Școala pe repede înainte. Elevii români raportează printre cele mai mari scăderi, în rândul țărilor membre și candidate OCDE, în ceea ce privește sprijinul primit de la profesori în procesul de învățare. Diferențe majore 2012-2022 în cazul profesorilor care explică „până când lecția este înțeleasă” – analiză pe baza datelor PISA

Foto: © Alexander Raths | Dreamstime.com

Procentul elevilor români de 15 ani care spun că profesorii le explică o lecție până când aceasta este înțeleasă cum trebuie este sub media internațională, și cunoaște una dintre cele mai mari scăderi, în rândul țărilor membre și candidate OCDE, în ultimul deceniu. Totodată, procentul celor care spun că profesorii de matematică oferă diverse forme de sprijin pentru învățare este, de asemenea, în scădere față de acum un deceniu. Tendințele sunt indicate în cea mai nouă analiză a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), pe baza datelor PISA 2022. Acest lucru se întâmplă în condițiile în care analiza subliniază importanța sprijinului oferit de profesori pentru starea de bine și rezultatele elevilor la învățare.

Analiza OCDE apare într-un moment în care supraaglomerarea profesorilor și încărcarea materiei școlare au revenit în dezbaterea publică din România, atât prin discuțiile despre norma didactică, dar și prin consultările privind planurile cadru de liceu. Problema că există „prea multă materie”, în contextul dezbaterilor referitoare la planurilor-cadru, a fost pusă de ministrul Daniel David încă dinainte să preia oficial portofoliul Educației. Supraîncărcarea profesorilor și a calendarului școlar era, deja, o temă tot mai des adusă în discuție. Iar în context au apărut și tatonările privind o eventuală creștere a normei didactice – vezi aici situația, detaliat.

Dacă, în medie la nivel OCDE, circa 63% dintre elevi au raportat în 2022 că profesorii continuă să le predea până când elevii au înțeles majoritatea sau toate lecțiile de matematică, în România procentul este sub media internațională, dar apropiat – circa 61%. Pe de altă parte, această medie este departe de rezultatele înregistrate în majoritatea țărilor: în aproape 37 de țări, peste 70% dintre elevi raportează acest sprijin oferit de profesori, iar în 55 din 80 de țări analizate este raportat un sprijin superior mediei OCDE.

În același timp, este de notat faptul că, între 2012 și 2022, România înregistrează cea mai mare scădere în rândul țărilor membre și candidate OCDE, a procentului de elevi care spun că profesorul lor continuă să explice până când elevii înțeleg majoritatea sau toate lecțiile de matematică.

Astfel, în cazul României, numărul elevilor care declară că profesorul predă până când elevii au înțeles în cazul tuturor sau majorității lecțiilor a scăzut cu 12,4% între 2012 și 2022. În rândul țărilor membre și candidate OCDE, în doar patru alte sisteme se înregistrează diferențe mai mari: Letonia (16%) Polonia (15%), Bulgaria (14%) – detalii, mai jos.

  Sursa: Raport OCDE – „Teacher support for student learning” 2025

În același timp, raportul semnalează că, în România, elevii au declarat într-o mai mică măsură decât media OCDE toate cele patru forme de sprijin venit din partea profesorilor, luate în considerare pentru această evaluare:

Totodată, raportul organizației internaționale semnalează că elevii din toată lumea tind să raporteze o scădere a sprijinului oferit de profesori, prin compararea datelor de la PISA 2022 cu cele din 2012. România cunoaște scăderi la toate cele 4 tipuri de ajutor, însă acest regres este mult peste media OCDE la toate, mai puțin în cazul afirmației: „Profesorul oferă ajutor suplimentar când elevii au nevoie”.

  Sursa: Raport OCDE – „Teacher support for student learning” 2025

În ceea ce-i privește pe profesorii care oferă cel mai mult sprijin la matematică, în sensul că îi ajută pe elevi la „fiecare lecție”, România înregistrează una dintre cele mai mari scăderi la nivel internațional a numărului de elevi de 15 ani care raportează acest lucru, în 2022 față de 2012. Dintre toate țările luate în calcul, doar 10 înregistrează o agravare mai puternică a problemei. (Vezi mai sus despre situația cumulată pentru profesorii care îi ajută pe elevi „la fiecare lecție” + „la majoritatea lecțiilor”).

  Sursa: Raport OCDE – „Teacher support for student learning” 2025

Situația este mai gravă în ceea ce-i privește pe profesorii care niciodată sau aproape niciodată nu continuă să explice până când elevii înțeleg lecțiile de matematică. România se află în topul țărilor ai căror elevi care raportează o creștere a numărului acestor profesori, în 2022 față de 2012, fiind depășită doar de cinci țări central și est-europene (Albania, Polonia, Bulgaria, Letonia și Cehia).

  Sursa: Raport OCDE – „Teacher support for student learning” 2025

În același timp, analiza experților OCDE notează că, la nivel internațional, cele mai multe diferențe în percepția elevilor, cu privire la sprijinul oferit de profesor, se observă în interiorul școlilor, adică între elevii ce aparțin aceleiași școli, mai degrabă decât între școli.

„Acest lucru sugerează că sprijinul oferit de profesori în aceste țări este profund inegal în interiorul școlilor, ceea ce reflectă posibile medii de clasă diverse, stiluri diferite de predare sau variații în ceea ce privește implicarea profesorului în legătură cu elevii”, notează raportul. Comparativ, nivelul redus al acestei variații în alte țări este interpretat drept un semnal al unor reguli și politici mai puternice aplicate la nivel de școală, o formare mai solidă a cadrelor didactice, sau elemente culturale.

Foto: © Alexander Raths | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version