Ministrul educației Daniel David vrea legalizarea homeschooling-ului în România. Acesta ar urma să se desfășoare „sub umbrela” unei școli care să monitorizeze progresul elevului, cu evaluări independente și raportări din partea familiei. Homeschooling-ul, fenomen ce a stârnit numeroase scandaluri, controverse și dispute în instanță în ultimii ani, este susținut de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, ca „o cale complementară acceptabilă” de asigurare a educației, atât timp cât, spune el, este în „situații de excepție”. În declarațiile sale de luni, 19 mai, precum și în raportul de diagnostic cu privire la educația și cercetarea din România, prezentat tot luni, David promovează homeschooling-ul și propune câteva soluții de implementare, în condițiile în care această practică nu este acoperită de Constituția României, care impune ca învățământul să se asigure „în unități de stat, particulare și confesionale, în condițiile legii”.
Potrivit propunerilor din raportul de diagnostic prezentat de Daniel David și pus la dispoziția presei de Ministerul pe care îl conduce, homeschooling-ul ar trebui să se asigure „sub umbrela” unei școli care să monitorizeze progresul elevului. Acesta ar urma să fie supus unor evaluări independente, iar familia să raporteze anual „activitățile desfășurate în conformitate cu programa școlară” – detalii mai jos.
De remarcat că tot Ministerul Educației, în urmă cu un an, sub conducerea fostei ministre Ligia Deca, le comunica inspectoratelor școlare că homeschooling-ul înseamnă încălcarea articolului 32 din Constituție, este așadar ilegal și îndemna inspectorii să sesizeze organele de cercetare dacă părinții își retrag copiii de la școală.
Și Codul Penal pedepsește explicit, în prezent, retragerea copiilor de la școală. Concret, la articolul 380 Codul Penal prevede că „(1) Părintele sau persoana căreia i-a fost încredințat, potrivit legii, un minor și care, în mod nejustificat, îl retrage sau îl împiedică prin orice mijloace să urmeze cursurile învățământului general obligatoriu se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă”.
Daniel David despre intenția de a legaliza homeschooling-ul în România – declarațiile de luni, 19 mai 2025: „Pentru situații de excepție, nu ca o practică obișnuită, nu ca o practică curentă”
În conferința de presă de luni în care și-a prezentat Raportul QX de diagnostic în educația și cercetarea din România, Daniel David a declarat despre homeschooling: „Eu cred că nu trebuie să ne ascundem de faptul că este o practică care există în diverse țări”. El a spus că propune această formă de învățare „ca o situație educațională posibilă în România, pentru situații de excepție, nu ca o practică obișnuită, nu că o practică curentă”, așa încât să se evite situațiile în care „oamenii fac pe ascuns, după aceea se trezesc în fața legii că au probleme”.
Declarațiile detaliate ale ministrului Educației și Cercetării:
- „Homeschooling: o să vedeți că sunt mai multe principii trecute acolo (în raport – n.red.). Eu cred că nu trebuie să ne ascundem de faptul că este o practică care există în diverse țări. Și am propus homeschooling-ul ca o situație educațională posibilă în România, pentru situații de excepție, nu ca o practic obișnuită, nu că o practică curentă, dar pentru o situație de excepție. O să vedeți în material principiile pe care le-am menționat acolo. Și eu cred că este un lucru corect să deschidem posibilitatea homechooling-ului, să nu mai avem aceste situații în care oamenii fac pe ascuns, după aceea se trezesc în fața legii că au probleme. Hai s-o facem, s-o reglementăm și cred că atunci lucrurile vor funcționa bine.”
Ce spune Raportul QX al ministrului Daniel David despre homeschooling
Homeschooling – O cale complementară acceptabilă! (cu contribuția semnificativă a lui Dacian Dolean, consilier al ministrului)
Homeschoolingul este o practică cu o abordare extrem de diversă la nivel internațional, de la interdicție până la încadrarea în practicile educaționale acceptate.
Cred că, în România, putem accepta această practică, în condiții foarte bine precizate, pentru a diminua riscul ca școlarizarea la domiciliu, de către familie, să aibă un impact negativ asupra dezvoltării școlare și socio-emoționale a tinerilor din România, dar și pentru a oferi situațiilor excepționale o formulă de școlarizare acceptabilă.
Implementarea s-ar putea face în următorul cadru (care poate fi nuanțat/adaptat în
faza formulării sale operaționale):
Solicitare scrisă: Părinții care doresc să își școlarizeze copiii la domiciliu vor începe procesul printr-o solicitare scrisă adresată autorităților locale („inspectoratul școlar”). În această solicitare, părinții trebuie să justifice cu argumente convingătoare nevoia școlarizării la domiciliu de către familie, să demonstreze că nivelul de educație al persoanelor care se vor ocupa de școlarizare este acceptabil, să prezinte un plan de lucru în care să detalieze explicit numărul de ore și de zile de predare-învățare-evaluare preconizat, să demonstreze că pot oferi condiții de lucru satisfăcătoare pentru atingerea obiectivelor conform programei școlare, să indice materialele folosite (manuale, auxiliare) și metodele prin care se face monitorizarea progresului elevului. De asemenea, în solicitare trebuie identificată o „școală umbrelă” (ex. școala la care este arondat elevul în funcție de rezidență sau Centrul Național pentru Învățământ la Distanță), care să faciliteze monitorizarea progresului elevului. Evaluarea fezabilității școlarizării la domiciliu se va face ținându-se cont de vârsta copiilor, de nivelul de educație al părinților sau al tutorilor angajați pentru a oferi aceste servicii și de rezultatele testării inițiale (a se vedea mai jos).
