Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a declarat, referitor la notele finale de la Evaluarea Națională 2025, că „atâta vreme cât lucrăm cu oameni, aceste diferenţe de note mai mari sau mai mici vor exista”. Acesta a afirmat că „până când nu vom corecta lucrări integral cu roboţi, să spunem așa, aceste probleme vor rămâne”. Declarațiile au fost făcute pentru TVR Info.
„Atâta vreme cât lucrăm cu oameni, aceste diferenţe de note mai mari sau mai mici vor exista. Dar să facem nişte calcule. Până acum câţiva ani, până la diferenţa de 0,5 în plus sau în minus, notele nici nu se modificau. Evident că fiecare lucrare înseamnă un copil, înseamnă o tragedie sau o bucurie în cazul modificării (notelor – n.red), dar, repet, până când nu vom corecta lucrări integral cu roboţi, să spunem așa, aceste probleme vor rămâne”, a spus Sorin Ion.
Joi, 10 iulie, au fost publicate rezultatele finale de la Evaluarea Națională 2025, potrivit calendarului oficial. Puțin peste 83% dintre elevii care au susținut anul acesta Evaluarea Națională (EN VIII 2025) au obținut medii peste 5, conform rezultatelor după contestații, transmite într-un comunicat Ministerul Educației și Cercetării (MEC). Este cel mai mare procent din ultimii 16 ani.
Peste 19 mii de contestații au fost depuse la Limba română, Matematică și Limba maternă de la Evaluarea Națională 2025, potrivit datelor Ministerului Educației și Cercetării. Cel mai mic număr de contestații din ultimii ani la Evaluarea Națională 2025. În premieră, absolvenții de gimnaziu au putut depune cereri de vizualizare a lucrărilor, înainte de a decide dacă contestă nota.
Rezultatele finale de la Evaluarea Națională 2025, prezentate de Ministerul Educației și Cercetării
Numărul contestațiilor depuse (19.101 contestații / 6,08% din numărul total de lucrări) a scăzut comparativ cu anul 2024 (27.640 de contestații / 8,76% din numărul de lucrări).
Pe discipline, s-a consemnat următoarea distribuție:
- 11.354 de contestații pentru lucrări la proba de Limba și literatura română (14.485 – 2024)
- 355 de contestații pentru lucrări la proba de Limba și literatura maternă (425 – 2024)
- 7.392 de contestații pentru lucrări la proba de Matematică (12.730 – 2024).
Pentru 11.648 de lucrări (14.720 de lucrări în anul 2024), reevaluarea în urma depunerii contestațiilor a generat schimbarea notei prin creștere, în timp ce pentru 5.454 de lucrări, notele au fost modificate prin scădere (9.646 de lucrări în anul 2024).
La proba de limba și literatura română, în cazul a 78,75% dintre lucrările reevaluate, diferența între nota inițială și nota obținută în urma reevaluării a fost sub 0,5 puncte (în plus sau în minus). Dintre acestea, pentru 569 dintre lucrări nota inițială nu a fost modificată. Diferențele între evaluarea inițială și evaluarea în urma contestațiilor sunt evidențiate în graficul de mai jos.
La matematică, în cazul a 98,84% dintre lucrările reevaluate, diferența între nota inițială și cea obținută în urma reevaluării a fost sub 0,5 puncte (în plus sau în minus). Dintre acestea, pentru 1.410 dintre lucrări nota inițială nu a fost modificată. Diferențele între evaluarea inițială și evaluarea în urma contestațiilor sunt evidențiate în graficul de mai jos.
La proba de limba și literatura maternă, în cazul a 69.30% dintre lucrările reevaluate, diferența între nota inițială și cea obținută în urma reevaluării a fost sub 0,5 puncte (în plus sau în minus). Dintre acestea, pentru 20 dintre lucrări nota inițială nu a fost modificată.
Diferențele între evaluarea inițială și evaluarea în urma contestațiilor sunt evidențiate în graficul de mai jos.