Un grup de profesori suplinitori a transmis o scrisoare deschisă către ministrul Educației, Daniel David, în care își exprimă nemulțumirile legate de organizarea actuală a examenului de titularizare. În scrisoare, document obținut de Edupedu.ro și care poate fi citit integral mai jos în articol, aceștia semnalează că, anual, zeci de mii de suplinitori sunt obligați să susțină acest concurs, indiferent de rezultatele obținute anterior, ceea ce contribuie la instabilitate profesională și afectează calitatea actului educațional.
Profesorii susțin că „teama de a pierde jobul este una dintre cele mai mari la ora actuală” și cer schimbarea regulilor astfel încât examenul să fie obligatoriu doar pentru cei care intră în sistem pentru prima dată.
„Domnule ministru, o societate care se respectă își respectă profesorii. Nu putem vorbi de respect când profesorii suplinitori au contract până la 31.08, existând după aceea o posibilitate foarte mare de a rămâne șomeri în cazul în care nu merg anual la concurs. Nota lor este irelevantă în acest context. În niciun alt domeniu nu există asemenea discriminări și anomalii”, se arată în scrisoare. Profesorii atrag atenția că lipsa unui post stabil îi determină pe mulți să părăsească sistemul, iar elevii sunt afectați de schimbarea constantă a cadrelor didactice.
În scrisoare, profesorii solicită o modificare a metodologiei concursului de titularizare, argumentând că „gestionarea deficitară a posturilor vacante din învățământul preuniversitar determină repetarea acestui concurs, indiferent de rezultatul candidatului, ceea ce îl transformă într-un concurs fără finalitate”. De asemenea, aceștia menționează că, potrivit recomandărilor OCDE, modelul actual este considerat „învechit” și propun ca profesorii care au obținut cel puțin nota 7 să nu fie obligați să repete examenul anual.
În semn de protest, suplinitorii au anunțat că vor intra în sălile de concurs purtând banderole albe, pentru a atrage atenția asupra situației pe care o consideră o „bătaie de joc” la adresa profesorilor și a familiilor acestora.
- Modalitatea de angajare a profesorilor în școli, concursul național de Titularizare, va fi analizată, a spus ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, pe 11 ianuarie, în prima conferință de presă după numirea din decembrie în Guvernul Ciolacu 2. „Avem o procedură și o metodologie și o practică veche”, a spus David, care a sugerat că ar urma să se uite la practicile de angajare la nivel european, de unde să tragă concluzii despre eficiența angajării din România sau nu.
- „Din punctul meu de vedere cel puțin până la acest moment ideea de titularizare la nivel de sistem de educație este cea care poate fi aplicată la nivelul României acum. Nu excludem ca în viitor lucrurile acestea să se schimbe”, a completat secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar Sorin Ion în conferință.
Redăm integral scrisoarea profesorilor suplinitori către ministrul Educației și Cercetării, Daniel David:
„Domnule ministru Daniel David,
Vrem, înainte de toate, să salutăm numirea d-voastră în calitate de ministru al educației. Considerăm că este necesar ca ministrul educației să fie cadru didactic.
Dorim însă – pe această cale – să ne exprimăm îngrijorarea cu privire la anumite afirmații ale d-voastră. Zilele trecute ați afirmat că nu vi se pare ca profesorii să fie priviți cu suspiciune, una mai mare decât ceilalți bugetari, astfel încât să fie evaluați periodic. Domnule ministru, dorim să vă informăm nu doar că profesorii, în mare parte, sunt evaluați periodic, însă vă înștiințăm că, anual, aproape 45.000 de profesori suplinitori sunt evaluați printr-un concurs absurd, care se repetă, indiferent de rezultate, numit odinioară «concurs de Titularizare» (transformat într-o suplinire continuă). Pornind de la aceste aspecte, domnule ministru, am dori să vă adresăm niște întrebări în speranța unui dialog. Astfel, în calitate de rector, dacă cineva promovează concursul conform metodologiei, candidatul va mai susține proba? Ei bine, acest lucru se întâmplă în învățământul preuniversitar, domnule ministru. Totodată, în calitate de profesor vă întrebăm: cum putem pretinde progres de la elevi și profesori când «pionii» actului educațional se schimbă anual? România a avut în anul școlar 2023-2024 cei mai mulți profesori suplinitori din anteriorii 5 ani: 45.000 de profesori suplinitori, conform site-ului Edupedu. Vorbim de profesori care schimbă sistematic unitățile de învățământ, respectiv de elevi care schimbă periodic cadrele didactice. Aveți o vastă experiență ca psiholog, prin urmare știți că teama de a pierde jobul este una dintre cele mai mari la ora actuală.
Domnule ministru, o societate care se respectă își respectă profesorii. Nu putem vorbi de respect când profesorii suplinitori au contract până la 31.08, existând după aceea o posibilitate foarte mare de a rămâne șomeri în cazul în care nu merg anual la concurs. Nota lor este irelevantă în acest context. În niciun alt domeniu nu există asemenea discriminări și anomalii. Este necesar să interveniți. Nu putem combate curentul conspiraționist într-o societate în care nu se acordă respect educației, respectiv profesorilor. Dorim să semnalăm anomalia de a da un concurs pentru a intra anual într-un sistem unde mulți candidați deja profesează. Considerăm că este necesar ca acest concurs să fie susținut doar de către cei care doresc să intre în sistemul de învățământ preuniversitar.
