Scrisoare deschisă a profesorilor MERITO: Propunem aplicarea măsurilor fiscale din anul școlar 2026-2027 / Creșterea normei să se facă doar în școlile unde este deficit de personal și doar cu acordul profesorilor, iar degrevarea directorilor să fie în funcție de cât de mare și complexă este școala

Foto: Facebook.com/ Proiectul MERITO

Profesorii din comunitatea MERITO solicită ministrului Educației și decidenților politici, printr-o scrisoare deschisă, să amâne cu un an școlar aplicarea mai multor măsuri fiscal-bugetare care vizează sistemul de învățământ, iar creșterea normei să se facă „doar în unități unde este deficit de personal, numai cu acordul explicit al cadrelor didactice vizate, pentru a nu impune o povară suplimentară în mod arbitrar”. Ei afirmă că lipsa consultării cu specialiștii din educație „nu doar că subminează încrederea în instituțiile care ar trebui să protejeze educația, dar afectează direct calitatea actului educațional”.

Scrisoarea cuprinde și două anexe în care au fost prezentate posibile consecințe ale măsurilor și „corecţii necesare argumentate”, dar și detalierea atribuțiilor profesorilor, din norma didactică şi de muncă.

Profesorii afirmă că, în contextul presiunilor bugetare, este nevoie ca deciziile să fie luate în parteneriat cu cei care cunosc cel mai bine nevoile reale ale elevilor și ale școlilor: „În lipsa acestei colaborări – și, implicit, a mecanismelor de îmbunătăţire a deciziei – au dispărut dezbaterile constructive și gândirea critică, indispensabile pentru măsuri economice eficiente și pentru direcția corectă a sistemului educațional”, este redat în scrisoare.

Mai mult, scrisoarea subliniază contradicția dintre măsurile actuale și raportul QX al Ministerului Educației, care nu prevestea dezechilibrele bugetare invocate acum și recomanda soluții precum „profesionalizarea resursei umane prin formare continuă de calitate, salarizare motivantă, recrutare competitivă”: „măsurile pe care le propuneţi astăzi vin în conflict tocmai cu ceea ce recomandă raportul QX şi par strict contabile, fără legătură cu situaţia din teren şi cu necesităţile elevilor”, se mai arată în text.

Redăm scrisoarea comunității MERITO:

„Stimate domnule Ministru al Educaţiei şi Cercetării,
Stimaţi decidenţi,

Această scrisoare nu este o cerere de ajutor, o invitație tardivă la negociere. Este o mărturie, un semnal și o responsabilitate asumate. Nu ezităm să atragem atenţia public asupra efectelor măsurilor fiscal-bugetare propuse asupra calităţii educaţiei din România! Nu pentru noi, ci pentru ceea ce riscăm să pierdem definitiv: încrederea că educația poate deveni o prioritate reală în România.

În ultimii ani, sistemul de educație din România a fost supus constant unor decizii luate fără consultarea reală a celor implicați direct – profesori, directori, elevi, părinți, administrațiile locale sau specialiști din domeniu. Reorganizările structurale, schimbările de programe, tăierile bugetare și măsurile de urgență par să fi fost decise unilateral, într-un cerc închis, rupt de realitatea școlii românești. Lipsa de consultare a specialiştilor nu doar că subminează încrederea în instituțiile care ar trebui să protejeze educația, dar afectează direct calitatea actului educațional.

În ciuda declarațiilor publice, este clar pentru oricine analizează datele economice că educația nu contribuie la deficitul bugetar, dimpotrivă, aceasta a fost subfinanţată sistematic. Reamintim şi că, în mod constant, prevederile legii care se referă la nivelul de finanţare au fost prorogate, iar acum, din nou, învăţământul este în prima linie de sacrificiu.

Chiar dacă la nivel guvernamental există presiuni mari de reduceri de cheltuieli, rolul responsabililor din educație este să colaboreze rapid cu specialiștii de la „firul ierbii” și să evalueze împreună măsurile care pot fi puse în practică, astfel încât, pe termen mediu şi lung, efectele să fie benefice.

Profesorii cunosc cel mai bine realitatea din teren și reprezintă un partener apt să găsească modalităţi corecte și principiale de implementare a măsurilor, respectând drepturile şi nevoile fundamentale ale copilului. În lipsa acestei colaborări – și, implicit, a mecanismelor de îmbunătăţire a deciziei – au dispărut dezbaterile constructive și gândirea critică, indispensabile pentru măsuri economice eficiente și pentru direcția corectă a sistemului educațional.

Nu putem fi de acord cu deciziile luate în acest context şi în acest mod. Înțelegem gravitatea situației bugetare a țării, dar refuzăm să acceptăm un pachet drastic de măsuri ce minimalizează rolul și scopul educației copiilor din România. Acest semnal public vine, mai ales, în condiţiile în care raportul QX al Ministrului Educației şi Cercetării nu avertiza asupra niciunuia dintre marile dezechilibre economice care ar fi impus măsurile drastice în educaţie. În plus, raportul sublinia două aspecte importante în relație cu învățământul preuniversitar: subfinanțarea și resursa umană insuficientă și demotivată, mizând pe soluții ca profesionalizarea resursei umane prin formare continuă de calitate, salarizare motivantă, recrutare competitivă. Însă, măsurile pe care le propuneţi astăzi vin în conflict tocmai cu ceea ce recomandă raportul QX şi par strict contabile, fără legătură cu situaţia din teren şi cu necesităţile elevilor. Credem că şi educaţia poate contribui la redresare şi reconstrucţie, dar nu în acest mod.

