Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara

Foto: © ActionGP | Dreamstime.com

Elevii au la dispoziție un model de elaborare a unui text argumentativ pentru pregătirea examenului de Bacalaureat 2025 la Limba și literatura română, publicat de Universitatea de Vest din Timișoara (UVT).

Redăm mai jos explicațiile și modelul de subiect rezolvat pentru Bacalaureat 2025, Limba și literatura română – Textul argumentativ:

„Textul argumentativ urmărește să convingă receptorul în legătură cu un anumit punct de
vedere, pe baza unui subiect de discuție. Astfel, este foarte importantă buna organizare a
informațiilor pentru a atinge scopul urmărit.

Într-un text argumentativ, autorul susține o anumită convingere cu argumente structurate cât mai bine, prezentate într-o ordine logică, menită să asigure persuadarea receptorului unui astfel de text. Argumentele enunțate trebuie să fie însoțite de exemple concrete. În cazul subiectului I B, din cadrul examenului de bacalaureat, proba de limba și literatura română, conform cerinței, este necesară raportarea la fragmentul de text-suport, dar și la experiența personală / culturală. Așadar, este necesar să organizăm cele două argumente astfel: un argument să fie în strânsă legătură cu textul, iar celălalt să fie bazat pe experiența de viață a celui ce emite judecata de valoare.

Structura unui text argumentativ

TEZA / IPOTEZA → afirmația de la care pornește întreaga argumentare ce urmează a fi
făcută („Ce vrea să demonstreze autorul?”), altfel spus, ideea susținută de autor;

Observație! Este foarte important să ne poziționăm pro sau contra vizavi de problematica pusă în discuție. Evident că alegerea poziționării este influențată de fragmentul de text suport, întrucât, în funcție de acesta, vom decide demersul pe care îl vom urma.

ARGUMENTELE → sunt elementele la care apelează autorul pentru a-și susține
teza/ipoteza enunțată anterior. Ele trebuie să fie însoțite de exemple convingătoare.
Dacă avem mai multe argumente, vor fi prezentate în funcție de impactul pe care îl au asupra
celui pe care vrem să-l convingem: de la cel mai slab la cel mai puternic argument.
Fiecare argument este delimitat în scris printr-un alineat nou. De asemenea, pentru a da greutate și pentru a convinge, putem recurge la citări/parafrazări din autori consacrați.

Totodată, argumentele au o structură internă: EEE.
E → ENUNȚARE: vom formula argumentul, în funcție de poziționarea față de chestiunea supusă dezbaterii;
E → EXPLICARE: vom explica, în acord cu ideile textului suport /cu experiența personală sau
culturală, argumentele oferite;
E → EXEMPLIFICARE: vom identifica exemple concrete, care să sprijine argumentul enunțat și explicat anterior. Un exemplu va fi selectat din fragmentul de text-suport (prin parafrazare și/sau citare), iar cel de-al doilea se va raporta la experiența personală / culturală (se prezintă contextul și situația concretă care permite susținerea argumentului).

CONCLUZIA → rezumă întreaga argumentare făcută pentru a evidenția că teza / ipoteza
enunțată inițial este validă.
Observăm, așadar, caracterul circular al textului pe care îl producem și logica internă a
acestuia.
Pentru o mai bună organizare a demersului argumentativ, este necesar să folosim
conectori textuali specifici fiecărei părți componente a demersului:

A. Pentru enunțarea ipotezei: după părerea mea; în opinia mea; consider că; cred că; sunt de
părere că etc.
B. Pentru introducerea argumentelor: există o serie întreagă de conectori pragmatico-discursivi;

Acești conectori sunt grupați în funcție de relația semantică și pragmatică pe care o stabilesc în cadrul textului argumentativ. Există, astfel, conectori care exprimă:
→ succesiunea, continuitatea: în primul rând; în al doilea rând; pe de o parte; pe de altă parte; în plus, de asemenea;
→ contrastul: dar; iar; însă; ci; în contrast cu; dimpotrivă;
→ ierarhizarea: înainte de toate; mai presus de toate; mai important decât;
→ comparaţia: la fel cu; tot aşa ca; în comparaţie cu; în mod asemănător;
→ probabilitatea: probabil; posibil; este cu putinţă; s-ar putea ca;
→ certitudinea: cu siguranţă; desigur; fireşte; e clar că;
→ concesia: deşi; totuşi; cu toate acestea; chiar dacă;

C. Pentru a încheia argumentarea, putem folosi următorii conectori: în concluzie, …; prin urmare,…; concluzionând, …; așadar, …; una peste alta, …; iată de ce; ei bine, …; la urma urmelor, …; conchizând, …; în altă ordine de idei, … etc.

