Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) a publicat informații utile despre înscrierea și desfășurarea concursului național de Titularizare 2025 pentru ocuparea celor 138 posturi de profesor itinerant și de sprijin pentru anul școlar 2025-2026, din cadrul CMBRAE.
- Amintim că ministrul Daniel David a declarat că „nu avem suficienți profesori și resurse ca să asigurăm integrarea copiilor cu cerințe educaționale speciale în învățământul clasic” și conform unei analize Edupedu.ro reforma educației speciale prevăzută de legea învățământului preuniversitar nu a mai avut loc.
- Proba scrisă de la Titularizare 2025, concursul de angajare în învățământ, are loc pe 15 iulie 2025, potrivit calendarului oficial.
Titularizare 2025 – Anunțul Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE)
„Concurs pentru ocuparea posturilor vacante/rezervate de profesor itinerant și de sprijin în cadrul CMBRAE, pentru anul școlar 2025-2026
În vederea ocupării celor 138 posturi publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată de profesor itinerant și de sprijin, Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE), pune la dispoziția celor interesați informații utile cu privire la modalitatea de înscriere și desfășurare a concursului național de titularizare.
Unde pot consulta lista posturilor vacante/rezervate?
Lista posturilor vacante/rezervate de profesor itinerant și de sprijin poate fi consultată, începând cu data de 30 aprilie pe site-ul ISMB, accesând link-ul http://ismb.edu.ro/, secțiunea Mobilitate personal didactic an scolar 2025-2026. De asemenea, lista posturilor vacante/rezervate va fi preluată și pe site-ul www.cmbrae.ro
Cine organizează concursul?
ISMB, sub coordonarea metodologică a Ministerului Educației și Cercetării, organizează concursul naţional pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar, la nivelul municipiului București.
În ce constă concursul pentru ocuparea acestor posturi?
1. Susținerea unei activități de sprijin educațional pentru un elev/grup de elevi cu cerințe educaționale speciale (CES). Proba se numește: inspecție specială la clasă
2. Proba scrisă (disciplina: psihopedagogie specială)
Cine poate participa la concursul de ocupare a posturilor rezervate/vacante de profesor itinerant și de sprijin?
Pentru ocuparea posturilor didactice vacante/rezervate de profesor itinerant și de sprijin din învăţământul preuniversitar se pot înscrie la concurs absolvenţi cu diplomă ai învăţământului superior, care au înscrisă pe diplomă specializarea corespunzătoare postului didactic de profesor itinerant și de sprijin, în concordanţă cu Centralizatorul. Centralizatorul poate fi consultat la adresa: https://www.cmbrae.ro/…/Centralizator_2025_vol_1…, pag 622-626)
Cum, unde și când mă pot înscrie la concurs?
► Dosarele de înscriere ale candidaților pentru posturile de profesor itinerant și de sprijin se înregistrează la inspectoratul școlar al sectorului 4, în perioada 5-16 mai 2025, inclusiv pentru absolvenții promoției 2025.
►Cererea pentru înscrierea la concursul de titularizare poate fi descărcată accesând adresa: http://ismb.edu.ro/index.php/ru/mru/tit sau din Anexa la OME nr. 7.495/2024 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar în anul școlar 2025-2026 (https://www.cmbrae.ro/…/Mobilitatea_pers_did_2025_2026…), pag 106-108
Cererea pentru înscrierea la concurs menționează documentele care trebuie anexate. Dosarul de înscriere al candidatului conține cererea însoțită de documentele precizate în aceasta.
►În perioada 6-21 mai 2025, are loc validarea înscrierii, prin semnătură, de către candidați.
►Atenție! Neprezentarea la validare a absolvenţilor din promoțiile anterioare, atrage după sine anularea înscrierii la concurs!
