Să nu se schimbe nimic, primesc. De ce planurile-cadru propuse de Daniel David sunt pe atât dezamăgitoare, cât și ilegale / OP ED Avocat Alexandru Bajdechi

Sursa: Facebook - Alexandru Bajdechi

După 14 ani de întârziere, Ministerul Educației (și Cercetării) publică în consultare publică proiectul de ordin de ministru aferent noilor planuri-cadru de învățământ pentru liceu.

Deși, în prima etapă, propunerile ministrului David erau mai curajoase, ușor a început să împartă în stânga și în dreapta materii, pentru ca doar funcția de ministru are și un preț. Ministrul tehnocrat David s-a transformat, destul de rapid, în om politic. Asta când nu se află în imposibilitatea absolută de exercitare a funcției de ministru și îi deleagă secretarului general conducerea ministerului, conform art. 61 din Codul administrativ.

Revenind la planurile-cadru

Dincolo de modul total transparent în care s-au desfășurat consultările prealabile și lipsa unui referat de aprobare, acest proiect de ordin de ministru care aprobă planurile-cadru este ilegal și ar trebui retras și refăcut. De ce?

Orice ordin de ministru trebuie să se bazeze pe lege și să pună în aplicare legea. Acest proiect de ordin încalcă legea:

„Articolul 86

(1) În planurile-cadru sunt prevăzute disciplinele, domeniile de studiu, modulele de pregătire obligatorii și opționale, precum și bugetul de timp alocat acestora. Planurile-cadru vor fi evaluate și, după caz, revizuite periodic, iar modificările nu vor produce efecte în timpul anului școlar în curs.

(2) Trunchiul comun se constituie din disciplinele/domeniile de studiu/modulele de pregătire obligatorii, pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal indiferent de filieră, profil și specializare/calificare profesională, și se stabilește la nivel central prin ordin al ministrului educației.

(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.

„Articolul 88

(2) Planurile-cadru de învățământ și programele școlare pentru disciplinele de studiu și modulele de pregătire obligatorii din învățământul preuniversitar sunt elaborate de instituțiile și organismele abilitate ale Ministerului Educației și se aprobă prin ordin al ministrului educației.”

De ce sunt ilegale planurile-cadru propuse de Daniel David?

  1. Conform legii, există doar trunchi comun și curriculum la decizia elevului. Trunchiul comun se aplică pentru toți elevii. De aceea se numește trunchi comun, nu?
  2. Peste trunchiul comun, sau mai bine zis, în completarea trunchiului comun, există curriculumul la decizia elevului din oferta școlii.
  3. Ministerul Educației (și Cercetării) a inventat ceva nou, care încălcă legea, și anume „Curriculum de specialitate”. Nu există așa ceva în lege și acest „concept” încalcă de fapt art. 86 alin. (2) și (3). Miza? Diluarea curriculumului la decizia elevului.
  4. Ministerul Educației (și Cercetării) nu a aprobat, concomitent sau anterior, trunchiul comun. Dacă ne uităm în lege, respectiv art. 86 alin. (2), se poate observa că trunchiul comun trebuie aprobat, distinct, prin ordin de ministru. După ce se aprobă trunchiul comun, trebuie elaborate și aprobate planurile-cadru. Probabil că vă gândiți că este un detaliu inutil. Dimpotrivă, este un proces logic esențial. Stabilim trunchiul comun și, ulterior, aprobăm planurile-cadru după ce am definitivat trunchiul comun.
  5. Implementarea planurilor-cadru este amânată, contrar art. 86 alin. (1) teza finală. Practic, presupunând că aceste planuri-cadru sunt mai bune decât cele anterioare, aplicarea lor ar trebui realizată de îndată, conform art. 86 alin. (1). Adică începând cu 1 septembrie 2025. Cu toate acestea, art. 39-40 instituie amânări peste amânări.

Pe fondul planurilor-cadru se vor pronunța specialiștii, dar am văzut deja că reacțiile sunt negative. Din ce am urmărit eu, nu am văzut vreo schimbare față de când am terminat eu liceul (în 2014).

De ce am scris acest editorial? Pentru că știu că sistemul educațional din România este sabotat de diferite interese (din interior), iar sistemul e aproape de colaps. Cu toate acestea, Ministerul Educației (și Cercetării) mimează reforma că să nu deranjeze aceste interese.

————

Despre autor: Alexandru Bajdechi este avocat, doctorand în drept constituțional la Academia de Studii Economice din București. A absolvit programul de master „Achiziții publice, Concesiuni, Parteneriat public-privat” al Facultății de Drept, Universitatea din București având o lucrare de disertație cu titlul „Implicații teoretice și practice ale obligațiilor și compensațiilor de serviciu public în cadrul contractelor de servicii publice reglementate de Regulamentul (CE) nr. 1370/2007”.

Nota redacției: Opinia aparține autorului și nu este neapărat și opinia redacției.

Exit mobile version