Profesorii cu vechime 10-20 de ani din Franța, „uitați” de majorările salariale: câștigă doar cu 200 de euro mai mult decât debutanții, iar inflația a șters câștigurile reale din ultimii ani – Le Monde

Foto: © Julia Sudnitskaya | Dreamstime.com

După ani de măsuri punctuale, sistemul de salarizare al profesorilor din Franța este din nou în centrul unui val de critici sindicale. Deși Ministerul Educației a inițiat în aprilie 2025 o nouă rundă de consultări pentru „revitalizarea” carierelor didactice aflate la mijlocul parcursului, datele publicate de Le Monde arată o realitate profund dezechilibrată: profesorii cu 10-20 de ani vechime câștigă doar marginal mai mult decât debutanții, în timp ce inflația a anulat complet câștigurile celor cu experiență.

Potrivit grilei oficiale valabile din 1 ianuarie 2024, salariul de bază net al unui profesor debutant pornește de la 2.121 euro, dar creșterile salariale sunt lente și modeste în prima parte a carierei. Abia după aproximativ 24-26 de ani de activitate, o parte dintre profesori reușesc să acceadă la așa-numita „hors classe”, unde se deschide o nouă scară salarială, cu un plafon de 3.394 euro net.

Această tranziție întârziată generează o plafonare frustrantă pentru mulți profesori: un cadru didactic cu 10 ani de experiență primește în medie doar 2.300 euro – cu doar 200 de euro peste un debutant. Din acest motiv, Borne propune scurtarea duratei de avansare în prima parte a carierei și creșterea treptată a numărului celor promovați în „hors classe” până în 2028.

Sindicatele: „Reforme punctuale, fără coerență”

Reacțiile sindicatelor nu s-au lăsat așteptate. SNES-FSU vorbește despre un „ușor frison”, dar spune că „măsurile nu schimbă nimic structural”, conform aceleiași surse. SE-UNSA și Force Ouvrière denunță lipsa unei revalorizări reale a salariilor: „Nu se crește punctul de referință salarial, ci se fac doar ajustări în carieră pentru unii, în timp ce restul sunt lăsați pe dinafară”.

Sophie Vénétitay (SNES-FSU) acuză lipsa unei strategii globale: „Avem o reformă pentru debutanți, una pentru final de carieră, acum un mic pas pentru mijloc – dar niciuna nu vizează ansamblul profesiei”.

Al doilea grafic publicat de Le Monde compară evoluția indicelui prețurilor de consum (IPC) cu punctul de referință al funcției publice – baza de calcul pentru salariile bugetarilor. Între 1990 și 2023, IPC a crescut de la 68,9 la 119,1, în timp ce punctul salarial abia a urcat de la 44 la 59,1. Diferența arată o pierdere semnificativă de putere de cumpărare, notează Le Monde.

În paralel, un al treilea grafic ilustrează evoluția salariului brut în euro constant pentru profesorii agrégés (cu titlu superior): în toate etapele carierei – început, 10 ani, 15 ani, final – salariile sunt în scădere față de anii ’90.

În 1990, un profesor câștiga 3,6 salarii minime. În 2023, doar 2,6

Un alt infografic compară raportul dintre salariul brut și salariul minim (smic) între 1990 și 2023:

Carieră19902023
Debut1,9× smic1,6× smic
10 ani2,3× smic1,8× smic
15 ani2,5× smic1,9× smic
Final carieră3,6× smic2,6× smic

Scăderea raportului e cu atât mai semnificativă cu cât înaintea anilor 2000 profesorii cu experiență câștigau mai mult decât restul funcționarilor de categorie A. În prezent, salariul mediu al unui profesor este cu 1.000 euro mai mic decât al altor funcționari A.

Majoritatea profesorilor sunt plătiți sub 2.440 euro net

Ultima diagramă arată distribuția personalului din învățământ în funcție de nivelul salariului net lunar. În sectorul public, peste 34% dintre profesori câștigă sub 2.440 euro, iar doar 26% depășesc pragul de 3.170 euro. În învățământul privat, proporțiile sunt și mai dezechilibrate, mai scrie Le Monde.

În ciuda demersurilor de relansare a reformei carierei didactice, guvernul francez nu a anunțat costul estimat al măsurilor, iar premierul François Bayrou a avertizat recent că niciun plan cu impact salarial nu va fi validat fără acord interministerial.

Profesorii francezi – în special cei cu experiență medie sau avansată – se regăsesc într-o situație de stagnare și frustrare, în care orele suplimentare devin sursa principală de venit în detrimentul echilibrului profesional, iar perspectiva unei cariere atractive pare tot mai îndepărtată, mai notează presa din Republică.

Foto: © Julia Sudnitskaya | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version