►*În mod excepţional, absolvenţii promoţiei 2025 (studiilor universitare de licență/universitare de masterat/departamentelor pentru pregătirea personalului didactic/departamentelor de specialitate cu profil psihopedagogic) pot să prezinte adeverinţa de absolvire a studiilor/programului de pregătire psihopedagogică şi să valideze fişa de înscriere în data de 15 iulie 2025, până la ora 8.00. Absolvenţii promoţiei 2025 pot participa la proba scrisă în cadrul concursului naţional pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante/rezervate, numai după prezentarea adeverinţei de absolvire a studiilor/programului de pregătire psihopedagogică.
Cine stabilește tema activității pe care o voi susține la clasă? (proba: inspecție specială la clasă)
Informațiile privind: data, ora, tema activității, precum și unitatea de învățământ în care va fi susținută activitatea de sprijin educațional pentru elevul/elevii cu CES vor fi stabilite și anunțate de către inspectoratul școlar în data de 23 mai 2025.
În ce perioadă voi susține inspecția specială la clasă?
Organizarea și desfășurarea inspecțiilor speciale la clasă are loc în perioada: 30 mai-27 iunie 2025
Art. 64 (4) din OME nr. 7.495/2024 – Inspecţia specială la clasă în profilul postului se desfăşoară pe durata unei ore de curs şi se evaluează prin note de la 10 la 1, conform anexei nr. 5. Rezultatele la această probă se aduc la cunoştinţă candidaţilor în ziua susţinerii probei. Proba se înregistrează audio.
(6)Candidaţii care nu obţin la inspecţia specială la clasă minimum nota 5 (cinci) nu pot participa la proba scrisă.
Pentru a ocupa un post vacant, publicat pentru angajare pe perioadă nedeterminată, candidatul trebuie să obțină minimum nota 7 la inspecția specială la clasă.
Unde pot găsi programa de concurs pentru disciplina psihopedagogie specială? Dar bibliografia?
Programa poate fi consultată și descărcată la adresa: https://www.cmbrae.ro/…/03/Programa_titu_P_Psihoped_sp.pdf. Programa pentru concurs conține și bibliografia recomandată.
Titularizare 2025 – Cine elaborează subiectele pentru proba scrisă?
Proba scrisă se susţine pe baza subiectelor elaborate de Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie, în concordanţă cu programele specifice pentru concurs, în specialitatea postului didactic, aprobate prin ordin al ministrului educației. Proba scrisă se evaluează prin note de la 10 la 1. Nota obţinută la proba scrisă are o pondere de 75% în media de repartizare.
Cu ce notă devin titular?
Pentru ocuparea unui post publicat pentru angajare pe perioadă nedeterminată, candidații trebuie să obțină minimum nota 7 (șapte) atât la proba scrisă, cât și la inspecția specială la clasă în profilul postului.
Media de repartizare se calculează astfel: [(nota obținută la proba scrisa)*3+(nota obținută la inspecția specială la clasă)]/4.
Când și unde va avea loc proba scrisă în cadrul concursului național de titularizare?
Proba scrisă se va susține în data de 15 iulie 2025, într-un centru de concurs pe care îl va stabili și anunța în timp util ISMB.
Când aflu rezultatul obținut în urma concursului național de titularizare?
22 iulie – afișarea rezultatelor inițiale; 30 iulie – comunicarea rezultatelor finale, după soluționarea contestațiilor
Când și cum voi ști ce post voi ocupa începând cu 1 septembrie 2025?
Repartizarea candidaților care au obținut minimum media 7 la concurs, va avea loc în data de 4 august, în cadrul ședinței publice pe care o va organiza inspectoratul școlar. Candidații, ierarhizați în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare, vor putea opta din lista posturilor publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată.
De unde pot obține informații suplimentare referitoare la activitatea specifică a profesorului itinerant și de sprijin?
