O directoare de școală din mediul rural a semnalat, pentru Edupedu.ro, că în unele școli s-a cerut refacerea proiectului de încadrare pentru profesori: „Refacem proiectul de încadrare, dar ce facem dacă se comasează și școli?”. Amintim că Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, luni, 7 iulie, pe Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare, supranumită Legea Bolojan, iar norma de predare pentru profesori crește, în medie, cu 2 ore. De asemenea, efectivele maxime de elevi per clasă sunt majorate cu până la 6 elevi față de limitele anterioare, potrivit Legii Bolojan.
„Am înțeles că în unele școli s-a cerut refacerea proiectului de încadrare. Ok, refacem proiectul de încadrare, dar ce facem dacă se comasează și școli? Trebuie s-o luăm din nou cu rețeaua școlară, să refacem planul de școlarizare. Când să le facem într-un timp atât de scurt?”, a spus profesoara.
Francisc Halasz, inspector școlar adjunct din Timiș, a declarat că există îngrijorări în privința posturilor scoase la concursul național de Titularizare 2025. „S-ar putea să ne trezim că un post care a apărut acum cu 18 ore, după aplicare măsurilor fiscale, să nu mai fie un post întreg, ci omul respectiv va avea nevoie de o completare de normă”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute pentru TVR Timișoara.
Etapele de preîncadrare a profesorilor pentru anul școlar 2025–2026 vor fi reluate, potrivit unui mesaj transmis școlilor de inspectoratele școlare județene în școli, consultat de Edupedu.ro. Decizia vine în contextul creșterii normei didactice de la 18 la 20 de ore, măsură ce presupune reorganizarea catedrelor și o nouă rundă de completări de normă și în timp ce etapele de mobilitate s-au desfășurat – transferuri, detașări, completări de normă, conform legislației în vigoare la acel moment.
Ce se va întâmpla după Concursul de titularizare 2025, în condițiile în care profesorii îl dau pentru norma didactică de predare de 18 ore, nu de 20? Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a declarat, pentru Edupedu.ro, că „se reface acum calendarul mobilității profesorilor, asta-i demența. Tot ce a fost din ianuarie-februarie, practic, trebuie revizuit”.
Conform calendarului, mobilitatea a început în ianuarie. Toate aceste etape s-au desfășurat în baza normei didactice de predare de 18 ore.
Despre norma didactică
Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit pachetului legislativ care modifică Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Această măsură se aplica din toamnă și până la începutul anului școlar 2029-2030.
Documentul prevede că profesorii care predau elevilor de gimnaziu și de liceu vor avea norma didactică de predare de 20 de ore, adică vor fi 2 ore în plus. De asemenea, norma didactică va crește cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat, ajungând la 18 ore.
Tot din toamnă, norma didactică crește cu două ore și pentru profesorii din învățământul special. Aceștia vor avea 18 ore pe săptămână de predare-învățare-evaluare, nu 16 ca în prezent.
Din anul școlar 2025-2026, profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori vor avea norma didactică de predare 26 de ore pe săptămână, după cum se arată în document. În prezent, norma pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori este de 24 de ore pe săptămână.
Despre mobilitatea personalului didactic
Metodologia de mobilitate a personalului didactic a ajuns instrumentul confuziei și controlului profesorilor creat, crescut și întreținut de Ministerul Educației, potrivit unei analize Edupedu.ro.
În două decenii, metodologia de mobilitate a personalului didactic a crescut de la 42 la 146 de pagini, dar nu în transparență sau eficiență, ci în complexitate, excepții și portițe birocratice.
Pe scurt, metodologia de mișcare/mobilitate a personalului didactic este un set oficial de reguli care spune cum, când și în ce condiții pot profesorii să se mute de la o școală la alta, să se angajeze, să își păstreze postul sau să predea la mai multe clase/școli.
Mobilitatea personalului didactic înseamnă toate schimbările de post care pot apărea într-un an școlar pentru un cadru didactic – fie că e vorba de angajare nouă (dacă ești debutant sau vrei să intri în sistem), titularizare (să obții un post stabil, pe perioadă nedeterminată), transfer sau pretransfer (te muți de la o școală la alta), completarea normei (dacă ai mai puține ore decât norma întreagă și vrei să le „completezi” într-o altă școală), detașare (predai temporar într-o altă școală, fără să pierzi postul de bază).
Toate aceste mișcări sunt reglementate de o metodologie anuală, aprobată de ministrul Educației, care stabilește ce pași trebuie urmați, ce documente sunt necesare, ce termene există și cine decide (inspectorat, școală, consiliu de administrație etc.).
Foarte mult simplificat, această metodologie e „ghidul și regulamentul oficial” care spune cum îți găsești sau îți păstrezi locul de muncă dacă ești profesor.
Iată pe larg ordinea etapelor de mobilitate 2025:
„Art. 4 (1) Etapele de mobilitate a personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar și activitățile aferente acestora se organizează conform prezentei Metodologii şi sunt, în ordinea în care se desfăşoară, următoarele:
a) constituirea tuturor posturilor didactice/catedrelor
b) constituirea normei didactice de predare
c) întregirea normei didactice de predare pentru personalul didactic de predare titular
d) soluţionarea cererilor de transfer
e) constituirea normei didactice de predare
f) stabilirea personalului didactic de predare
g) stabilirea tuturor posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate
h) completarea normei didactice de predare, la nivel județean/nivelul municipiului București
i) modificarea duratei contractului individual de muncă din durată determinată de un an î
j) pretransferul consimţit între unităţile de învățământ la nivelul unităţii de învăţământ
k) prelungirea duratei contractelor individuale de muncă, în anul şcolar 2025-2026,
l) repartizarea posturilor didactice/catedrelor vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată, în baza mediei de repartizare minimum 7 (șapte),
m) repartizarea candidaților cu statut de cadre didactice titulare în învățământul preuniversitar anterior înscrierii la concursul național, sesiunea 2025, cu păstrarea statutului de cadre didactice titulare, și a cadrelor didactice debutante
n) detaşarea în interesul învățământului a personalului didactic de predare titular în învățământul preuniversitar, precum şi a cadrelor didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6), care au promovat examenul național pentru obținerea definitivării în învățământ, sesiunea 2025;
o) stabilirea continuităților pentru detaşare la cerere şi detașarea la cerere în baza rezultatelor obținute la concursul național, sesiunea 2025, în condiţiile prezentei Metodologii;
p) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată în baza mediei de repartizare minimum 7 (şapte)
q) detaşarea la cerere prin concurs specific a personalului didactic de predare titular în învățământul preuniversitar, precum şi a cadrelor didactice debutante
r) prelungirea duratei contractelor individuale de muncă în anul şcolar 2025-2026, pentru personalul didactic de predare angajat cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, care a obţinut nota/media de repartizare minimum 5 (cinci)
s) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată
t) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată, în baza notei/mediei de repartizare minimum 7 (șapte)
u) stabilirea personalului didactic de predare pensionat
v) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate cu personaldidactic de predare calificat în regim de plata cu ora;
w) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate prin concurs/testare organizat(ă) la nivel judeţean
x) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.