„Cei mai mulți dintre copiii din România reprezintă masa. Cred cu tărie că sistemul de învățământ românesc nu știe să livreze pentru masă. Fie ne axăm pe concursuri, pe olimpiade, fie în extrema cealaltă. Performanța este și de la 6 la 8, la 9. Performanță este în egală măsură și de la 9 la acel 10 meritat de foarte mulți dintre copii”, a declarat Maria Manea, fost secretar de stat în Ministerul Educației și profesoară de Limba și literatura română la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din București, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.
Ce înseamnă performanța când vorbim de criteriile de evaluare pentru profesori?
Performanța profesorului ar trebui să fie evaluata pornind de la standarde, însă aceste standarde lipsesc, „definim performanța în funcție de standarde, ca în orice evaluare normală, iar la acest moment ele nu există”, spune Maria Manea.
În plus, sistemul de învățământ nu are capacitatea să facă o’evaluare rapidă și clară, cu standarde de performanță, crede Maria Manea.
Dacă măsori performanța unui profesor prin progresul elevului, „performanța poate să însemne și mijlocul și asta înseamnă masa. Performanța este și de la 6 la 8, la 9. Performanță este în egală măsură și de la nouă la acel 10 meritat de foarte mulți dintre copii”, a susținut Maria Manea.
Declarațiile profesoarei Maria Manea:
„Definim performanța în funcție de standarde, ca în orice evaluare normală, iar la acest moment ele nu există. De aceea, reținerea, reticență a acestor specialiști în educație în a vorbi despre posibilitatea ca ea să existe. În primul rând, că nu sunt convinsă de faptul că sistemul de învățământ la acest moment are posibilitatea, din perspectiva resursei umane, să facă față într-un timp atât de scurt unei astfel de evaluări, cu standarde de performanță în care să se măsoare ce înseamnă până la urmă performanța.
Așa cum spunea și colegul de platou, performanță înseamnă deopotrivă ceea ce reușește să facă un profesor că e el din mediul rural, că e el din mediu urban, că poate să ducă și în mediu rural și în mediu urban un copil de la patru spre promovare, deci spre 5, spre 6, așa cum performanța poate să însemne și mijlocul și asta înseamnă masa.
Cei mai mulți dintre copiii din România reprezintă masa. Eu chiar cred cu tărie că sistemul de învățământ românesc nu știe să livreze pentru masă. Fie ne axăm, ne canalizăm pe acești olimpici, pe concursuri, pe olimpiade, fie în extrema cealaltă. Încercăm aici, chiar n-ar fi greșit, cum nu e nici acolo. Până la urmă, trebuie să le oferim tuturor copiilor posibilitatea la învățare în funcție de nevoile pe care le au. Dar, revenind la performanță, performanța este și de la 6 la 8, la 9. Performanță este în egală măsură și de la nouă la acel 10 meritat de foarte mulți dintre copii.”
Foto: © Rimma Zaytseva | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.