Toate aceste elemente ajută la structurarea coerentă și logică a textului argumentativ”.

Model de rezolvare subiect Bacalaureat 2025 – Limba și literatura română – Text argumentativ

Subiectul I. B.

Foto: Ghid BAC 2025 Universitatea de Vest din Timișoara (UVT)

Redactează un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumentezi dacă factorul
ereditar poate influența sau nu destinul unui om, raportându-te atât la informațiile din
fragmentul citat, aparținându-i lui Mircea Eliade, cât și la experiența personală sau culturală.
(20 de puncte)

În redactarea textului, vei avea în vedere următoarele repere:
− formularea unei opinii față de problematica pusă în discuție, enunțarea și dezvoltarea
corespunzătoare a două argumente adecvate opiniei și formularea unei concluzii pertinente; (14 puncte)
− utilizarea corectă a conectorilor în argumentare, respectarea normelor limbii literare (norme de exprimare, de ortografie și de punctuație), așezarea în pagină, lizibilitatea, respectarea precizării privind numărul minim de cuvinte. (6 puncte)

În vederea acordării punctajului, textul trebuie să dezvolte subiectul propus.

Model de răspuns

Ereditatea este unul dintre aspectele esențiale care contribuie la devenirea unui individ.
Tot ceea ce moștenim genetic ne influențează pe parcursul întregii vieți. Consider că factorul
ereditar joacă un rol fundamental în evoluția oamenilor, fiind un element definitoriu care
contribuie la unicitatea ființei sale.

În primul rând, ceea ce moștenim prin ereditate nu poate fi schimbat, fie că ne place, fie
că nu. De aceea, noi suntem răspunzători de felul în care gestionăm aceste date genetice,
utilizându-le în folosul nostru, în funcție de propria structură identitară.
Astfel, așa cum putem observa în textul-suport, Mircea Eliade și-a manifestat, încă din
adolescență, revolta față de starea melancolică pe care a moștenit-o de la tatăl său. A scris un foileton intitulat „Împotriva Moldovei”, care a stârnit reacții felurite din partea cititorilor, adesea polemice. Mai târziu, a mărturisit că nu a abordat această problemă cu suficientă maturitate și că personalitatea sa se definește prin însumarea trăsăturilor moștenite de la ambii părinți.

În al doilea rând, fiecare individ trebuie să conștientizeze moștenirea genetică fizică și
psihologică, pe care o are de la familia sa, întrucât numai în acest fel își poate cunoaște mai bine propria persoană, putând folosi în avantajul său particularitățile pe care le-a dobândit involuntar.

În plus, fiecare dintre noi este unic în felul său, modul în care ni se conturează personalitatea ține de o serie de factori, genetica jucând un rol important, însă intervin și alți factori precum educația sau mediul social. Un bun exemplu ar fi propria persoană. Pot spune că am moștenit de la părinții mei foarte multe lucruri, însă cel mai important aspect este perseverența. Mi se întâmplă adesea să întâmpin dificultăți în realizarea unor sarcini de lucru, însă faptul că nu renunț este un atu care îmi permite să duc la bun sfârșit ce am de făcut. Mai mult decât atât, atitudinea pozitivă pe care o au părinții mei vizavi de orice situație problematică mi-a fost transmisă, reușind, astfel, să surmontez orice obstacol.

În concluzie, în urma argumentelor prezentate mai sus, pot afirma că factorul ereditar
poate influența destinul unui om, dar nu constituie un impediment de nedepășit în evoluția sa”.

DOCUMENT DESCARCĂ Ghidul UVT – Textul argumentativ BAC 2025:

Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea iunie 2025:

Foto: © ActionGP | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Bacalaureat 2025 începe pe 27 ianuarie cu proba de Limba română oral. Probele scrise au loc între 10 și 16 iunie, cu o zi liberă între Matematică/Istorie și proba la alegere – calendarul examenului
Exit mobile version