Secretarul de stat Sorin Ion: Miza elevilor din liceele tehnologice nu este neapărat examenul de bacalaureat, ci acel certificat de calificare care le asigură inserția pe piața muncii / Ori nu se prezintă, ori lasă pregătirea pe locul doi

Foto: Captură Yotube.com/ CMU

Elevii din liceele tehnologice „ori nu se prezintă la Bacalaureat, ori lasă pregătirea undeva pe locul doi”, a afirmat secretarul de stat Sorin Ion, la matinalul Radio România Actualități, referitor la rezultatele slabe din aceste licee la examenul maturității. „Miza elevilor nu este neapărat examenul de bacalaureat, ci mai degrabă, acel certificat de calificare care îi asigură inserția pe piața muncii”, a completat el.
Redăm dialogul pe acest subiect:

Moderator: Dar ce facem că rezultatele bacalaureatul lui 2025 arată o realitate îngrijorătoare. În 50 de licee din România niciun candidat nu a reușit să obțină media minimă de promovare.

Sorin Ion: Este adevărat. În paranteză, fie spus, rezultatele la bacalaureat sunt aproximativ la același nivel cu cele de anul trecut și superioare celor din ultimii, nu știu, să zicem, 10 ani. Există o categorie de licee, într-adevăr, și mă refer în special la liceele tehnologice unde, din păcate, aș putea spune, miza elevilor nu este neapărat examenul de bacalaureat, ci mai degrabă, acel certificat de calificare care îi asigură inserția pe piața muncii. Așadar, bacalaureatul este un scop general pentru învățământul liceal, dar, la liceele tehnologice lucrurile sunt puțin diferite și dacă elevul dorește să-și exercite meseria pentru care s-a pregătit în cei patru ani de liceu, uneori nici nu se prezintă la bacalaureat. În cele mai multe situații, de asta avem și un absenteism destul de ridicat, iar în alte situații pregătirea pentru bacalaureat e lăsată undeva pe locul doi.

Informații de context

Doar jumătate dintre elevii din licee tehnologice au promovat Bacalaureatul 2025 – cea mai mică rată din ultimii cinci ani, potrivit rezultatelor înainte de contestații. În ultimii 16 ani, rata de promovare la Tehnologic nu a depășit niciodată 60%.

Față de filiera teoretică, diferența este de de aproape 36 de puncte procentuale (86,04% în cazul liceelor teoretice, în 2025). Față de cea vocațională, diferența este de aproape 25 de puncte procentuale.

Evoluția ratei de absolvire Bacalaureat – licee tehnologice:

Itemii de la BAC 2025 la Matematică care implică raționamente combinate au generat cele mai mari rate de eșec, în special în rândul elevilor de la Tehnologic, unde la unele exerciții peste două treimi dintre candidați nu au obținut niciun punct, arată analiza Edupedu.ro a celor patru tipuri de subiecte primite de elevi la simularea de BAC 2025, pe baza dosarului cu grade de reușită pe itemi publicat de ministerul Educației și Cercetării (MEC).

La unii itemi de la subiectul III, elevii de la Tehnologic nu au reușit să scrie nimic sau au greșit în 70% și chiar peste 92% din cazuri.

Primul item de la tehnologic a cerut determinarea unui termen al unei progresii aritmetice, știind două dintre valorile sale (foto mai jos). Deși problema este una standard, peste jumătate dintre elevi – 56,29% – nu au reușit să ofere niciun răspuns corect. Doar 34,91% au obținut punctaj maxim, iar restul au reușit un răspuns parțial.

La al doilea exercițiu, elevii au trebuit să determine un număr real care satisface o relație între două funcții. Peste o treime dintre candidați (33,04%) au avut punctaj zero, iar doar 28,62% au obținut punctaj complet. Aproape 39% au oferit un răspuns parțial.

Itemul 3 a fost o ecuație logaritmică, cerând identificarea valorii necunoscute. Aici rezultatele au fost și mai slabe: două treimi dintre elevi (66,58%) nu au obținut niciun punct. Doar 20,11% au rezolvat corect exercițiul. Este cel mai slab item din tot testul pentru acest profil.

Al patrulea exercițiu a propus o problemă aplicată: determinarea prețului inițial al unui produs care a fost ieftinit cu 45%, dacă prețul final este cunoscut. Doar 11,96% dintre candidați au reușit să obțină punctajul maxim, iar peste 60% nu au răspuns deloc corect.

Itemul 5 a cerut demonstrarea unei egalități între distanțe într-un triunghi construit în planul cartezian. A fost unul dintre cele mai grele itemi pentru elevii de la acest profil: aproape jumătate dintre ei (48,7%) nu au reușit să răspundă deloc, iar doar 19,96% au luat punctaj maxim.

Ultimul exercițiu a presupus folosirea unor date geometrice și trigonometrice pentru a demonstra o relație între laturi și un unghi într-un triunghi dreptunghic. A fost cel mai slab rezolvat dintre toate: 70,95% dintre elevi nu au reușit niciun răspuns corect, iar doar 18,90% au obținut punctaj maxim.

Exit mobile version