Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că recomandarea OECD pentru examenul de la finalul clasei a VIII-a este să includem și notele din clasele a VII-a și a VIII-a într-un portofoliu educațional, în plus față de Evaluarea Națională multidisciplinară. Acesta a mai spus că problema noastră „este că nu avem încă niște standarde foarte riguroase pentru modul în care dăm note”. Declarațiile au fost făcute la conferința de lansare a noului raport OCDE de evaluare privind Educația și Competențele în România.
Ministrul Educației și Cercetării a afirmat că evaluările naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a „ar trebui să nu mai fie atât de complicate, să ia atât de multe resurse, atât de mult timp”:
„Mă bucur că am văzut la fel problema Evaluării Naționale, în sensul că raportul OECD spune că e ok că facem evaluări standardizate în clasele a II-a, a IV-a, a VI-a și a VIII-a, dar cele din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a ar trebui să nu mai fie atât de complicate, să ia atât de multe resurse, atât de mult timp. Și ar trebui să fie ghidate mai mult pentru feedbackul pentru copil, ca să ai o educație personalizată. Dacă mergi numai într-o logică în care faci testarea standardizată, să compari școli între ele e bun și acel lucru, dar cumva trebuie să ajungi la educație personalizată”.
În privința Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a, Daniel David recomandarea OECD este „să luăm în calcul și notele din clasele a VII-a și a VIII-a, să nu fie doar această evaluare punctuală, dincolo de faptul că extindem domeniile, nu rămânem doar la cele două”:
„În ceea ce privește Evaluarea în clasa a VIII-a, OECD-ul spune lucrurile foarte clar. Și alte rapoarte au spus înainte, și eu am spus în raportul pe care l-am prezentat, văzând feedbackuri din diverse analize. În momentul acesta, evaluarea noastră din clasa a VIII-a nu servește scopului educațional, într-un sistem în care învățământul este obligatoriu până în clasa a XII-a, în sensul că este prea restrictivă, se focalizează pe două discipline, Matematică și Limba română, când noi, în gimnaziu, încercăm să evaluăm mai multe componente. Și, de asemenea, este punctuală și grevează, după aceea, traiectoria de viață și traiectoria educațională a unui copil. Și OECD-ul încearcă să facă, o să vedeți în raport, unele sugestii, spunând că poate ar fi bine să luăm în calcul și notele din clasele a VII-a și a VIII-a, să nu fie doar această evaluare punctuală, dincolo de faptul că extindem domeniile, nu rămânem doar la cele două. Și aici aș vrea să discutăm, pentru că OECD-ul spune că ar fi bine să includem și notele din clasele a VII-a și a VIII-a, în ideea unui portofoliu educațional.”
Ministrul a adus în atenție că nu avem avem încă niște standarde foarte riguroase pentru modul în care dăm note:
„Problema noastră, așa cum știm și ați remarcat și voi în raport, este că nu avem încă niște standarde foarte riguroase pentru modul în care dăm note, astfel încât o notă de 8 în Cluj-Napoca poate să fie diferită de o notă de 8 în Satu Mare sau într-un oraș mai mic. Și atunci este foarte important întâi să ne asigurăm că standardele de notare grevează, ca să spun așa, mintea profesorilor oriunde s-ar afla în școlile din România. Și când vom ști că acest lucru se întâmplă – și nu-i cazul acum – atunci trebuie să ne extindem spre acest portofoliu.”
Foto: © erkan kurt | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.