Sindicatele din Învățământ cer demisia ministrului Educației: Daniel David ar fi trebuit să-l atenționeze pe premierul Ilie Bolojan că salariații din Educație nu sunt doar niște simple obiecte de inventar. Cea mai neinspirată decizie a fost „perierea” masivă a documentului întocmit de cercetătorii de la Institutul de Științe al Educației

Foto: Radu Tuta/Agerpres Foto

Sindicatele din Învățământ solicită demisia ministrului Daniel David, potrivit unui comunicat de presă. „Cea mai neinspirată decizie a domnului ministru, Daniel David, care scoate în evidență atitudinea profund neadecvată față de salariații din educație și față de beneficiarii primari ai acestuia, a fost „perierea” masivă a documentului întocmit de cercetătorii de la Institutul de Științe al Educației la solicitarea EduPedu.ro”, se arată în document.

Comunicatul sindicatelor vine și în contextul în care a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

„Nu învățământul a contribuit la deficitul bugetar, ci sinecurile de partid, înțelegerile la ceas de seară și cumetriile transpartinice”, transmit reprezentanții profesorilor.

Conform sindicatelor, Daniel David ar fi trebuit să-l atenționeze pe premierul Ilie Bolojan că „sistemul de învățământ este unul complex, iar salariații acestuia nu sunt doar niște simple obiecte de inventar, ci sunt ființe umane care nu pot fi discreditate și umilite, așa cum procedează acum guvernanții”.

„Cea mai neinspirată decizie a domnului ministru, Daniel David, care scoate în evidență atitudinea profund neadecvată față de salariații din educație și față de beneficiarii primari ai acestuia, a fost „perierea” masivă a documentului întocmit de cercetătorii de la Institutul de Științe al Educației la solicitarea EduPedu.ro, material care argumentează efectele negative ale măsurilor luate de Guvernul Bolojan în sistemul de învățământ. În mod normal, un astfel de studiu ar fi trebuit să fie solicitat de Ministerul Educației și Cercetării înainte de a fi luate aceste măsuri anti-educație. Acest lucru demonstrează, încă o dată, că măsurile din Legea 141/2025 sunt pur contabile, fără să țină cont de consecințele nefaste ale acestor”, se arată în document.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Redăm comunicatul integral al sindicatelor din Educație:

„Federația Sindicatelor  Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” și Federația Națională  „Alma Mater”, în numele celor peste 250 000 de salariați ale căror interese le reprezintă, își exprimă revolta împotriva prevederilor Legii nr. 141/2025 referitoare la sistemul educațional. În ciuda tuturor demersurilor făcute și a argumentelor aduse în ultima perioadă: discuții cu Președintele României, precum și solicitarea adresată acestuia de a nu promulga această lege, discuții cu Prim-ministrul Guvernului României și cu ministrul educației, discuții cu conducerile partidelor politice care susțin actualul Guvern, precum și pichetarea Parlamentului României, din nefericire, această lege profund antisocială a fost publicată în Monitorul Oficial.

Dând dovadă de cinism și iresponsabilitate, Guvernul Bolojan provoacă în învățământ o criză fără precedent în ultimii 35 de ani, având în vedere că aceste măsuri înseamnă, practic, reorganizarea a o bună parte a învățământului preuniversitar, într-un interval de timp de aproximativ o lună.

Grav este că toate aceste măsuri au fost luate, din condei, fără să se facă, așa cum era firesc, un studiu de impact.

Ministrul Educației și Cercetării, domnul Daniel David, ar fi trebuit să aibă tăria să-l atenționeze pe Prim-ministrul Guvernului României, domnul Ilie Bolojan, că sistemul de învățământ este unul complex, iar salariații acestuia nu sunt doar niște simple obiecte de inventar, ci sunt ființe umane care nu pot fi discreditate și umilite, așa cum procedează acum guvernanții.

De bulversarea fără precedent a sistemului de învățământ se fac vinovați: Președintele României, care a tăcut suspect, Prim-ministrul Guvernului României, ministrul educației și cercetării, precum și partidele care susțin actualul guvern.

Măsurile care lovesc crunt educația și cercetarea din România sunt deja bine-cunoscute:

