Directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Curcani, Viforel Dorobanțu, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că titularizarea pe viață ar trebui să fie înlocuită cu un contract pe o perioadă de 4-5 ani, la care să există o recertificare. „Titularizarea pe viață, din punctul meu de vedere, omoară orice concurență între profesori și ne mulțumim doar cu venitul la muncă”, a spus acesta.
Viforel Dorobanțu a explicat că, după ce un profesor se titularizează, „nu prea poți să-i mai faci nimic” până la ieșirea din sistem:
„Cum aș vedea eu lucrurile, de la firul ierbii, din comuna Curcani: titularizarea pe viață, din punctul meu de vedere, omoară orice concurență între profesori și ne mulțumim doar cu venitul la muncă. Prestația fiecărui profesor, prin acea fișă de evaluare pe care o completăm la sfârșitul anului, nu poate fi zdruncinată foarte bine, dacă e bună sau rea, mă refer la prestație acum.
Deci, se titularizează și, până la ieșirea din sistem, voită sau nevoită de către cadul didactic, nu prea poți să-i mai faci nimic. Doamne ferește, dacă are vreun dosar penal, atunci, da, există posibilitatea să iasă din învățământ. (…)”, a precizat directorul.
Moderatoare: Care e soluția?
Viforel Dorobanțu: Din punctul meu de vedere, ar fi un contract pe o perioadă, hai să spunem, de 4 sau 5 ani, pentru că mă refer, să zicem, și la ceea ce înseamnă împrumut la bancă și mulți spun „domnule, nu pot să mă duc să fac împrumut la bancă, că nu am perioadă nedeterminată”. Ok, există o posibilitate să găsim o soluție pentru a fi o perioadă determinată, la care să existe o recertificare. Înțeleg că una dintre recomandările OCDE-ului cam tot asta a fost. Dacă nu vom face această recertificare, nu avem cum să găsim telul ăsta frumos – calitatea în educație. Bun, calitatea în educație este în oameni, dar, dacă omul ăla nu e forțat, cu ghilimele de rigoare, să-și arate calitatea, așteptăm mult și bine.
Nina Vasile, profesoară de Filosofie și Logică la Colegiul Național „Ion Creangă” și Liceul Teoretic „Alexandru Vlahuță” din Capitală, a criticat ideea introducerii examenelor de recertificare pentru profesori. În cadrul emisiunii Info Edu, difuzate de TVR Info, Nina Vasile a explicat că definitivatul și gradele didactice pe care le susțin profesorii sunt examene complexe, care pot fi considerat echivalentul unor recertificări.
Într-o altă ediție a emisiunii InfoEdu, Lucian Ciolan, prorector al Universității din București, a declarat că „forma actuală de titularizare nu poate să mai rămână în picioare dintr-o sumedenie de motive”. Aceasta a menționat că „dacă îți dă cineva posibilitatea unui contract pe durată nedeterminată, trebuie să existe și posibilitatea desfacerii acelui contract pentru lipsă de performanță”.
Despre Titularizare
Modalitatea prin care Ministerul Educației îi angajează în școli pe cei care devin profesori (titularizarea) a fost criticată dur de specialiștii OCDE, instituție cunoscută la nivel mondial pentru organizarea testărilor PISA. Cele două rapoarte despre sistemul de educație din România au fost realizate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) în 2017, respectiv 2024 la solicitarea Guvernului României. Ambele rapoarte oficiale au recomandat desființarea examenului de titularizare din România, care în forma actuală le permite profesorilor să predea chiar dacă nu obțin nota de trecere, adică 7.
Atât în 2017, cât și în 2024, România a fost sfătuită să renunțe la acest examen sau să îl completeze cu metode de evaluare mai eficiente, cum ar fi recertificarea.
Titularizarea este concursul organizat de inspectoratele școlare județene, respectând regulile și cu subiectele de examen concepute de Ministerul Educației – prin care inspectoratele angajează profesorii care predau în școlile din România. În 2024, statul român, prin inspectoratele școlare județene, a scos la concursul de angajare destinat profesorilor și intitulat „titularizare” aproape 75.000 de posturi. Dintre ele, 8.900 de posturi sunt titularizabile (sunt libere cel puțin 4 ani), adică pe acest număr de posturi profesorii se pot angaja pe perioadă nedeterminată, restul fiind libere doar pentru o perioadă de la 1 la 3 ani. La concursul de angajare pe aceste 75.000 de posturi, dintre care 8.900 libere pe perioadă nedeterminată, s-au prezentat 31.237 de profesori.
Pentru a obţine statutul de titular (deci pentru a se putea angaja pe perioadă nedeterminată), candidații trebuie să obţină minimum nota 7 (şapte) la examenul de titularizare. Pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), candidaţii trebuie să obţină minimum nota 5 (cinci) la proba scrisă (la examenul de titularizare). 41,9% dintre candidații care s-au prezentat și nu s-au retras din examenul de titularizare au obținut note peste 7 (sursa și detalii).
Prin organizarea titularizării de către Inspectoratele Școlare Județene (ISJ-uri), repartizarea profesorilor la o anumită școală se face de către inspectorat și contractul de angajare al profesorilor la inspectorat. Așadar, școlile din România nu își pot face propria politică de resurse umane: directorii de școli de stat nu pot angaja profesorii pe care ei și părinții îi doresc și nici nu pot da afară din sistemul de învățământ profesorii ineficienți, decât în situații extrem de limitate.
În luna septembrie, Lucian Ciolan, prorector al Universității din București, a declarat la Euronews.ro că „problema cu titularizarea e că la noi, atunci când se scot aceste posturi, ești titular în sistemul de învățământ. Deci, nu școala scoate postul, ci sistemul”. Acesta a mai spus că „trebuie să terminăm ușor-ușor cu treaba asta, cu centralismele astea gratuite, care s-a dovedit în timp că sunt neproductive”.
Profesoara Silvia Mușătoiu a declarat, la Euronews Romania, că titularizarea ar trebui să fie eliminată din sistemul de învățământ sau, cel puțin, reconfirmată periodic:
„Eu sunt de părere că titularizarea trebuie să dispară din învățământ sau – să o spunem mai frumos, pentru că sindicatele îmi vor sări în cap – titularizarea trebuie reconfirmată la 4 ani, 5 ani. Exact asta vreau să spun (n.r.: că profesorii uită meserie, pentru că nu îi mai verifică nimeni).
Verificările sunt sumare, uneori formale, nu cred că există o verificare riguroasă, în urma căreia un profesor să fie declarat inapt. Cred că ar trebui să existe o verificare un pic mai serioasă. Se poate forma în continuare un profesor. Sistemul îl ține acolo, pentru că un titular foarte greu iese din învățământul românesc, adică trebuie să facă ceva foarte grav ca să poți să-l dai afară”, a afirmat Silvia Mușătoiu, conform euronews.ro.
Amintim că sindicatele din educație susțin titularizarea în forma actuală, invocând stabilitatea postului și siguranța oferită cadrelor didactice în fața unor eventuale abuzuri sau decizii ale conducerii unităților de învățământ.