Nina Vasile, profesoară de Filosofie și Logică la Colegiul Național „Ion Creangă” și Liceul Teoretic „Alexandru Vlahuță” din capitală, a criticat ideea introducerii examenelor de recertificare pentru profesori. În cadrul emisiunii Info Edu, difuzate de TVR Info, Nina Vasile a explicat că definitivatul și gradele didactice pe care le susțin profesorii sunt examene complexe, care pot fi considerat echivalentul unor recertificări.
”Îmi aduc aminte că exista o idee în ultimul timp cum că ar trebui recertificată titularizarea, că ar trebui să fie, la nu știu cât timp, dată din nou titularizarea, eventual de către toți oamenii. Stați un pic! În învățământ situația e în felul următor: ai luat titularizarea, urmează definitivatul, care este un alt examen, aproape la fel ca titularizarea, deci este deja o certificare”, a subliniat profesoara.
Pentru obținerea gradelor didactice I și II, este nevoie de aproximativ 2-3 ani, timp în care profesorul are inspecții, urmând ca la final să susțină un examen de tip licență, a precizat ea.
„Fiecare grad, gradul doi nu înseamnă un simplu examen, ci se se lungește pe 2-3 ani și nu poți să te duci la grad până nu faci niște ani de de practică și de predare. Ai vreo patru inspecții pentru gradul doi în câte 2 ani și, bineînțeles, ai examen care seamănă cu o licență. Apoi urmează gradul unu”.
„Deci toate aceste grade în învățământ se obțin în cel puțin 10 ani de pregătire continuă și de recertificare automată. Unde să mai pui certificare de titularizare? Este aberant”, a mai adăugat aceasta.
Informații de context
Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza, profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.
Pe de altă parte, un profesor care a obținut minimum nota 7 este posibil să nu poată fi angajat pe perioadă nedeterminată, dacă nu există posturi titularizabile. Practic, în lipsa unui post titularizabil, atât candidații cu nota 5, cât și cei cu nota 10 sunt nevoiți să susțină din nou concursul în anul următor.
Eliminarea examenului de titularizare și înlocuirea acestuia cu evaluări pentru recertificare i-a fost recomandată României de către specialiștii Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), în două rapoarte de expertiză, din 2017 și 2024, care au fost ignorate de Ministerul Educației.
- Potrivit raportului, recertificarea ar putea fi susținută, de exemplu, de toate cadrele didactice care, timp de 10 ani, „nu au promovat o formă de evaluare în vederea promovării în această perioadă”. Ulterior, recertificarea s-ar baza pe competențe: profesorii cu performanțe reduse ar trebui să urmeze cursuri de formare pentru a-și remedia deficiențele și să solicite din nou recertificarea după 2 ani.
În plus, titularizarea ar trebui să fie înlocuită sau completată cu „metode de recrutare a cadrelor didactice ce răspund mai bine nevoilor școlilor”. Este vorba de interviuri, evaluare a portofoliilor și observarea practicii pedagogice”, au mai sugerat experții OCDE.
Recertificarea este susținută și de alte cadre din sistemul de învățământ. Profesoara de Matematică de la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București, Silvia Mușătoiu, a declarat că examenul de titularizare ar trebui să fie eliminat sau reconfirmat la 4-5 ani. Reconfirmarea ar consta în evaluări care să garanteze că profesorii nu stagnează atunci când vine vorba despre dezvoltarea lor profesională.
Viforel Dorobanțu, directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Curcani, județul Călărași, a explicat că titularizarea ar trebui să fie modificată sau chiar desființată. Acesta a propus ca profesorii să fie angajați în baza unui contract de muncă pe perioadă determinată, urmând ca la fiecare 4 ani să dea un nou examen pentru a rămâne în funcție sau a preda într-o altă școală.
Lucian Ciolan, prorectorul Universității din București, a afirmat că examenul de titularizare, în forma sa actuală, nu mai poate rezista pentru mult timp. Acesta a menționat că trebuie să existe posibilitatea desfacerii contractelor pe durată nedeterminată pentru lipsa de performanță, deoarece, în prezent „poți să predai bine sau prost tot pentru restul vieții, pentru că nu mai are nimeni ce să-ți facă.”
Decidenții politici, dar și sindicatele din educație susțin însă titularizarea în formă actuală. În ciuda semnalelor de alarmă trase de OCDE, dar și de cadrele din sistem, care au semnat scrisori și petiții în defavoarea acestui examen, titularizarea a fost păstrată de Ministerul Educației. Aceasta este prevăzută în noua Lege a Educației.
Fosta ministră a Educației, Ligia Deca, a pledat în favoarea titularizării, argumentând că protecția oferită profesorilor de acest tip de angajare este ceea ce încă atrage forță de muncă în educație: „Faptul că există o stabilitate în sistem odată ce s-au titularizat pe un post este unul dintre argumentele pentru care încă avem doritori pentru profesia didactică”.
La începutul lunii februarie, ministrul Educației, Daniel David, a anunțat că, printre politicile educaționale pe care ar urma să le anunțe în iunie 2025 va fi și regândirea titularizării. El a criticat actualul proces, în care „oameni buni care dau examene peste examene nu reușesc să ajungă” la contract pe perioadă nedeterminată, fiind nevoiți să repete concursul din cauza lipsei de posturi.