1. Creșterea normei didactice de predare cu 2 ore – acesta este măsura cu consecințele cele mai grave asupra cadrelor didactice. Realitatea din majoritatea școlilor ne arată că vor fi profesori titulari care vor intra în restrângere de activitate și profesori suplinitori calificați care, foarte probabil, nu își vor mai găsi un loc de muncă. Referitor la profesorii titulari, există riscul major ca aceștia să nu-și mai primească salariile întregi, asta pentru că va fi imposibil să li se asigure norma completă de 20 de ore. A le acorda acestora „șansa“ de a primi 2 ore, pentru completare, la distanțe apreciabile este cinism. Este posibil ca cheltuielile pentru navetă să fie mai mari decât contravaloarea celor 2 ore. De asemenea, mărirea normei de predare va însemna mărirea sarcinilor de muncă, pe lângă celelalte îndatoriri profesionale, ceea ce va conduce la creșterea presiunii psihice. Totodată, este complet greșit și faptul că a fost eliminată facilitatea de a se diminua, cu 2 ore, norma de predare pentru profesorii care au gradul didactic I și o vechime peste 25 de ani. În timp ce în multe țări norma didactică de predare pentru profesorii cu vechime este diminuată chiar la jumătate, restul orelor fiind dedicate pentru a îndruma profesorii tineri, la noi nu mai este nici o diferență între un profesor debutant și unul care este la final de carieră.

2. Comasarea a sute de unități de învățământva conduce la concedieri de personal didactic auxiliar și chiar administrativ.

3. Creșterea efectivelor de elevi în clasăva conduce la revenirea la efectivele de elevi/preșcolari  „istorice“ și, evident, la comasări de grupe/clase, având drept consecință scăderea calității actului educațional și reducerea numărului de posturi/norme.

4. Scăderea dramatică a tarifului pentru plata cu ora  – va conduce la imposibilitatea atribuirii orelor rămase libere în regim de plata cu ora, din cauza remunerației derizorii (scăderea cu peste 50% a tarifului orar). Se va ajunge la situația aberantă ca o oră prestată de un profesor la început de carieră să fie plătită la fel cu tariful orar al unui muncitor necalificat. Sunt specializări și discipline deficitare în resursa umană. Cine va presta aceste ore, în regim de plata cu ora?

5. Creșterea obligației de catedră  pentru directori și inspectoriva conduce la imposibilitatea practică și obiectivă de desfășurare a activității de către personalul de conducere, de îndrumare și control (atât activitatea la catedră, cât și cea specifică funcției).

6. Subfinanțarea învățământului superior din România, prin neactualizarea costului standard pe student echivalent, decizie care poate conduce la concedieri colective sau chiar la închiderea unor universități.

7. Subfinanțarea instituțiilor de cercetare, în actualul context geopolitic european, prin neactualizarea costurilor necesare pentru resursa umană și utilități, pentru menținerea și dezvoltarea infrastructurii, instituții de importanță deosebită pentru buna funcționare a educației și cercetării.

8. Subfinanțarea bibliotecilor centrale universitare, prin neactualizarea costurilor cu resursa umană și utilități, instituții de importanță deosebită pentru buna funcționare a Educației.

În luarea acestor măsuri fără precedent pentru învățământ și în special pentru învățământul preuniversitar, un rol foarte activ l-a avut ministrul educației și cercetării, domnul Daniel David. În marea majoritate a declarațiilor publice, domnul ministru a lovit în sistemul de învățământ și în salariații acestuia, unele dintre aceste declarații fiind chiar diversioniste.

Reamintim o parte dintre acestea:

Ministrul Educației și Cercetării trebuie să ia în calcul faptul că foarte puțini profesori vor mai lua ore la plata cu ora. Rămâne de văzut cum va ieși Ministerul Educației și Cercetării din acest impas inevitabil.

Însă, cea mai neinspirată decizie a domnului ministru, Daniel David, care scoate în evidență atitudinea profund neadecvată față de salariații din educație și față de beneficiarii primari ai acestuia, a fost „perierea” masivă a documentului întocmit de cercetătorii de la Institutul de Științe al Educației la solicitarea EduPedu, material care argumentează efectele negative ale măsurilor luate de Guvernul Bolojan în sistemul de învățământ. În mod normal, un astfel de studiu ar fi trebuit să fie solicitat de Ministerul Educației și Cercetării înainte de a fi luate aceste măsuri anti-educație. Acest lucru demonstrează, încă o dată, că măsurile din Legea 141/2025 sunt pur contabile, fără să țină cont de consecințele nefaste ale acestora.

Acestea sunt o parte a motivelor pentru care membrii celor trei federații sindicale reprezentative din învățământ, și nu numai aceștia, sunt profund revoltați de modul în care domnul ministru s-a comportat în fruntea MEC și, în numele acestora,

                                Colegiul Național al Liderilor F.S.L.I.,

Colegiul Liderilor FSE „SPIRU HARET“,

și Biroul Executiv al FNS „ALMA MATER“

SOLICITĂ

DEMISIA MINISTRULUI EDUCAȚIEI ȘI CERCETĂRII,

 DOMNUL DANIEL DAVID

În plus, începând de mâine, 30 iulie, circa 150 de membri de sindicat vor picheta sediul Ministerului Educației și Cercetării, după următorul program:

De asemenea, pe 8 septembrie, în prima zi a noului an școlar, peste 30.000 de membri de sindicat vor participa la Mitingul Educației.”

Exit mobile version