Pentru o bună dezvoltare profesională, profesorii din România trebuie să depășească „modelul formal al cercurilor pedagogice” și să formeze comunități de învățare colaborativă, recomandă OECD. Acest lucru presupune „roluri clare de leadership, activități centrate pe îmbunătățirea predării și o cultură a feedback-ului colegial”, arată raportul OCDE privind educația și competențele în România. Sunt oferite exemple din Ontario (Canada), unde profesorii lucrează în echipe pentru a aborda provocările din școală și folosesc co-predarea, analiza lucrărilor elevilor sau monitorizarea progresului unui grup țintă de elevi.
- Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a abordat, de asemenea, acest subiect la conferința de lansare a noului raport OCDE, desfășurată marți în București:
„Într-un sistem educațional performant, fiecare profesor ar trebui să aibă un mentor și fiecare profesor ar trebui să fie mentor pentru altcineva. Acest tip de învățare între colegi, această colaborare profesională în cadrul școlii, este deosebit de importantă. Iar cererea pentru acest tip de învățare există – cadrele didactice își doresc asta. Nu este doar o chestiune de a oferi mai multe cursuri, ci de a crea o cultură a învățării și a sprijinului în școli”, a afirmat el.
Raportul OCDE privind politicile educaționale susține comunitățile de învățare colaborativă ca o solușie pentru dezvoltarea profesională a cadrelor didactice și oferă exemple de bune practici din Ontario, Canada.
„Învățarea colaborativă integrată în activitatea profesională zilnică reprezintă o schimbare semnificativă în modul în care profesorii din România se dezvoltă profesional. Până de curând, în afară de „cercurile pedagogice” relativ formale, profesorii aveau puține oportunități de a colabora și învăța în echipă, iar directorii aveau un rol limitat în ghidarea dezvoltării profesionale în cadrul școlii lor. Pentru ca profesorii să perceapă aceste comunități ca pe niște oportunități reale de învățare, școlile vor avea nevoie de mult mai mult sprijin privind facilitarea muncii în echipă axate pe îmbunătățirea practicilor didactice. Acest lucru necesită, cel puțin, roluri clare de conducere care să ghideze activitatea echipei, activități bine definite care vizează îmbunătățirea instruirii și a organizării, precum și o cultură școlară care încurajează și promovează feedback-ul între colegi.
Mai multe țări membre OECD au dezvoltat portofolii de resurse și sprijin pentru a ghida comunitățile de învățare din școli”, este menționat în raport.
Exemplu de comunități de învățare în Ontario (Canada)
Potrivit documentului, în Ontario, Canada, profesorii lucrează în echipe pentru a aborda provocările din școală și folosesc co-predarea, analiza lucrărilor elevilor, monitorizarea progresului unui grup țintă de elevi și aplicarea ciclurilor de învățare Planifică-Implementează-Studiază-Acționează.
„Ministerul Educației din Ontario s-a concentrat intens pe sprijinirea colaborării eficiente între profesori. Acest lucru include ghiduri de dezvoltare a competențelor care oferă strategii practice pentru ca profesorii și liderii educaționali să își perfecționeze practicile într-un proces de investigație colaborativă. În cadrul acestui proces, echipele de profesori cercetează și abordează provocări specifice din școala lor, aplicând ciclurile Planifică-Implementează-Studiază-Acționează (Plan-Do-Study-Act) și folosind unele dintre următoarele practici:
- Co-predarea orelor, cu planificare, implementare și reflecție împărtășite.
- „Calea critică a predării și învățării” (Teaching Learning Critical Pathway), care implică colectarea de date, analiză și planificare pentru o unitate de învățare, urmată de evaluare și reflecție.
- Analiza lucrărilor elevilor: discutarea lucrărilor elevilor pe baza unor criterii de evaluare comune; deconstruirea curriculumului pentru a înțelege cum se traduce în învățarea elevilor și examinarea progresului acestora de la o clasă la alta.
- Monitorizarea „elevilor indicatori”, adică concentrarea asupra unui grup restrâns de elevi, partajarea rezultatelor evaluării și evaluarea strategiilor de predare pe baza rezultatelor lor de învățare”.
Documentul integral:
Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.