Sfaturile secretarului de stat Bogdan Cristescu pentru profesorii, părinții și elevii care vor să trimită propuneri de modificare a planurilor-cadru la liceu: O propunere constructivă nu este „Vreau mai multe ore de disciplina X”, ci să explici de ce consideri că acest lucru este necesar

Bogdan Cristescu / Foto: Universitatea din București/ Facebook.com - Mircea Popa

Profesorii, părinții și elevii trebuie să explice, în propunerile lor, de ce consideră necesar ca unei anumite discipline să i se aloce mai multe ore sau să motiveze de ce acea disciplină a fost marginalizată în raport cu o alta, a explicat Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației, într-o dezbatere online pe tema noilor planuri-cadru pentru liceu, transmisă pe pagina de Facebook a Asociației „Ține de Noi”. O propunere constructivă, a accentuat acesta, nu constă doar în revendicarea unui număr mai mare de ore pentru o disciplină.

„Planurile-cadru sunt doar o etapă, poate administrativă pentru unii, dar, din punctul nostru de vedere, extrem de importantă pentru a vedea ce avem de asigurat mai departe, pentru a fi siguri că nu ne scapă nimic și pentru a argumenta orice demers. Din acest motiv, în aparițiile noastre publice ne-am dorit și am rugat să avem propuneri constructive”, a precizat Bogdan Cristescu.

„O propunere constructivă nu este «Vreau mai multe ore de disciplina X». O propunere constructivă este «Uitați, acesta este planul cadru de la filiera, profilul, specializarea X. Aici, la disciplină X, aș vrea mai mult ora cutare, considerând că merită să încărcăm programul elevilor cu o oră în plus pe săptămână» sau explicând că poate există o altă disciplină căreia noi i-am dat un rol mai important”, a mai adăugat acesta.

În ceea ce privește susținătorii includerii unor discipline noi în programa școlară, aceștia trebuie să enumere temele care ar trebui să fie abordate în cadrul acesteia, a mai explicat secretarul de stat.

„Eventual, atunci când propunem o disciplină nouă, pentru că poate există ceva ce nu este deja propus, [N. red. trebuie să fie incluse în propunere] și niște trimiteri la teme pe care propunătorul le consideră absolut necesare acolo, ca să vedem dacă noi le-am inclus în altă parte”.

În plus, înainte de a face o propunere, autorul acesteia trebuie să consulte profilul absolventului de liceu, a mai subliniat acesta.

„Rugămintea noastră este, și știu că nu este ușor, pentru că sunt documente foarte tehnice, să parcurgă și profilul absolventului, unde sunt atât competențele, cât și atributele avute în vedere. Profilul absolventului este un document construit foarte mult având în vedere experiența internațională. Mă refer aici la Learning Compas, va urma Teaching Compas al OCDE-ului [N. red. Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică] și foarte multe studii comparative, cum este Education at a Glance și nu numai”.

Profilul absolventului de liceu, document care stă la baza planurilor-cadru, a programelor școlare și a manualelor, a fost publicat în Monitorul Oficial la începutul lunii decembrie 2023, după cum a relatat Edupedu.ro la acel moment.

Ministrul Educației, Daniel David, a explicat, în cadrul evenimentului de lansare a raportului național de alfabetizare matematică din România, că discuțiile privind noile planuri-cadru ar trebui să meargă în altă direcție, nu în cea a numărului de ore și discipline. Acesta a precizat că dorește ca accentul să fie pus pe modul în care disciplinele vor fi predate.

Totodată, ministrul i-a încurajat pe toți cei implicați în educație să aibă o contribuție la aceste documente și a garantat că părerile tuturor vor fi ascultate.

La același eveniment, Daniel David le-a solicitat profesorilor de matematică de liceu să vină cu „propuneri de regândire a modului în care se face matematică”. „Dacă trebuie să dăm mai multe ore, dacă modelul e corect, dăm mai multe ore. Dar nu poți să dai mai multe ore pe un model care până acum nu a funcționat”, a explicat el.

Informații de context

Aceste planuri-cadru vor fi aplicate în forma care va rezulta după dezbatere, conform declarațiilor conducerii Ministerului Educației și Cercetării, din anul școlar 2026-2027. Dacă va fi așa, elevii care sunt acum clasa a VII-a vor fi primii care vor avea orarul făcut pe baza acestor noi planuri-cadru. Aceștia vor fi cei care, atunci când vor ajunge la finalul clasei a XII-a, vor susține primul Bacalaureat modificat pe baza actualei legi a educației.

Amintim că proiectele planurilor-cadru se află în dezbatere publică timp de cinci săptămâni. Până pe 6 martie 2025, doritorii pot trimite propuneri și observații referitoare la aceste proiecte pe adresa de email consultare@rocnee.ro.

Procesul de consultare include și patru întâlniri regionale cu prezență fizică, desfășurate în 4 centre universitare din țară, care vor fi urmate de o sesiune online, pe 6 martie, pentru a asigura participarea tuturor celor interesați.

Întâlnirile se vor desfășura în:

Exit mobile version