Școlile nu vor mai putea să țină posturi blocate și să nu le scoată la concursul de Titularizare, afirmă ministrul Educației: Nu face școala de capul ei ce dorește / Ne putem uita la câte norme apar la plata cu ora, ca să monitorizăm

Foto: © Fizkes | Dreamstime.com

Școlile nu vor mai putea să organizeze angajări netransparente, a afirmat, miercuri, ministrul Educației, în cadrul unei conferințe de presă în care răspunde jurnaliștilor la întrebări legate de Raportul QX de diagnostic în educație și cercetare, pe care l-a prezentat în premieră luni, 19 mai. „Posturile care sunt scoase la concurs de către școli vor trebui anunțate public și raportate la minister. Nu face școala de capul ei ce dorește, ascunde posturi, face concursuri când dorește, o să fie o metodologie”, a spus ministrul Daniel David. Monitorizarea se va face prin analiza normelor la plata cu ora, a completat el.

La întrebarea reporterului Edupedu.ro despre cum vor fi monitorizate aceste situații, ministrul Daniel David a răspuns că „ne putem uita la câte norme apar la plata cu ora, de exemplu. Și noi, pe partea financiară, știm câte norme sunt și câte se acoperă în diverse forme. Putem să monitorizăm lucrul acesta”, a afirmat el.

Redăm dialogul pe această temă:

Edupedu: Ne-ați spus în conferință, luni, că toate posturile care nu vor fi scoase la concurs, dacă vor fi scoase după aceea, în preuniversitar, ele nu vor fi bugetate. 

Ministrul Educației, Daniel David: Dacă, spuneam, nu se eliberează pe parcursul anului din diverse motive. 

Edupedu: O idee foarte bună, dar cum aveți de gând să o verificați? Pentru că posturile se scot în platforma națională doar pentru titularizare. Apoi, școala își scoate posturi la ea acasă, sau la inspectorat, cel mult. 

Ministrul Educației, Daniel David: Nu, nu va fi la ea acasă (…) Posturile care sunt scoase la concurs de către școli vor trebui anunțate public și raportate la minister. Nu face școala de capul ei ce dorește, ascunde posturi, face concursuri când dorește. O să fie o metodologie în care stabilim perioada și stabilim posturile anunțate public, să fie cunoscute de către toți. Dacă nu le-a anunțat în perioada respectivă și apar după aceea…

Edupedu: Unde apar, urmăriți dumneavoastră site-urile școlilor? 

Ministrul Educației, Daniel David: Ne putem uita la câte norme apar la plata cu ora, de exemplu. Și noi, pe partea financiară, știm câte norme sunt și câte se acoperă în diverse forme. Putem să monitorizăm lucrul acesta. Tocmai de aici, când vorbesc de centralizare a sistemului, are lucruri negative, dar are și lucruri bune. Deci se poate monitoriza. Iar celelalte posturi cred că acolo a fost clar, care se eliberează pe parcurs, oamenii pleacă din sistem, Doamne ferește, mor, se pensionează, acolo poți să înțelegi faptul că se acoperă după perioada în care ai cerut să se anunțe toate posturile disponibile.

Informații de context

Unele unități de învățământ evită intenționat să anunțe toate posturile vacante, pentru a le aloca prin alte metode (ex. detașări, supliniri „preferențiale”), iar practica aceasta subminează corectitudinea angajărilor și creează inechități între candidați, potrivit raportului lansat de ministrul Educației.

„Toate posturile disponibile în unitățile școlare (…) se anunță public de către minister,” iar „posturile care nu sunt anunțate nu se bugetează dacă apar ulterior, decât în situații excepționale,” conform raportului. 

În conferința de presă cu prezentarea acestui raport, ministrul a precizat: „E un lucru foarte important prin care cumva ne asigurăm că unitățile școlare vor anunța toate posturile disponibile. Este un sistem pe care îl gândim, astea sunt principiile, detalierea și implementarea operațională o să le discutăm inclusiv cu sindicatele, cu colegii din sistem și cu alți specialiști interesați, dar pornind de la aceste principii care eu cred că rezolvă problemele pe care le avem în acest moment în sistem,” a declarat Daniel David.

Conform raportului, Daniel David propune o reformă a mecanismului de angajare, care, pe scurt, arată în felul următor:

Etapa I – Examen național de licențiere în cariera didactică, în locul celui de titularizare

Etapa II – Concursuri organizate direct de școli

Propunerile din Raportul QX pe reforma angajării profesorilor în sistemul preuniversitar:

„În acest moment sistemul de titularizare are avantaje și dezavantaje. Avantajele principale se referă la stabilizarea cadrelor didactice și la flexibilizarea transferurilor în acest cadru. Aceste avantaje trebuie păstrate.

Dezavantajele sunt legate de procedura birocratică a examenului, care, adesea, trebuie repetată prea des de către unii candidați care nu obțin titularizarea și de faptul că pozițiile de perioadă determinată nu sunt protejate prin calitatea actului educațional al celui care ocupă postul și nu se pot transforma în poziții pe perioadă neterminată în baza calității actului educațional al celui care ocupă postul.

În condițiile în care sistemul educațional suferă (și va suferi și mai mult în anumite domenii – ex. științe) de absența cadrelor didactice calificate și de calitate, sistemul actual nu este unul adecvat.

Sistemul propus aici menține avantajele existente, elimină dezavantajele și aduce elemente suplimentare de calitate și descentralizare decizională cu responsabilizarea unităților școlare. Ideea centrală este că pozițiile pe perioadă determinată, care nu sunt rezervate în condițiile legii, se tratează în logica tenure-track, acestea putând deveni poziții pe perioadă nedeterminată în funcție de viabilitatea lor și de calitatea cadrului didactic (evaluată complex de beneficiarii principali!).

Principiile de bază sunt următoarele (vor fi operaționalizate printr-o procedură detaliată a ministerului, unde lucrurile se mai pot nuanța/adapta):

În august 2023, într-un interviu pentru Edupedu.ro, Ligia Deca, ministru al Educației la acea vreme, a declarat că școlile nu scot posturile titularizabile de teamă că, după ce se ocupă în ședințele publice, oamenii vor pleca la începutul anului școlar.

Foto: © Fizkes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Când am propus evaluarea profesorilor titulari la 5 ani, nu m-am referit că dai încă o dată un examen de titularizare, spune Daniel David: La 5 ani, evaluarea este sumativă, luăm feedbackul de la director, de la colegi, de la beneficiari, vedem dacă ai atins standardele minimale
Exit mobile version