Cum se rezolvau subiectele la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a (EN VIII) 2025. Profesorul de Limba și literatura română Cătălin Zaman a oferit răspunsurile corecte pentru publicul Edupedu.ro. Subiectele primite de absolvenții de gimnaziu nu au fost dificile, apreciază acesta.
Adolescenții au primit texte suport din Radu Tudoran – „Toate pânzele sus!” și din Emil Racoviță – „Spre Polul Sud”. La subiectul al II-lea, au avut de făcut o compunere în care să prezinte o întâmplare dintr-o excursie
„Sigur, subiectele nu au fost deloc grele. Chiar mai ușoare decât ne așteptam mulți dintre noi. Tare mi-e teamă că aceste subiecte nu vin deloc în sprijinul elevilor buni, care s-au pregătit conștiincios pe tot parcursul anului. În general, așa se întâmplă, elevii buni, de emoție, greșesc tocmai acolo unde este mai ușor”, spune Cătălin Zaman pentru Edupedu.ro.
„Sunt bucuros că au fost subiecte pentru toți elevii, subiecte care le-au oferit o șansă tuturor. Mă aștept la o explozie de note mari, iar sufletul meu se bucură pentru bucuria copiilor. Au ieșit din examen mulțumiți că au putut aborda subiectele, după cum și cât s-au pregătit”, a mai spus profesorul Zaman, premiat Merito în anul 2021.
Redăm rezolvarea profesorului Cătălin Zaman – subiecte EN VIII 2025 Limba și literatura română:
„I. A.
1. Stambul, Salonic, Pireu.
2. b
3. c
4. c
5. F – F – A / A – F – A
6.
- Anton Lupan este iscoditor, trăsătură prezentată prin caracterizare directă, realizată de către narator: „îl privi mai iscoditor”.
- Ieremia este un om înalt, trăsătură prezentată prin caracterizare directă, realizată de către narator: „înalt din cale-afară.”
7. Elemente de conținut comun: călătoria, vasul;
8. Exercițiul este clasic – candidații aveau de răspuns la întrebare, să-și argumenteze punctul de vedere, abia mai apoi să treacă la corelarea răspunsului cu informațiile din text.
9. valoare: prietenia – texte asociate: „Platanos” de Doina Ruști, „Cireșarii” de Constantin Chiriță, „Băiatul cu pijamale în dungi” de J. Boyne.
B.
1. a
2. c
3. d
4. c
5.
- cârmă – acuzativ;
- Cabine – nominativ;
- Ofițerilor – dativ;
- Proră – acuzativ;
- Locuința – nominativ;
- Marinarilor – genitiv;
- a mecanicilor – genitiv.
6.
- Noi suntem la școală pentru a susține examenul.
- Exercițiul nu este greu.
7.
- „Fiecare specialist avea o mică bibliotecă trebuitoare studiilor sale – propoziție principală;
- „și, afară de acestea, aveam o colecție de opere literare în multe limbi” – propoziție principală;
- „ce era menită a ne distra în momentele de osteneală și de urât.” – propoziție subordonată atributivă.
8. deodată / înnorat / a cenușii / s-a / aruncându-și / plajei.
II.
Subiectul al II-lea este cel la care, cred eu, visau mulți dintre ei. Compunerea narativă, cu integrarea secvențelor cerute este ceva ce s-a tot exersat la clasă. Aici ar fi trebuit să fie atenți să aibă toate cerințele integrate în compunere, să fie o coerență a textului clară și să evite greșelile de ortografie și de punctuație”.