ULTIMA ORĂ Facultățile de Matematică și Informatică din opt universități îi cer ministrului David licența cu dublă specializare și pentru studenții lor: Solicităm introducerea specializărilor Matematică-Informatică, Matematică-Fizică, Matematică-Biologie, Matematică-Finanțe și Bănci pentru viitorii profesori de liceu

Foto: Edupedu.ro

Facultățile de Matematică și Informatică din opt universități membre ale Consorțiului Universitaria îi cer ministrului Educației, Daniel David, printr-un memoriu, măsuri urgente pentru consolidarea domeniului Matematică în învățământul superior și preuniversitar. Printre solicitările acestora se numără introducerea programelor de licență cu dublă specializare care includ matematica, menținerea cerințelor ridicate de pregătire pentru profesorii de liceu, posibilitatea de a urma simultan un master de specialitate și unul didactic cu finanțare de la buget, dar și o alocare mai mare de credite pentru disciplinele fundamentale în planurile de învățământ.

În documentul adoptat la întâlnirea desfășurată la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași pe 17 ianuarie 2025, publicat pe site-ul Facultății de Matematică și Informatică a Universității din București (FMI-UB), profesorii universitari semnalează că lipsa unor măsuri clare în aceste direcții va avea consecințe grave asupra formării viitorilor profesori și, implicit, asupra întregului sistem educațional. Cele opt universități semnatare ale memoriului sunt Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea din București, Universitatea din Craiova, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Universitatea „Ovidius” din Constanța și Universitatea de Vest din Timișoara.

Prima cerere a universităților este introducerea programelor de licență cu dublă specializare care includ Matematica. Facultățile atrag atenția că „este inexplicabilă absența totală” a programelor de studii cu dublă specializare care includ Matematica din lista aprobată prin Ordinul nr. 6.634/2024. Acestea solicită completarea anexei ordinului cu specializări precum Matematică-Informatică, Matematică-Fizică, Matematică-Biologie și Matematică-Finanțe și Bănci, subliniind că aceste domenii sunt esențiale în formarea viitorilor profesori și specialiști.

Reprezentanții facultăților participanți la întâlnire semnalează și că profesorii care predau matematică la liceu au nevoie de o pregătire solidă, având în vedere nivelul ridicat de abstractizare al disciplinei. În acest sens, aceștia solicită completarea art. 176, litera (e) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, astfel încât cadrele didactice să fie obligate să urmeze atât studii de licență de specialitate, cât și un master profesional sau de cercetare în domeniu.

Altă cerință este posibilitatea de a urma simultan un master de specialitate și unul didactic cu finanțare de la buget. Profesorii universitari atrag atenția că actuala legislație nu permite combinarea unui master didactic cu unul profesional fără taxă. Prin urmare, solicită modificarea art. 35, alin. (7) din Legea 199/2023 pentru a permite finanțarea simultană a acestor două tipuri de studii, astfel încât profesorii să beneficieze de o pregătire complexă, atât pedagogică, cât și științifică.

„Considerăm că este utilă şi oportună menținerea unor condiții suplimentare privind pregătirea de specialitate, necesare pentru a preda la liceu, unde nivelul de complexitate şi abstractizare a materiei, cel puțin la disciplina matematică, este semnificativ mai ridicat. Considerăm că, cel puţin pentru cadrele didactice cu drept de predare la ciclul liceal, nu trebuie redusă durata actuală a studiilor de licenţă + master (de 3+2 ani). Prin urmare, solicităm completarea art. 176, litera(e) din Legea 198/2023 [Legea învățământului preuniversitar – N.Red.] prin introducerea obligativităţii urmării unui program de studii de licenţă de specialitate şi a unui master profesional/de cercetare de specialitate, pentru ca un cadru didactic să aibă dreptul de a preda la ciclul liceal. Solicităm crearea posibilităţii de a urma simultan, cu finanţare de la bugetul de stat, a unui program de master profesional sau de cercetare de specialitate şi a masteratului didactic în specialitatea respectivă, sau a modulului 2 de formare psiho-pedagogică”, se arată în memoriul adresat ministrului Educației.

Dintre celelalte cereri din memoriu către ministrul Educației și Cercetării, Daniel David:

Memoriul adresat ministrului Educației este semnat de reprezentanții a opt facultăți de matematică și informatică din România, membre ale Consorțiului Universitaria. Printre semnatari se numără Răzvan Lițcanu, decanul Facultății de Matematică de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, alături de Dumitrel Ghiba, directorul Departamentului de Matematică, și Marius Apetrii, prodecan al aceleiași facultăți. De la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca au semnat Marcel Șerban, decanul Facultății de Matematică și Informatică, și Andrei Mărcuș, directorul Departamentului de Matematică. Din partea Universității din București, semnatari sunt Cătălin Gherghe, decanul Facultății de Matematică și Informatică, și Ionel Popescu, directorul Departamentului de Matematică.

Universitatea din Craiova este reprezentată prin Ionel Rovența, director al Departamentului de Matematică, iar de la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați a semnat Monica Aprodu, membră a Consiliului Departamentului de Matematică și Informatică. De la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, documentul este susținut de Florin Sofonea, decanul Facultății de Științe, și Mugur Acu, directorul Departamentului de Matematică și Informatică. Universitatea „Ovidius” din Constanța este reprezentată prin Maria-Gabriela Badea, prodecan al Facultății de Matematică și Informatică, și George Cîrlig, prodecan al aceleiași facultăți. De la Universitatea de Vest din Timișoara, printre semnatari se numără Bogdan Sasu, director al Departamentului de Matematică.

DOCUMENT Memoriul celor opt Facultăți de Matematică (și Informatică) către ministrul Educației și Cercetării (MEC), Daniel David (sursa):
Exit mobile version