Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a publicat în consultare publică un proiect de ordin care reglementează înființarea și organizarea programelor universitare de masterat didactic și a celor de formare psihopedagogică pentru certificarea competențelor în vederea exercitării profesiei didactice. Acestea se aplică în conformitate cu legile educației Deca-Iohannis 198/2023 și 199/2023 și presupun apariția masteratelor didactice de un an și un an și jumătate pentru viitorii profesori.
- Pentru a exemplifica, am făcut o comparație cu un plan de învățământ actual al unui masterat didactic de la Universitatea din București. Detalii mai jos
Masteratul didactic, în forma propusă de minister, poate avea o durată de 60 sau 90 de credite ECTS. Durata de un an corespunde celor 60 de credite, iar cea de un an și jumătate este echivalată cu 90 de credite. Aceste programe se vor organiza doar în regim cu frecvență, potrivit metodologiei puse în consultare – documente mai jos în articol
- Legea educației Deca-Iohannis 199/2023 prevede la articolul 264 că masteratul didactic actual, de doi ani, prevăzut de legea 1/2011, intră în lichidare din anul universitar 2025-2026, ceea ce înseamnă că nu va mai putea școlariza din anul universitar 2026-2027.
- Legea 198/2023 menționează la articolul 249, alineatul 23, că prevederile de la articolul 176 despre condițiile de formare pentru a fi profesor, de exemplu licența didactică (care durează 4 ani) și masteratul didactic de un an sau un an și jumătate sunt obligatorii din 2029.
- De asemenea, legea educației mai prevede că este îndeplinită condiția de formare pentru a preda pentru cei care finalizează studiile și urmează modul psihopedagogic nivel I (din timpul licenței) și nivel II (din timpul masteratului) până în 2027.
Revenind la proiectul pus în consultare de MEC, înscrierea la masteratul didactic va fi condiționată de absolvirea unui program de licență într-un domeniu de specializare care corespunde unei discipline de predare, precum și de promovarea unei probe de admitere organizate de fiecare universitate în parte.
„Programul de studii universitare de masterat didactic de 60 de credite de studii transferabile ECTS/SECT se organizează pentru absolvenții programelor de licență care au parcurs un program de formare psihopedagogică de 30 de credite de studii transferabile ECTS/SECT” (art. 5, alin. 1).
Admiterea se poate realiza pe baza unui dosar, interviu, eseu motivațional, portofoliu sau alte probe stabilite prin regulament intern.
La o simplă comparație, pe lângă durata mai mare a actualului masterat didactic, de doi ani, se poate vedea că lista disciplinelor este simplificată de la 12 la 8 și că din aceasta dispar: Managementul clasei de elevi, Curriculum și dezvoltare curriculară, Designul instruirii și învățării și Cercetarea educațională.
De asemenea, în planul de învățământ al actualului masterat didactic de Limba și literatura română al Universității din București, sunt prevăzute aproximativ 78 de ore de practică pedagogică (6 ore pe săptămână, timp de circa 13 săptămâni în semestrul I).
Varianta propune trei tipuri de practică pedagogică: una simplă observațională și de predare de 6 ore pe săptămână, cu o zi dedicată pe săptămână, apoi 90 de ore de practică pedagogică comasată tip I în semestrul I și alte 90 de ore în semestrul II.
- Practica pedagogică comasată presupune activitate full-time într-o școală, timp de trei săptămâni consecutive, conform documentului, iar asta ar însemna 120 de ore luând în calcul 15 zile lucrătoare de câte 8 ore cât programul oricărui profesor.
Exemplu de plan de învățământ pentru masteratul didactic de 60 de credite ECTS:
Iată cum arată planul de învățământ pentru un student de la Universitatea din București, masterat didactic de doi ani – Limba și literatura română (anul I 2024-2025):
Modulul I psihopedagogic, păstrat / Postuniversitarele dispar
De altfel, proiectul de ordin menține și ruta paralelă a programelor de formare psihopedagogică (PFPP) de 30 de credite care se poate urma în timpul studiilor de licență.
La PFPP pot participa, conform anexelor proiectului de ordin, studenții de la „licența didactică cu dublă specializare”, care pentru moment ar urma să primească studenți doar la Universitatea din Craiova din anul universitar 2025-2026 (proiect), dar și cei care, ca în prezent, urmează studii de licență de monospecializare (ex. Geografie) sau de dublă specializare (pentru domeniul limbă și literatură).
- „Art. 13 – (1) Metodologia privind înființarea și organizarea programului psihopedagogic pentru învățământul preuniversitar intră în vigoare începând cu anul 2027-2028.
- (2) Modulul de formare psihopedagogică de nivel I sau II, în regim postuniversitar se organizează doar până în anul universitar 2026-2027, inclusiv.
- (3) Absolvenții de nivelul I, seria 2025-2028, sunt certificați pentru funcția didactică de profesor, cu condiția parcurgerii programului de masterat didactic de 60 ECTS”.
Proiectul de ordin prevede și o un plan de învățământ pentru un program de formare psihopedagogică (PFPP) dedicat celor care vor să predea în învățământul superior (anexa 3), iar metodologia pentru acest PFPP s-ar aplica din anul universitar 2025-2026.
Proiectul poate fi consultat pe site-ul Ministerului Educației, la secțiunea Transparență decizională, și este deschis observațiilor din partea publicului și a mediului universitar. Propunerile pot fi transmise până pe 1 august prin e-mail la consultare@edu.gov.ro.
DOCUMENT DESCARCĂ Anexa la proiectul de ordin – Înființarea programelor de masterat didactic:
- DOCUMENT DESCARCĂ Anexa 1 – planul de învățământ MD 60 de credite:
- DOCUMENT DESCARCĂ Anexa 2 – planul de învățământ MD 90 de credite:
DOCUMENT DESCARCĂ Anexa la proiectul de ordin – Înființarea programelor de formare psihopedagogică:
- DOCUMENT DESCARCĂ Anexa 1 – planul de învățământ PFPP Mono și dublă specializare (limbă și literatură):
- DOCUMENT DESCARCĂ Anexa 2 – planul de învățământ PFPP Licență didactică:
- DOCUMENT DESCARCĂ Anexa 3 – planul de învățământ PFPP pentru predarea în învățământul superior: