Radu Gologan face apel la protejarea profesorilor, după ce ministrul Daniel David a încurajat reclamarea celor care dau teme a căror rezolvare depășește 2 ore: Cei mai mulți profesori din ziua de astăzi suferă din cauza presiunii părinților

Foto: Facebook.com/ Bogdan Suruciuc

Profesorul Radu Gologan, președintele Societății de Științe Matematice din România, face apel public la protejarea profesorilor și la învestirea acestora cu încredere. „E nevoie de un pic de tact față de acest segment important al intelectualității românești”, a declarat Gologan pentru Edupedu.ro. Reacția sa vine după ce ministrul Educației, Daniel David, a afirmat că profesorii de gimnaziu și de liceu care dau teme a căror rezolvare depășește 2 ore „merită să fie atenționați”, sancțiunile fiind „cele administrative”.

Coordonator al lotului olimpic național de matematică vreme de 15 de ani, Radu Gologan a reacționat traducând declarația ministrului sub forma unei alegorii: 

Într-o declarație pentru Edupedu.ro, profesorul Radu Gologan a subliniat că „este un punct foarte sensibil în învățământ relația pe care o au părinții cu școala, relație care este în general subiectivă, care poate să devină violentă și poate crea o atmosferă proastă școlii respective și învățământului în general”. 

„S-a exagerat puțin. Dacă îi spunem părintelui că are voie să reclame faptul că profesorul le dă elevilor prea multe teme, avem o chestiune evident subiectivă. Dacă părintele nu va ști să rezolve probleme de clasa a III-a, se va supăra, va mai găsi 3 părinți în clasă care sunt nemulțumiți și va reclama învățătorul. Sunt pline școlile de reclamații ale părinților, multe neavenite. Trebuie mare tact și o legislație care să pună pe baze corecte relația părintelui cu școala. În Germania, părintele nu discută cu profesorul, există un consilier al școlii la care părintele se duce să ceară informații”, a afirmat Gologan, pentru Edupedu.ro. 

„Cunosc foarte multe situații în care profesorii au ajuns la disperare din cauza unor reclamații nefondate. Mi s-a întâmplat în pandemie și la clasa fetiței mele, unde parte din părinți au vrut prin petiție să o dăm afară pe profesoara de engleză, pentru că nu știe să intre pe calculator la lecția online. Este adevărat că întârzia 10 minute, până reușea cineva să o ajute să intre, dar era o profesoară extraordinară de la care copiii au învățat”, a continuat acesta. 

Coordonator al lotului olimpic național de matematică vreme de 15 de ani, cercetător științific și profesor la Universitatea Politehnică din București, Radu Gologan a atras atenția că „profesorii sunt astăzi sub asaltul birocrației, al documentelor, sunt sub asaltul părinților și al propriilor case pe care trebuie să le ducă, pentră că să nu uităm că majoritatea sunt profesoare”. 

„Cei mai mulți profesori din ziua de astăzi suferă din cauza presiunii părinților. Și evident că presiunea este subiectivă. Un profesor care dă numai 9 și 10 nu are nicio problemă, nu mai contează dacă predă sau nu. Dar vai de mine să-i pui un 4 unui copil cu părinții în poziție care s-au învățat să amenințe”, a precizat Gologan. 

Președintele Societății de Științe Matematice din România și-a exprimat respectul față de ministrul Educației Daniel David, „care este un om de știință”, dar l-a avertizat că îi lipsește experiența din mediul preuniversitar. „Fac un apel de protejare a profesorilor și de încredere. E nevoie de un pic de tact față de acest segment important al intelectualității românești. (…) De 40 de ani profesorii sunt sub presiunea unor schimbări permanente, care în majoritate nu au adus îmbunătățiri, ci dimpotrivă”, a precizat Gologan.

Informații de background

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat în urmă cu o zi, în cadrul unei conferințe de presă la Guvern, că profesorii care dau teme a căror rezolvare depășește 2 ore „merită” să fie atenționați. Redăm mai jos răspunsurile ministrului Educației la întrebările jurnaliștilor, din conferința organizată la Palatul Victoria pe 2 iunie 2025:

Reporter: Vă spun că se plâng copiii de faptul că au foarte multe teme, teme care se duc și peste weekend, și nu mai au timp să se relaxeze. Mi se pare că, deși e un volum mare de studiu, nu știu în ce măsură avem și rezultate. Înțeleg că nu prea sunt rezultate.

Daniel David: Despre teme am mai discutat. În mod normal, la nivel de gimnaziu, n-ar trebui să fie teme, adunate de la toate disciplinele, care să ducă la un timp mai lung de 2 ore pe zi. Din păcate, se întâmplă să aibă copiii teme care durează mai mult de 2 ore, nu se coordonează în ei profesorii. Cine ar trebui să facă coordonarea? Ar trebui să o facă, probabil, dirigintele, care ar trebui să fie atent la aceste lucruri. Ministerul a reglementat: la nivel de primar – 1 oră, la nivel de gimnaziu – 2 ore, la nivel de liceu – 2 ore. Controlul efectiv legat de implementare ar trebui să fie făcut la nivelul școlilor și de ce nu să se implice și părinții, care pot semnaliza astfel de probleme dirigintelui, care ar putea să ia măsuri prin discuții și coordonări cu profesorii care au ore, astfel încât să se pună de acord cu volumul termelor.

Reporter: Domnule ministru, dacă dumneavoastră încurajați părinții să se plângă atunci când elevii au prea multe teme și spuneți să existe acest dialog cu diriginta, adică n-ar putea fi percepută această declarație ca o știrbire a autorității sau a autonomiei pe care un profesor ar trebui să o aibă la clasă?

Daniel David: Noi avem o lege, să ne înțelegem. Aici nu este o părere că 2 ore ar trebui să fie. Noi avem un ordin de ministru care spune că nu-i voie mai mult de 2 ore. Cine nu respectă acest lucru merită să fie atenționat.

Reporter: Și care sunt sancțiunile dacă nu sunt respectate pentru profesori?

Daniel David: Aici sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii. Sunt multe niveluri, inclusiv în codul administrativ vă puteți uita. Deci, scurt spus, nu este o chestie opțională. Aici trebuie să înțelegem. Acest lucru este foarte clar.

Citește și:
Profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați, spune Daniel David. Sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație
Profesorul Flavian Georgescu: La vârstele mici e important ca elevii să nu facă nonstop doar școală, teme. Un elev trebuie să mai și alerge, să înoate, să joace fotbal cu colegii, să meargă la o piesă de teatru
Temele pentru acasă. Ministrul Educației: Dirigintele să aibă grijă de coordonarea între profesori, pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii
Daniel David, despre temele pentru acasă: Profesorii trebuie să se coordoneze între ei, dar în același timp este nevoie și de flexibilitate. Până la urmă, temele sunt date de profesori în interesul și în beneficiul copiilor
Daniel David, către părinții îngrijorați că elevii primesc prea multe teme: Dacă sunt astfel de probleme sesizați dirigintele, directorul. Dacă nu primiți răspuns, mergeți în zona inspectoratului școlar până să ajungeți la minister – VIDEO
Profesoara Adriana Iancu: Temele nu trebuie privite numai din perspectiva învățării imediate. Ele sunt un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției
Sociologul Claudia Petrescu: Modelele oferite de părinți, implicarea în viața școlară, ajutorul la teme influențează succesul școlar al copilului
Trăim într-o societate în care părinții sunt toată ziua plecați la serviciu, apoi se întorc acasă seara foarte târziu și, din păcate, petrec timp doar câteva minute cu propriii lor copii, spune profesorul Flavian Georgescu: Acolo unde se poate, recomand cu multă căldură ca bunicii să îi ia de la școală, să îi ajute la teme
Care este efectul temelor pentru acasă asupra performanțelor elevilor? Rezultatele unui studiu experimental implementat la clasa a III-a, explicate de cercetătorul Dacian Dolean: Am obținut efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor, la rotunjirea numerelor naturale și aflarea termenului necunoscut
La Matematică, mulți profesori nu verifică temele date elevilor și nu sunt respectate normele de evaluare și notare – raport al Inspectoratului Școlar Județean Buzău
Studiu: Ce se întâmplă când sprijinim părinții să își ajute copiii cu temele pentru acasă? – cercetătorul Dacian Dolean
Studiu: Cât de eficiente sunt temele pentru acasă în învățământul primar – cercetătorul Dacian Dolean
4 februarie 2023 – La ce folosesc temele pentru acasă? Oana Moraru: Există foarte mulți copii care aparent pricep în clasă, dar când sunt puși în situația de a rezolva singuri, nu mai au abilitatea de a se descurca pe cont propriu. Recomand părinților, în special în clasele I și a II-a, să-și dedice timp temelor
Exit mobile version