ci pentru păstrarea posturilor existente din sistemul educațional: „vor dispărea, cred eu, în primul rând posturi nedidactice, didactic auxiliare, posturi de conducere și, evident, prin comasarea școlilor, s-ar putea să aibă probleme și profesorii care la ora actuală predau în școli”, a afirmat ea.
Profesoara a explicat și că Ministerul Educației va trebui să ofere soluții pentru toate situațiile problematice care vor apărea odată cu mărirea normei didactice: „mărirea normei didactice cu 2 ore, care chiar dacă pare ușor de îndeplinit, de pus în practică este mai greu”, a spus ea. (Vezi aici despre creșterea normei didactice cu 2 ore).
Aceasta a mai afirmat că eficiența actului educațional este mai mare în clase cu un număr mai mic de copii, mai ales că nu au fost puse în practică soluții pentru copiii cu cerințe educaționale speciale: „ar trebui prima dată dezvoltată o infrastructură de specialiști și de spații pentru copiii aflați în asemenea nevoi și după aceea să încercăm să creștem numărul de elevi”, subliniază profesoara. (Citește aici despre propunerea din proiectul Bolojan privind creșterea numărului de elevi la clasă)
Redăm declarația profesoarei:
„Eu reprezint astăzi Sindicatul din Învățământ «Spiru Haret» Mureș și încerc să scot în evidență toate problemele pe care le are sistemul de învățământ la ora actuală și pe care le va avea în continuare prin măsurile pe care dorește Guvernul să le adopte.
Și să încep cu începutul, prima măsură, cea cu mărirea normei didactice cu 2 ore, care chiar dacă pare ușor de îndeplinit, de pus în practică este mai greu. Suntem în etapa în care urmează examenul de titularizare, posturile sunt ocupate deja. Ba mai mult, au fost câteva etape de mobilitate prin care colegii noștri au ocupat posturi în diferite școli prin completare de catedră, prin pretransfer și există școli în care nu se poate asigura numărul de 20 de ore pentru constituirea unei catedre. Și mă întreb, dacă la nivelul unei județ apar foarte multe cazuri de de acest gen, care este soluția pe care o are Ministerul Educației și Cercetării?
A doua problemă este comasarea școlilor și vă vorbesc din perspectiva unui om care a lucrat și în mediul rural, nu numai în mediul urban. Există școli la distanță mare una de alta. Poate că asta nu creează anumite probleme, se pun la dispoziție microbuze școlare, dar ne gândim la o anumită rată de abandon școlar care poate să apară pentru că sunt părinți care nu-și permit, acolo unde mijloacele de transport nu reușesc să asigure naveta copiilor, nu-și permit să își ducă copiii în școli.
Și dispar locuri de muncă. Ori, noi astăzi luptăm pentru locurile de muncă din Educație, nu neapărat pentru nivelul de salarizare, pentru care luptăm de ani de zile și oricum nu se rezolvă mare lucru. Deci vor dispărea, cred eu, în primul rând posturi nedidactice, didactic auxiliare, posturi de conducere și, evident, prin comasarea școlilor, s-ar putea să aibă probleme și profesorii care la ora actuală predau în școli.
Creșterea numărului de elevi dintr-o clasă – ne întoarcem în vremurile de demult, și eu am învățat într-o clasă cu 36 de elevi la vremea respectivă, dar eu cred că ar trebui să ne uităm spre viitor la clase aerisite, cu un număr mai mic de copii, pentru că eficiența actului educativ este mult mai mare. Și să ținem cont și de faptul că în general avem copii cu nevoi speciale integrați în sistemul de masă și nu avem suportul necesar pentru acești copii, nu avem specialistul care să asigure o dezvoltare în ritmul propriu al fiecărui copil. Am văzut cadre didactice neputincioase în fața unor cazuri pe care nu le-au putut gestiona și copiii respectivi ar trebui sprijiniți, îndrumați. Și mă gândesc că ar trebui prima dată dezvoltată o infrastructură de specialiști și de spații pentru copiii aflați în asemenea nevoi și după aceea să încercăm să creștem numărul de elevi.
Eu cred că tot ce se face astăzi este strict matematic. Cineva a luat un pix și a zis «hai să tăiem», fără să facă neapărat o analiză din toate zonele, pentru că noi nu ne gândim doar la mediul urban, unde unele probleme se rezolvă mai ușor, trebuie să luăm fiecare comunitate în parte și să vedem în fiecare care sunt nevoile.”
Ce măsuri cu impact direct în Educație conține proiectul de măsuri fiscale:
- creșterea normei didactice cu 2 ore
- reducerea cuantumului plăților pentru plata cu ora prin raportare la timpul de lucru săptămânal
- creșterea numărului de elevi la clasă
- reducerea degrevărilor pentru conducere la maximum 50% din norma de 20 de ore și pentru îndrumare și control – la maximum 30%
- scăderea numărului de angajați care vor mai beneficia de vouchere de vacanță și indemnizații de hrană, prin schimbarea bazei de raportare la salarii mai mici.
- Sunt blocate din nou angajările în Învățământ și Titularizarea pe 2026, pe același model ca în ultimii 3 ani
- Rămân trei tipuri de burse școlare: de merit, tehnologice și sociale. Dispar bursele de excelență și reziliență
- De la 1 septembrie 2025, plata cu ora pentru profesori se va raporta la numărul mediu lunar de ore lucrătoare
- Din următorul an școlar, toate clasele, de la grădiniță și până la liceu, vor avea câte 2 elevi în plus
- Din anul școlar 2025-2026, norma didactică de predare pentru profesorii de gimnaziu și liceu este de 20 de ore
- Bursele studenților de la masteratul didactic vor fi reduse cu 30% și acordate doar pe perioada cursurilor și examenelor
- Prima pentru profesorii care se pensionează la vârsta standard stabilită prin lege este amânată pentru anul școlar 2026-2027