Sindicatele din Educație cer o întâlnire cu Nicușor Dan, președintele României, pe tema intenției de majorare a normei didactice: Este nu doar inoportună, ci şi profund nedreaptă. Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală

Foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

Sindicatele din Învățământ solicită o întâlnire cu Nicușor Dan, președintele României, în legătură cu intenția de creștere a normei didactice pentru profesori, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro. „Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă şi un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente”, se arată în adresă.

„Federaţia Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” şi Federația Națională Sindicală „Alma Mater”, în numele salariaților din învățământ ale căror drepturi şi interese le reprezintă, vă adresează rugămintea de a stabili o întâlnire cu reprezentanții noştri, pentru a discuta problemele existente în sistemul de învățământ.

Domnule Preşedinte, intenţia grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice este nu doar inoportună, ci şi profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor şi a viitorului învăţământului românesc”, conform sursei citate.

Conform sindicatelor, nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală:

„Nu învăţământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale! Nu învăţământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR! Nu învăţământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învăţământ a scăzut în aceeaşi perioadă cu circa 10%! Nu învăţământul este de vină pentru corupția transpartinică! Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!”

Redăm textul complet al sindicatelor din Educație:

„Federaţia Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” şi Federația Națională Sindicală „Alma Mater”, în numele salariaților din învățământ ale căror drepturi şi interese le reprezintă, vă adresează rugămintea de a stabili o întâlnire cu reprezentanții noştri, pentru a discuta problemele existente în sistemul de învățământ.

Domnule Preşedinte, intenţia grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică a cadrelor didactice este nu doar inoportună, ci şi profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor şi a viitorului învăţământului românesc.

Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă şi un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente. Creşterea numărului de ore de predare săptămânale va conduce inevitabil la:

1. Scăderea calităţii actului educaţional – Un profesor suprasolicitat nu mai are timpul necesar pentru pregătirea lecțiilor, pentru corecturi şi evaluări, pentru dezvoltarea profesională sau pentru implicarea în activități extracurriculare. Într-o societate modernă, accentul trebuie pus pe calitate, nu pe cantitate.

Epuizarea şi demotivarea cadrelor didactice – Meseria de dascăl presupune nu doar transmiterea informaţiilor, ci şi empatie, răbdare, energie şi creativitate. Prin supraîncărcarea normei, profesorii vor resimți o presiune psihică şi fizică crescută, ceea ce va conduce inevitabil la „burnout“ și plecări din sistem. În condițiile în care timpul pentru pregătirea lecțiilor, corectarea lucrărilor, consilierea elevilor şi dezvoltarea profesională continuă este deja limitat, orice creştere a normei afectează grav echilibrul muncă-familie;

Descurajarea tinerilor să urmeze o carieră în învăţământ – În loc să facem profesia didactică mai atractivă, riscăm să o transformăm într-o alegere de sacrificiu, accentuând criza de personal calificat şi cu vocaţie. În plus, vor fi cadre didactice în mediul rural care vor fi obligate să meargă şi în 4-5 localităţi pentru a-şi completa norma de predare;

2. Compromiterea misiunii educației – Educația nu poate fi tratată ca o simplă industrie de producţie, în care eficienţa se măsoară prin cantitate. Profesorii nu pot fi transformați în „roboți de predare”. în multe şcoli, profesorii sunt deja implicați în activități suplimentare: comisii, proiecte, consiliere, activități remediale, toate neincluse în norma didactică.

Nu învăţământul este vinovat pentru că cei care au fost la putere în ultimii ani nu au rezolvat problema pensiilor speciale! Nu învăţământul este vinovat că guvernele României nu au fost în stare să facă reformele necesare pentru a primi bani din PNRR! Nu învăţământul este de vină că în ultimii 20 de ani numărul angajaților din autoritățile centrale și locale s-a dublat, în condițiile în care numărul angajaților din sistemul de învăţământ a scăzut în aceeaşi perioadă cu circa 10%! Nu învăţământul este de vină pentru corupția transpartinică! Nu educația este de vină pentru că instituțiile statului nu pot eradica corupția și evaziunea fiscală!

Vă rugăm, domnule Preşedinte, să nu sacrificați încă o dată sistemul de învăţământ pentru a acoperi sinecurile de partid!

În speranța că veți da curs solicitării noastre, vă asigurăm, Domnule Preşedinte, de întreaga noastră considerație.”

Informații de context

Creșterea normei didactice a profesorilor ar adânci problemele educației și ar lovi exact calitatea actului didactic la care expunem copiii, atrage atenția profesorul Mircea Miclea. Concret, majorarea normei didactice ar generaliza criza prin care trec astăzi profesorii de fizică și chimie și ar conduce la o situație în care și profesori de limba română și de matematică vor alerga prin 2-3 școli pentru a-și atinge norma – a declarat pentru Edupedu.ro fostul ministru Mircea Miclea.

Sindicatele din Învățământ solicită grupul de lucru de la Palatul Cotroceni să renunțe la propunerea de la majora norma didactică a profesorilor, potrivit unui comunicat de presă. Este vorba despre Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“.

„Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.

Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente”, se arată în comunicat.

Edupedu.ro a scris pe 5 februarie că printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare se află și creșterea normei didactice pentru profesori, așa cum semnala un sindicat din Educație.

Despre norma didactică

Norma didactică de predare în România este, în general, de 18 ore pe săptămână pentru profesori, 24 de ore pentru instruire practică, cu posibilitatea reducerii la 16 ore în funcție de vechime și grad didactic, conform cadrului legal actual. Nu toate aceste prevederi sunt însă aplicate în prezent, unele fiind prorogate de Guvernul Ciolacu. În vigoare, potrivit Ministerului Educației și Cercetării, este însă o reducere de normă didactică din legea precedentă și anume de la 18 la 16 ore pentru profesorii cu peste 25 de ani vechime și gradul didactic I. De asemenea, există o serie de „degrevări de normă” pentru directori, inspectori, lideri sindicali.

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că activitatea profesorului se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână.

Articolul 207 – „(1) Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, și cuprinde:

a) activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ, de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială;

b) activități de pregătire metodico-științifică, activități de dezvoltare a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, în acord cu nevoile elevilor;

c) activități de educație, mentorat și alte activități complementare procesului de învățământ;

d) activități de management al clasei;

e) activități specifice elaborării, implementării și evaluării proiectelor educaționale;

f) activități de sprijin pentru persoanele care ocupă funcția didactică de profesor itinerant și sprijin în cadrul CJRAE/CMBRAE.”

Articolul 207 – „(4) Norma didactică de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a antepreșcolarilor/ preșcolarilor și a elevilor în clasă, în care pot fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităților prevăzute la alin. (1) lit. a) și se stabilește după cum urmează:

a) un post de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;

b) un post de educator/educatoare ori de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator/educatoare ori de profesor pentru învățământul preșcolar pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;

c) un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate;

d) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

e) 14 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;f) 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

g) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;

h) pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 16 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistru-instructor și profesor pentru instruire practică – 20 de ore pe săptămână;

i) un post pentru personalul didactic de predare din învățământul special integrat, pentru personalul didactic itinerant și de sprijin, pentru personalul didactic din învățământul special preșcolar, kinetoterapie, educația psihomotrică, terapii specifice și altele, în funcție de tipul și nivelul de severitate al dizabilității, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației;

j) un post de profesor documentarist pentru digitalizare, în centrele de documentare și informare.”

Citește și:
Directoarea Andreia Bodea: În rural, dacă ai crescut norma didactică, s-ar putea să înceapă să plece și puținii care mai sunt. Acolo, profesorii au trei ore într-o școală într-un sat, cinci ore într-o școală în alt sat
EXCLUSIV Mircea Miclea: Creșterea normei didactice a profesorilor nu este nicidecum o soluție. Un profesor, mai ales în rural, trebuie să predea la 2-3 școli ca să-și facă norma actuală. Creșterea normei ar trimite profesorii să predea la și mai multe școli, ceea ce ar lovi calitatea prestației didactice / Care este soluția pentru scoaterea pilelor baronilor locali care predau acum la plata cu ora
Profesorul Liviu Drăghici: Oare discuțiile de pe grupurile de whatsapp cu părinții se contorizează ca timp de lucru sau se consideră socializare în afara programului de lucru? / Dacă te uiți la chestiunile astea adunate, cred că o să dea destul de mult, adică peste 44 de ore, spune Ovidiu Șontea, profesor de matematică
Daniel David, despre creșterea normei didactice: Nu se pune problema în acest moment. Să vedem dacă va fi cazul, prin raportare la practicile europene, dar în același timp cu onorarea unor angajamente pe care le-am făcut față de profesori, inclusiv în legătură cu salariul pentru debutant
Norma didactică a profesorilor din România – predarea propriu-zisă înseamnă 18 ore pe săptămână, cu variații în funcție de gradul didactic și vechime / Programul de lucru al unui profesor este de 40 de ore pe săptămână, ca al oricărui angajat
Profesorul Liviu Drăghici: Periodic, treaba asta cu creșterea normei didactice pentru profesori se tot aruncă în spațiul public de parcă profesorii n-ar lucra decât acele 18 ore pe săptămână. Dar noi nu suntem mină sau brutărie să putem cuantifica numeric activitatea profesorului
Creșterea normei didactice a profesorilor este inacceptabilă pentru angajații din Învățământ, transmit sindicatele din Educație, care solicită public grupului de lucru de la Cotroceni renunțarea la propunere: Educația nu este o fabrică! Nu mai sacrificați încă o dată școala pentru a acoperi sinecurile de partid
SURSE Creșterea normei didactice pentru profesori, printre măsurile discutate de partidele care ar putea forma viitorul Guvern
DOCUMENT Creșterea normei didactice, printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare, semnalează un sindicat al profesorilor: Această amenințare trebuie tratată cu toată atenția cuvenită. Timpul de lucru efectiv al cadrelor didactice ajunge să depășească frecvent cele 40 de ore
Exit mobile version