Scrisoarea unui părinte anonim către ministrul David: Știți de ce părinții nu își înscriu copiii la grădiniță acolo unde există infrastructură? Infrastructura nu înseamnă doar spațiul grădiniței / Republica Moldova a reușit să asigure mâncarea gratuită pentru toți copiii, investind în cantine

Foto: Pexels.com

Domnule ministru, în primul rând apreciez apelul dvs pentru ca noi părinții, să ne înscriem copiii la creșă sau grădiniță. Nu-mi aduc aminte de un alt ministru al educației care să le vorbească părinților pe acest ton de importanța de a aduce copiii într-un mediu benefic pentru ei încă din educația timpurie. 

Dar știți de ce părinții nu își înscriu copiii acolo unde există infrastructură? Pentru că infrastructura nu înseamnă doar spațiul grădiniței.

În mediul rural, unde locuiesc eu, grădinița cu program prelungit s-a deschis abia de un an. O veste bună pentru părinți care au în sfârșit unde să îi lase pe copii, cât timp ei muncesc. 

Doar că această grădiniță, ca multe altele chiar și de la orașe, nu are cantină, nu asigură mâncarea copiilor la niște standarde pe care le dorim cu toții: o mâncare caldă gătită într-un mediu controlat și ușor de supravegheat, unde copiii pot mânca prânzul proaspăt zilnic la ore corespunzătoare. 

Mai mult, pentru că nu există cantine, mâncarea este plătită de părinți prin firme de catering, pentru că primăria ridică din umeri, spune că nu are bani, deși legal poate să facă asta. Are însă doar dreptul, nu și posibilitatea să o facă și nimeni nu e de partea părinților. 

Și nu e o sumă mică pentru o familie, peste 400 de lei pe lună. Ce fac familiile cu doi copii sau mai mulți, așa cum bine știm că există în mediul rural? Cum ar putea părinții cu venituri reduse, care câștigă un salariu minim pe economie dar pentru care sunt plecați de acasă 8 ore pe zi, să facă față cheltuielilor? 

Programul normal de grădiniță 4 ore până la ora 12 nu este o soluție, deși la prima vedere ar putea să pară că este, pentru că acești copii primesc lapte, fructe și corn pe parcursul unei săptămâni. O fi destul? 

Însă ce fac părinții care lucrează și nu se pot întoarce la ora 12:00 să ia copilul de la grădiniță pentru că nu au bani să plătească mesele copiilor? Am văzut multe discuții pe grupuri între părinți ca să vă spun că sunt și astfel de cazuri de familii, multe monoparentale, care nu-și permit să îi ducă pe copii la grădiniță cu program prelungit din cauza costurilor mâncării. 

Pe acești părinți trebuie să îi convingeți că acele 4 ore sunt importante pentru socializare și educare. Când au de dat și bani ca să lași copilul într-un loc în care „doar se joacă”, alegerea e simplă: lasă copiii cu bunicii sau cu un vecin, în loc să îi ducă doar câteva ore într-un mediu ale cărui beneficii încă nu le cunosc.

Acești părinți nu vor înțelege importanța mersului la grădiniță dacă nu au asigurate mai întâi nevoile primare la creșe și grădinițe: un învățământ gratuit real în care copilul nu doar să fie educat, ci și îngrijit din toate punctele de vedere. 

Citesc că Republica Moldova a reușit să asigure mâncarea gratuită pentru toți copiii, inclusiv de gimnaziu, și nu stând la mila primăriilor, ci investind în cantine. Poate să găsește o soluție și la noi. Una mai rapidă. 

Sigur că avem de muncă cu mentalitatea, așa cum sugerați și dumneavoastră, dar înainte de a repara mentalitatea oamenilor, haideți să o reparăm pe cea a autorităților locale și a statului, în general. Să nu mai cerem fără să oferim sprijin, alternative. 

Mai există apoi multe situații în care copiii sunt înscriși doar pe hârtie, dar în realitate părinții nu îi aduc decât în prima zi de grădiniță. Din aceleași motive enumerate de mine mai sus, dar și de cele menționate de dvs: educația sau, mai bine zis, lipsa ei. 

Ce pot face educatoarele în aceste cazuri? Să reclame la protecția copilului? Nu cred că un educator va face acest lucru, când știe nivelul de trai și de înțelegere al părinților. Ce face statul pentru a-i convinge pe părinți mai departe decât a scrie într-o lege că sunt obligați să înscrie copiii? 

Degeaba le cerem educatorilor să le explice părinților importanța educației timpurii, dacă nu le dăm instrumente pentru a le vorbi pe înțelesul acestor părinți. Cum poți convinge un părinte cu 4 clase sau 8 că este importantă și obligatorie grădinița, când ei înșiși n-au avut parte de ea?   

Pe acești oameni pe care îi chemați să își înscrie copiii la creșă și grădiniță nu îi puteți convinge doar cu argumentul „educația este importantă și contează”. Nu așa și nu acum, cel puțin. 

___

Scrisoarea deschisă a părintelui anonim a fost trimisă pe adresa redactie@edupedu.ro
Citește și:
Apel către părinți al ministrului Daniel David, ca să-și înscrie copiii la creșă și grădiniță: Vă încurajez pe toți să vă mobilizați pentru a le putea oferi tuturor copiilor eligibili ai țării posibilitatea de a intra măcar în sistemul obligatoriu de educație, unde avem deja infrastructura necesară
Copiii de grădiniță din Republica Moldova primesc mâncare gratuit și au program zilnic de 9 sau 10 ore, chiar și în mediul rural, spune ministrul Educației, Dan Perciun – VIDEO
Alimentație gratuită pentru toți elevii din Republica Moldova la gimnaziu și primar, anunțată de ministrul moldovean al Educației, Dan Perciun
PISA 2022: România este la polul opus față de țările-exemplu în ce privește echitatea în educație / Analistă OCDE: Investiții mai mari nu înseamnă automat succes la învățare, dar pentru elevii români resurse mai multe ar însemna rezultate mai bune la Matematică
BREAKING PISA 2022 România – penultima în UE și pe locurile 45-48 din 81 de țări și teritorii din lume, la cele trei evaluări principale: matematică, științe, citire / Aproape de 3 ori mai puțini elevi de top și de 2 ori mai mulți elevi sub pragul alfabetismului funcțional, față de media OCDE
România în PISA – rezultatele la cele 6 testări, din 2006 până în 2022, arată ca o pâlnie inversată care conservă mediocritatea într-o zonă a analfabetismului funcțional
Rezultatele PISA 2022 la Matematică: Penultima țară din Uniunea Europeană, în scădere cu 2 puncte față de testarea din 2018 și al treilea cel mai slab rezultat din istoria testării internaționale standardizate în România
Cercetătorul Dacian Dolean – Rezultatele PISA 2022, primele concluzii: România iese în evidență clasându-se pe ultimul loc dintre toate țările participante la capitolul echitate educațională. Acest lucru poate însemna și că performanța multor elevi e dependentă de măsura în care părinții își permit să plătească meditații
Rezultate PISA 2022. Aproape un sfert din elevii din România nu ascultă ce spune profesorul la clasă
Exit mobile version