Gestionarea deficitară a posturilor vacante din învățământul preuniversitar determină repetarea acestui concurs, indiferent de rezultatul candidatului, ceea ce îl transformă într-un concurs fără finalitate. De asemenea, actuala formă de organizare a concursului, numit în trecut «titularizare», duce la o nesiguranță din partea profesorilor suplinitori, afectând în mod indirect elevii în procesul didactic prin schimbarea repetată a cadrelor didactice. În contextul în care ați afirmat că aveți în vedere să preluați anumite modele europene, vă aducem la cunoștință recomandările OCDE cu privire la acest concurs ca fiind unul ce ține de o paradigmă învechită. Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar și Legii educației naționale nr. 198/2023, examenul de titularizare este esențial pentru asigurarea calității în educație. Totuși, considerăm că profesorii care au demonstrat competențe adecvate prin obținerea notei 7 sau mai mari nu ar trebui să fie obligați să repete examenul anual, doar din cauza unei gestionări deficitare a posturilor vacante. Printre consecințele repetării anuale a examenului se numără:
1. Obligarea profesorilor să susțină examenul anual crește stresul și incertitudinea profesională, afectând moralul și eficiența acestora.
2. Este o risipă de resurse și timp pentru cadrele didactice care ar putea fi utilizate pentru perfecționare și pregătirea cursurilor.
3. Repetarea acestui concurs determină oamenii bine pregătiți să părăsească acest sistem, care nu oferă o situație materială stabilă, ceea ce duce la un regres al actului didactic. Este o formă de ipocrizie să vorbim despre lipsa cadrelor didactice în timp ce nu se face nimic pentru a încuraja tineri să vină în sistem. Dimpotrivă, se observă clar cum învățământul preuniversitar românesc devine un sistem închis. Vă atașăm mai multe articole care ilustrează anomaliile din sistem:
În încheiere, vă mulțumim anticipat pentru răspuns, cu speranța că există un dialog, comunicarea fiind cheia progresului, și vă anunțăm că vom intra în sălile de concurs purtând banderole albe la mână, deoarece bătaia de joc la adresa profesorilor suplinitori – un număr foarte mare – și familiilor lor trebuie să înceteze”.
Context: Profesorii au cerut să nu mai repete concursul de Titularizare dacă au notă peste 7
Amintim că, cel mai recent, pe 25 august, un grup de profesori suplinitori au trimis o scrisoare către ministra Educației, Ligia Deca, cerând să nu susțină din nou concursul de Titularizare odată ce au obținut note peste 7. Textul a fost transmis și redacției Edupedu.ro. Profesorii semnatari ai scrisorii acuză și că nu sunt posturi din cauză că profesorii titularii primesc ore suplimentare în regimul „plata cu ora”.
În scrisoarea adresată ministrei Ligia Deca, profesorii subliniază în repetate rânduri că speră că nu va fi un demers „ignorat și de această dată”. Scrisoarea vine după un text asemănător al „grupului de profesori suplinitori” despre care Edupedu.ro a scris pe 12 august, după o petiție online Declic de la finalul lunii iulie semnată de peste 6.000 de persoane și mai multe memorii ale profesorilor angajați pe durata viabilității postului.
La mijlocul lunii iunie, Edupedu.ro a scris despre ministerul Educației care nu le dă nicio soluție profesorilor pentru titularizarea fără examen cerută de peste 1.000 de profesori suplinitori pe posturi cu viabilitate până în 4 ani. Potrivit unui răspuns semnat de secretarul de stat Sorin Ion pentru învățământul preuniversiar, pentru memoriile mai multor profesori, instituția nu a găsit vreo soluție pentru cererea cadrelor didactice și care „să nu contravină ordinii normative constituționale”.
- Asta după ce Edupedu.ro a scris pe 30 aprilie despre faptul că profesorii angajați pe posturi cu viabilitate pot fi titularizați pe acestea dacă le obțin prin concurs în același an și au propunerea scrisă a Consiliului de Administrație (CA) al școlii că postul respectiv poate fi ocupat pe perioadă nedeterminată.
- Cu alte cuvinte – prin modalitatea deja prevăzută de lege, după cum se arată în explicațiile secretarului de stat din Ministerul Educației Sorin Ion (PNL), trimise în Parlament la solicitarea senatoarelor Laura Georgescu și Liliana Sbîrnea (PSD).
- Ministerul Educației a răspuns senatoarelor la întrebările legate de situația celor peste 1.200 de profesori despre care a scris și Edupedu.ro. Aceștia au cerut printr-un memoriu adresat Ministerului Educației titularizarea în Învățământ fără susținerea concursului la nesfârșit, dacă au fost angajați pe un post cu viabilitate și au nota peste 7.
Foto: © Yuri Arcurs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.