Testare inițială: Dacă motivele invocate în solicitare sunt evaluate ca fiind justificate, copiii trebuie să fie evaluați independent și comprehensiv din punct de vedere cognitiv, precum și din punctul de vedere al performanțelor școlare (sau preșcolare) și al dezvoltării socio-emoționale. Testarea este necesară pentru a determina dacă dezvoltarea viitorului elev școlarizat la domiciliu este similară cu a altor copii de aceeași vârstă (și a identifica potențiali factori de risc care pot afecta negativ dezvoltarea copilului).
Raportare anuală: În cazul în care cererea de școlarizare la domiciliu de către familie este aprobată conform legislației și metodologiilor propuse de Ministerul Educației și Cercetării, se va solicita părinților să raporteze anual activitățile desfășurate în conformitate cu programa școlară. În plus, această raportare va include și măsuri luate de către familie pentru prevenția izolării sociale a copiilor (ex. implicarea lor în activități extracurriculare).
Monitorizare anuală a competențelor elevilor: Pentru a preveni carențe în dezvoltarea școlară și socio-emoțională a elevilor școlarizați la domiciliu de către familie, trebuie ca aceștia să participe la evaluări anuale, la finalul anului școlar. Aceste evaluări pot fi făcute de către profesorii și de către consilierii școlari din școala la care este arondat elevul sau de către o comisie stabilită la nivelul inspectoratului școlar. Standardele minimale de performanță vor fi stabilite conform programei școlare la nivelul inspectoratului școlar. Este indicat ca evaluările anuale să cuprindă atât dezvoltarea competențelor școlare ale elevilor, cât și cele socio-emoționale.
Reînnoirea periodică a solicitării: Contextul familial se poate schimba o dată cu trecerea timpului (ex. părinți care emigrează și își lasă copiii în grija bunicilor), iar acest fapt poate influența condițiile de școlarizare la domiciliu de către familie. Din această cauză, solicitarea va trebui reînnoită periodic, o dată la 3 ani.
FOTO Capitolul Homeschooling din Diagnoza realizată de ministrul Daniel David:
Ce spune Constituția României despre obligativitatea ca învățământul să desfășoare în școli:
Dreptul la învățătură – Articolul 32:
ARTICOLUL 32
(1) Dreptul la învăţătură este asigurat prin învăţământul general obligatoriu, prin învăţământul liceal şi prin cel profesional, prin învăţământul superior, precum şi prin alte forme de instrucţie şi de perfecţionare.
(2) Învăţământul de toate gradele se desfăşoară în limba română. În condiţiile legii, învăţământul se poate desfăşura şi într-o limbă de circulaţie internaţională.
(3) Dreptul persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale de a învăţa limba lor maternă şi dreptul de a putea fi instruite în această limbă sunt garantate; modalităţile de exercitare a acestor drepturi se stabilesc prin lege.
(4) Învăţământul de stat este gratuit, potrivit legii. Statul acordă burse sociale de studii copiilor şi tinerilor proveniţi din familii defavorizate şi celor instituţionalizaţi, în condiţiile legii.
(5) Învăţământul de toate gradele se desfăşoară în unităţi de stat, particulare şi confesionale, în condiţiile legii.
(6) Autonomia universitară este garantată.
(7) Statul asigură libertatea învăţământului religios, potrivit cerinţelor specifice fiecărui cult. În şcolile de stat, învăţământul religios este organizat şi garantat prin lege.
- Despre prevederile Legii învățământului preuniversitar și cele penale invocate de instanță în decizii ce țin de Homeschooling, citește pe larg în articolul: Legea Educației impune elevilor prezența fizică într-o școală acreditată sau autorizată, motivează instanța în cazul celor două familii din Bihor care și-au retras copiii de la școală și au făcut homeschooling
DOCUMENT INTEGRAL Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România (QX) elaborat de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David:
Citește și:
Legea Educației impune elevilor prezența fizică într-o școală acreditată sau autorizată, motivează instanța în cazul celor două familii din Bihor care și-au retras copiii de la școală și au făcut homeschooling
Două familii din Bihor au fost condamnate la câte 5 luni de închisoare, cu amânare timp de 2 ani, pentru că și-au retras copiii de la școală pentru a face homeschooling / Decizia nu e definitivă
Este clar că ministerul simte că școala scapă cumva de sub control și încearcă să impună tot felul de reguli din ce în ce mai stricte, spune președintele Federației Naționale a Părinților, Cătălin Nan, care atenționează asupra pericolului răspândirii fenomenului ilegal al homeschoolingului
Decizie definitivă în cazul părinților din Bihor care și-au retras cei 4 copii de la școală pentru a face homeschooling: Curtea de Apel “menține în totalitate” sentința inițială. Părinții sunt obligați să înscrie copiii în sistemul românesc educațional, altfel riscă închisoarea
Trei organizații americane care furnizează servicii de tip “homeschooling” în România “sunt în afara cadrului legal”, spune Ministerul Educației
Poliția nu a găsit nicio neregulă în cazurile a peste 70 de elevi retrași de părinți de la școală în pandemie, în Suceava, pentru a face homeschooling
Foto: © Pojoslaw | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.