În aceste condiții, simțim că avem o datorie morală față de elevii noștri şi părinţii acestora, față de colegii noștri și față de profesia noastră: aceea de a arăta public atât consecințe reale ale măsurilor propuse (Anexa 1), cât şi o imagine de ansamblu asupra responsabilităţilor practicienilor din şcoli, afectaţi de aceste măsuri (Anexa 2). În plus, măsurile par să ignore principii fundamentale ale sistemului de educaţie, precum:

  1. Echitate și acces la educație de calitate: toți elevii, indiferent de mediul din care provin sau de nevoile pe care le au, trebuie să beneficieze de șanse egale și au dreptul să meargă la o școală bună.
  2. Fără rabat de la calitate: fiecare elev merită o educație în condiții optime, deci nu prin creșterea numărului de elevi pe clasă, comasări de clase / școli, încălcarea normelor de sănătate publică și gestionarea ineficientă a dotărilor școlilor (atenție la dotările din PNRR din şcoli în risc de comasare).
  3. Remunerație echitabilă: orice angajat are dreptul la o plată corectă a muncii sale (a se vedea anexa 2), la remunerarea uniformă a tuturor orelor predate, indiferent dacă sunt în norma didactică sau suplimentare, în condițiile în care se dorește atragerea și menținerea oamenilor profesioniști în sistem.
  4. Management școlar adaptat și eficient: nu toate școlile se pot conforma unei singure reguli rigide. Înainte de a lua decizii definitive, cum ar fi comasarea școlilor sau reducerea personalului, considerăm obligatorie consultarea cu directorii, profesorii, părinții, elevii și autoritățile locale (primăriile). Fiecare școală are nevoile sale specifice, iar soluțiile trebuie adaptate, nu impuse colectiv.
  5. Implementare realistă: orice schimbare în educație trebuie planificată cu grijă, luând în calcul timpul necesar pregătirii, impactul și consecințele acesteia. Considerăm necesară identificarea tuturor resurselor necesare (transport, clădiri, personal) înainte ca deciziile punctuale să intre în vigoare. Este de dorit ca ceea ce este decis pe hârtie să poată fi aplicat în realitate în beneficiul concret al elevilor și al școlilor. Recomandăm să luați în considerare etapizarea sau amânarea unor decizii până când acestea ar produce efecte benefice pentru toți cei implicați.

În susţinerea celor semnalate în această scrisoare deschisă şi, în acelaşi timp, înţelegând necesitatea unor măsuri fiscal-bugetare de redresare, vă invităm să parcurgeţi:

Anexa 1 – Consecințe ale măsurilor și corecţii necesare argumentate (pag. 3-9);

Anexa 2 – Detalierea atribuțiilor profesorilor, din norma didactică şi de muncă (pag. 10-13)”.

Alternativele propuse de profesori pentru:

Creșterea numărului minim de elevi necesar pentru ca o unitate de învățământ de stat să aibă personalitate juridică

Creșterea numărului mediu și maxim de copii/elevi pe grupă/clasă

Asigurarea transportului gratuit pentru elevii de liceu școlarizați în altă localitate decât cea de domiciliu

„Pentru a asigura accesul real și echitabil la educație în mediul rural și în localitățile izolate, propunem următoarele măsuri strategice:


Reglementarea acordării burselor

„Pentru a asigura un sistem de burse echitabil, eficient și adaptat realității școlare, propunem următoarele măsuri:

Stabilirea tarifului pentru plata cu ora în învățământul preuniversitar de stat, începând cu 1 septembrie 2025

„Pentru corectarea disfuncționalităților generate de actuala metodologie de plată cu ora, propunem următoarele soluții:


Creșterea normei didactice de la 18 la 20 ore/săptămână

„Pentru a preveni efectele negative generate de creșterea normei didactice, propunem următoarele soluții echilibrate și responsabile, propuneri ce vizează nu doar păstrarea calității educației, ci și respectul față de efortul real al cadrelor didactice, sprijinirea incluziunii și prevenirea unor dezechilibre structurale în resursele umane ale sistemului de învățământ:


Personalul didactic de conducere

„Propunem revizuirea acestei reglementări, astfel încât degrevarea directorilor să fie stabilită proporțional cu dimensiunea, complexitatea și profilul instituției pe care o conduc. Doar în acest mod poate fi asigurat timpul necesar pentru un management coerent, responsabil și orientat spre dezvoltare instituțională, în beneficiul întregii comunități educaționale”, se mai arată în text.

Atașăm scrisoarea integrală, cu tot cu anexe, a comunității MERITO adresată ministrului Educației și Cercetării și decidenților politici:
Citește și:
Scrisoarea unei profesoare de desen către ministrul Educației: Vă rog să nu permiteți ca orele de arte, muzică sau educație fizică să fie tratate ca „umplutură” pentru completarea normei / Copiii merită să fie îndrumați de profesori calificați, nu e doar o nedreptate pentru noi, ci și o lipsă de respect față de elevi
Scrisoarea directorului Cătălin Zaman către ministrul Daniel David: De ce mințiți? Spuneți că nu vor exista disponibilizări, dar se vor comasa clase, pleacă profesori, dispar posturi de directori, secretari, contabili. De ce nu ne explicați care este scopul măsurilor luate? Pentru că pentru mine nu ține treaba asta cu economia

Exit mobile version