Regulamentul de organizare și funcționare al CJRAE/CMBRAE, precizează la art. 25 atribuțiile specifice postului de profesor itinerant și de sprijin. Acesta poate fi consultat la adresa https://www.cmbrae.ro/…/2024/08/5701_2024_ROF_CJRAE.pdf
► prin adresarea de solicitări de clarificare la adresa: secretariat@cmbrae.ro”
Ce face un profesor itinerant și de sprijin
Atribuțiile profesorului itinerant și de sprijin sunt prevăzute de Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a centrelor județene/al municipiului București de resurse și asistență educațională, CJRAE/CMBRAE – Ordinul ministrului educației nr. 5.701/2024.
„Profesorul itinerant și de sprijin recunoaște și promovează incluziunea educațională, oferă consiliere specializată cadrelor didactice și conducerii unităților de învățământ în ceea ce privește integrarea antepreșcolarilor/preșcolarilor/ elevilor cu CES.
Activitatea profesorului itinerant şi de sprijin constă în oferirea de suport / sprijin educațional (învăţare, stimulare, compensare, recuperare și consolidare) în timpul și în afara orelor de curs, în sala de grupă/clasă/cabinet și/sau în camerele-resursă dedicate acestei activități, puse la dispoziția profesorului itinerant și de sprijin și dotate corespunzător de către unitatea de învățământ integratoare.
O parte din timpul alocat normei didactice se desfăşoară în grupă/clasă, în timpul activităţilor/lecţiilor de predare-învăţare, în parteneriat cu cadrul didactic de la grupă/clasă.
Activitatea directă cu antepreșcolarul/preșcolarul/elevul integrat, în săli multifuncţionale/centre de resurse din unitatea de învăţământ, camere-resursă se desfăşoară atât în timpul activităților didactice, în paralel cu orele de curs, cât și în afara orelor de curs.
Profesorul itinerant și de sprijin utilizează următoarele documente:
a) planificare activități – la început de an;
b) plan de servicii educaționale;
c) adaptare curriculară;
d) plan de intervenție personalizat;
e) raport de monitorizare;
f) fișe de evaluare curriculare și/sau psihopedagogice inițiale/finale;
g) plan educațional personalizat;
h) baza de date cu toți copiii aflați în sprijin;
i) orar;
j) portofolii antepreșcolari/preșcolari/elevi CES conținând fișe/teme lucrare/caiete/alte materiale”, potrivit regulamentului CJRAE.
Informații de context despre elevii cu cerințe educaționale speciale și profesorii itineranți și de sprijin
- Numărul elevilor cu CES din școlile din România aproape s-a triplat în ultimii 5 ani, ajungând la peste 50.000 în anul școlar 2023-2024, în timp ce numărul profesorilor de sprijin este ținut de Ministerul Educației cu mult sub standardul legal, a arătat Edupedu.ro într-o analiză din aprilie 2024 – grafic.
- În anul școlar 2023-2024 au fost 1852 de profesori de sprijin la 51.784 de elevi din învățământul de masă, adică un profesor de sprijin la 28 de elevi, în medie. Dacă raportăm numărul profesorilor de sprijin la numărul total al elevilor cu CES din învățământul de masă și cel special (71.324), avem 38 de elevi la un profesor de sprijin.
- În același timp, profesorii de la clasele unde sunt elevi cu CES au nevoie de ajutor și formare. „După ce un elev cu cerințe educaționale speciale obține certificatul de orientare școlară și profesională, ajunge în școala de masă, unde cadrele didactice întreabă: «Ok, eu acum ce fac? Am o hârtie, dar asta nu schimbă cu nimic situația; copilul este tot aici, cu mine și eu trebuie să găsesc metode pentru a continua»”, a declarat Lizetta Mihăilă, coordonator profesori itineranți și de sprijin, în cadrul unei conferințe organizate de de Casa Corpului Didactic București în parteneriat cu CMBRAE, în 2024.
- Ministrul Daniel David: Profesorii care lucrează cu copii cu cerințe educaționale speciale nu au salariul mai mare, dar primesc punctaj pentru gradațiile de merit / Distincțiile și premiile pentru profesori prevăzute de legea învățământului
Foto: © Koba Samurkasov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.