Trei tipuri de burse școlare rămân după tăierea pregătită de Guvernul Bolojan: de merit, tehnologice și sociale. Dispar bursele de excelență și reziliență, iar autorii proiectului scriu ironic că modificările sunt „pentru stimularea performanței” / Bugetele și dosarele de burse, în analiză pentru a trece la primării

Planuri-cadru 2025

Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com

Sistemul burselor școlare din România este zguduit de tăieri din această toamnă, după o serie de improvizații impuse prin Legea 198/2023 și prin actele subsecvente. Potrivit proiectului de lege privind măsurile fiscal-bugetare pus în dezbatere de Ministerul Finanțelor pe 3 iulie 2025, supra-numit „Legea Bolojan”, vor fi eliminate bursele de performanță și cele de reziliență, cele de merit sunt tăiate la jumătate ca număr, iar cele sociale vor fi acordate, atât birocratic cât și din punct de vedere al banilor, de către autoritățile locale.

Legea 198/2023, adoptată pe baza proiectului România Educată, în timpul mandatului ministrei Ligia Deca, reglementa bursele prin articolul 108. Acesta este abrogat prin noul proiect legislativ, fiind înlocuit cu un nou articol 108¹, care reorganizează tipurile de burse și stabilește o nouă procedură de acordare.

Articolul 1081 din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare intră în vigoare la data de 1 septembrie 2025, data la care se abrogă art. 108 din același act normativ,” se arată în proiectul Bolojan.

Noul articol – 1081 cuprinde trei categorii de burse: bursa de merit, bursa socială și bursa tehnologică, față de cinci câte sunt în prezent. Prevede că cuantumul burselor se stabilește prin hotărâre de guvern, nu prin lege, cum e în prezent.

În expunerea de motive, într-o notă ironică, Guvernul scrie că prin noile burse va fi stimulată performanța: „Modificarea Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 pentru stimularea performanței prin acordarea burselor de merit, burselor tehnologice și a burselor sociale. Având în vedere obligația statului de asigurare a dreptului la educație și politicile susținute de reducere a abandonului școlar, modificările propuse realizează cadrul legal pentru continuarea plății burselor pentru elevi.

Elevii pot beneficia şi de alte tipuri de burse, pe bază de contract încheiat cu operatori economici ori cu alte persoane juridice sau fizice sau acordate de autoritatea publică locală sau judeţeană. Acestea pot fi cumulate cu bursele provenite de la bugetul de stat”.

De remarcat că prpoectul de lege nu menționează faptul că, în realitate, bursele de performanță/excelență olimpică nu mai există.

Tot în Expunerea de motive a proiectului de lege apare analiza trecerii plății burselor la bugetele locale, prevăzută pentru anul școlar 2026-2027:

Din conferința de presă de miercuri a premierului Ilie Bolojan, știm că bursele de merit vor fi reduse la 15% dintre elevii fiecărei clase, în ordine descrescătoare a mediilor, pe noi criterii de departajare, până la pragul de 9:50. Asta înseamnă, în medie 4 elevi într-o clasă. În prezent, pragul e de 30% (7-8 elevi într-o clasă) și media 9,50 pentru anul școlar anterior acordării.

Redăm articolul care modifică bursele școlare, din proiectul Legii Bolojan:

După articolul 108 se introduce un nou articol, art. 1081, cu următorul cuprins:

”Art. 1081 – (1) Elevii de la cursurile cu frecvenţă de zi din .nvăţăm.ntul preuniversitar de stat obligatoriu beneficiază de burse. Metodologia-cadru de acordare a burselor și cuantumul acestora se aprobă prin hotăr.re a Guvernului, inițiată de Ministerul Educaţiei și Cercetării, la propunerea Consiliului Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar.

(2) Bursele care se acordă elevilor din sistemul de învăţământ preuniversitar de stat sunt:

a) bursă de merit;

b) bursă socială;

c) bursa tehnologică, pentru elevii care frecventează învățământul profesional;

(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), elevii din unităţile de învăţământ preuniversitar particular şi confesional beneficiază, de la bugetul de stat, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, de:

a) burse sociale, dacă sunt şcolarizaţi fără taxe;

b) burse tehnologice, pentru elevii care frecventează învățământul profesional, dacă se încadrează în specializările şi condiţiile stabilite prin metodologia-cadru;

(4) Elevii care beneficiază de bursă socială au dreptul la păstrarea confidenţialităţii asupra identităţii, datelor cu caracter personal şi informaţiilor referitoare la situaţia de dificultate în care se află.

(5) Dreptul la bursă socială al elevilor proveniţi din familii care beneficiază de venit minim de incluziune conform Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare, se acordă în baza deciziei de stabilire a dreptului la ajutor de incluziune a familiei elevului. Acordarea dreptului se face în urma comunicării de către agenţiile pentru plăţi şi inspecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, a listei elevilor care frecventează învăţământul cu frecvenţă, proveniţi din familii beneficiare de ajutor de incluziune, în luna anterioară celei de raportare a listei.

(6) Bursele sociale se acordă în baza unor condiţii privind venitul mediu net pe membru de familie, supus impozitării, conform hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (1).

(7) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), în cazul elevilor prevăzuţi la alin. (5), al elevilor cu situaţii medicale speciale, inclusiv al elevilor cu afecţiuni oncologice şi/sau cronice şcolarizaţi, pentru o perioadă mai mare de 4 săptămâni, în cadrul „Şcolii din Spital” sau la domiciliu, al elevilor care revin după şcolarizarea din cadrul „Şcolii din Spital“ în unitatea de învăţământ preuniversitar la care au fost înmatriculaţi anterior, al elevilor asupra cărora a fost instituită o măsură de protecţie specială, precum şi al elevilor orfani de unul sau de ambii părinţi, bursa socială nu este condiţionată de venitul mediu net pe membru de familie, supus impozitării.

(8) Elevii înscriși în școala din spital beneficiază de burse sociale necondiționate de venitul mediu net pe membru de familie, supus impozitării și pot beneficia și de burse de merit sau de burse tehnologice.

(9) Sumele alocate pentru bursele elevilor sunt neimpozabile şi nu sunt luate în considerare la calculul venitului mediu net lunar pe membru de familie, necesar pentru obţinerea venitului minim garantat, precum şi pentru alte beneficii sociale.

(10) Elevii pot beneficia şi de alte tipuri de burse, pe bază de contract încheiat cu operatori economici ori cu alte persoane juridice sau fizice sau acordate de autoritatea publică locală sau judeţeană. Acestea pot fi cumulate cu bursele provenite de la bugetul de stat.

(11) Elevii străini din învăţământul preuniversitar pot beneficia de burse, potrivit prevederilor legale.

(12) Statul român poate aloca anual, prin hotărâre a Guvernului, un număr de burse pentru școlarizarea elevilor și cursanților străini, în baza unor acorduri bilaterale, a ofertei unilaterale a statului român sau la propunerea ministerelor interesate.

(13) Condiţiile de şcolarizare a elevilor străini, inclusiv condiţiile de finanţare, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.”

Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version