Profesorii vor putea preda mai multe discipline din aceeași arie curriculară, a anunțat ministrul Daniel David marți, 22 iulie, într-un podcast online. Acesta dorește ca România să se adapteze la practicile din țări precum Statele Unite și Finlanda. Declarațiile sale vin în contextul creșterii normei didactice.
„Da, vom crea această posibilitate [n. red. ca profesorii să poată preda mai multe discipline din aceeași arie curriculară]. Îi rog pe profesori să înțeleagă. Referitor la problema fragmentării, caut soluții să o controlăm. Dar da, vom deschide spre disciplinele din aceeași arie curriculară. Nu vă supărați, te uiți la sistemul vestic. Și în Statele Unite și în Finlanda, în țările nordice, ai arii curriculare largi. Numai la noi e hiperspecializare, exact pe discipline”.
Acesta a precizat că, „în situații bine controlate”, un profesor de Fizică este capabil să predea și Chimie. În această logică acționează universitățile din România care au început să introducă programe de studii cu dublă specializare, a completat el.
„Eu cred că, în situații bine controlate, un profesor de Fizică ar putea să facă și câteva ore dintr-o disciplină din aceeași arie curriculară. Mai ales că deja unele universități au început cu dublele specializări știind această logică: dacă știi Fizică, faci și Chimie; faci Chimie, ai și ore de Fizică. Vom asigura această facilitate ca să evităm fragmentarea”.
În plus, ministrul a declarat că așteaptă propuneri în ceea ce privește acest subiect. Ideile referitoare la acest subiect vor putea fi trimise pe email. Adresa exactă urmează să fie anunțată miercuri, 23 iulie.
- Scopul acestei adrese de email este, în primul rând, acela de a primi de la cadrele didactice propuneri referitor la „ce am putea scoate sub aspect birocratic și cum putem să le simplificăm viața în școală, astfel încât de la începutul anului școlar să o facem”, după cum a explicat Daniel David. Profesorii vor putea trimite recomandări în următoarele două săptămâni.
Ce presupunea până acum norma didactică raportată la numărul de ore de lucru și la numărul de predate
Norma didactică a profesorilor din România – predarea propriu-zisă însemna, până acum, 18 ore pe săptămână, cu variații în funcție de gradul didactic și vechime.
Pentru toate cadrele didactice din învățământ activitatea didactică totală presupune 40 de ore pe săptămână de lucru propriu-zis, incluzând și activități conexe predării.
Norma didactică de predare în România este, în general, de 18 ore pe săptămână pentru profesori, 24 de ore pentru instruire practică, cu posibilitatea reducerii la 16 ore în funcție de vechime și grad didactic, conform cadrului legal actual.
Nu toate aceste prevederi sunt însă aplicate în prezent, unele fiind prorogate de Guvernul Ciolacu. În vigoare, potrivit Ministerului Educației și Cercetării, este însă o reducere de normă didactică din legea precedentă și anume de la 18 la 16 ore pentru profesorii cu peste 25 de ani vechime și gradul didactic I. De asemenea, există o serie de „degrevări de normă” pentru directori, inspectori, lideri sindicali.
- Vezi aici mai multe detalii referitoare la modul în care este reglementată norma didactică.
Informații de context
Încă din februarie 2025 Edupedu.ro a scris că printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare se află și creșterea normei didactice pentru profesori, așa cum semnala un sindicat din Educație. Joia trecută, pe 29 mai, în contextul pregătirilor pentru formarea unui nou guvern după alegerile prezidențiale și demisia celui actual, G4Media a scris că liderii și negociatorii partidelor care ar putea forma viitoarea coaliție guvernamentală au pe masă mai multe propuneri de măsuri pentru a scădea deficitul bugetar scăpat de sub control. Printre ele ar fi și creșterea normei didactice la profesori.
Sindicatele din Educație au reacționat imediat într-un comunicat comun și au solicitat grupul de lucru de la Palatul Cotroceni să renunțe la propunerea de a majora norma didactică a profesorilor. „Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc”, se arată în comunicatul sindicatelor.
Autoritățile nu au prezentat niciodată o analiză științifică sau pe bază de date din sistem despre normele profesorilor, există doar un total anual a numărului de norme pe tipuri de cadru didactic – titular, suplinitor calificat, necalificat. De asemenea, în contextul discuțiilor despre o eventuală creștere a normei didactice de predare, nu există nicio susținere publică a demersului sau o identificare a unei probleme la nivelul Ministerului Educației, unde ministrul Daniel David recent a publicat un raport cu problemele identificate în cele 5 luni de mandat și soluțiile acestora.
Într-un mesaj postat pe Facebook în ziua numirii în funcție în guvernul actual, Daniel David a spus că „voi propune ca valorile stabilite prin lege să poată să fie crescute cu maximum 2 ore, printr-o metodologie a ministerului, în funcție de diverse criterii (ex.:cât de fragmentată este norma, mediul de lucru, vechimea, numărul de copii cu CES din clasă etc.), pe care le voi discuta și cu partenerii de dialog social”.
La audierea din Parlament pentru un nou mandat, ministrul a spus că norma va crește la un minim al mediei din OCDE:
„Știu că sunt discuții, am discutat cu sindicatele, știu că sunt foarte sensibile aceste lucruri, nu-mi face o plăcere deosebită să fiu ministru care trebuie să implementeze această concluzie, această decizie a grupului care a lucrat pe componenta economico- financiară. Hai să ne uităm și vă rog să citiți propoziția sau fraza din programul de guvernare și spuneți-mi dacă se poate reproșa ceva.
Am spus: minimum, la nivelul mediu care există Uniunea European sau în OECD. Vi se pare ceva în regulă cu asta? N-am spus maximum. Ne raportăm la un nivel mediu și cred că este iarăși un element de raționalitate în acest demers și vine din nou criteriul decenței în situația de criză care ne aflăm acum, cât putem și ca să mă asigur, să știți că nu creștem așa în orb și paușal.
Ați văzut că sunt o serie de criterii: depinde de mediul în care lucrează, depinde de câte norme are sau cum este împărțită norma didactică pe care o are astfel încât să poți să faci diferențieri și creșterea să fie într-o oarecare formă justificată. Când ai normă în care mergi deja la trei unități școlare nu te apuci să mai crești cu a patra”.
Curtea Constituțioală a decis marți, 22 iulie, că majorarea normei didactice de la 18 la 20 de ore/săptămână, fără o compensare salarială, nu încalcă prevederile Constituției. „Creșterea se realizează în interiorul numărului total de ore de lucru prestate de personalul didactic de predare (40 ore/ săptămână)”, au motivat reprezentanții instituției.