„Un curriculum de matematică relevant trebuie să încurajeze legăturile cu științele, cu tehnologia, cu studiile sociale, cu artele” – Analiză OCDE

Foto: © Valentin M Armianu | Dreamstime.com

Abordarea interdisciplinară a matematicii, mai multă autonomie pentru profesori, instrumentele digitale care-și pot dovedi eficiența pot fi soluții pentru reforma modului cum este predată matematica în școli, așa încât să țină cont de nevoile de acum ale elevilor și ale societății, arată o nouă analiză a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Aceasta argumentează că, așa cum sistemele de educație trebuie să se adapteze schimbărilor sociale și tehnologice din prezent, și curricululele matematice trebuie să evolueze, pentru a integra acele competențe de care au nevoie noile generații.

Dar, spune analiza OCDE „Curricule matematice orientate spre viitor”, pentru aceste schimbări cei responsabili cu reforma trebuie să fie atenți la o seamă de obstacole: să evite o supraîncărcare curriculară, să nu amenințe echitatea educațională și să se asigure că există o aliniere între crearea noilor conținuturi și implementare.

Sursa citată arată că, în numele alfabetizării numerice, unele sisteme de educație încep să predea mai devreme subiecte precum cele de statistică sau de alfabetizare în domeniul datelor. Aritmetica, geometria și algebra, pilonii consacrați în predarea matematicii, rămân elemente centrale, iar multe sisteme promovează, concomitent, formarea unor competențe precum gândirea critică, soluționarea problemelor sau alfabetizarea digitală în contextul Matematicii. 

Dar, arată analiza, toate acestea duc la o aglomerare și la formarea unor disparități între curriculumul dorit, cel predat și cel care este însușit de elevi, în multe țări: „manualele eșuează, adesea, în a oferi elevilor suficiente ocazii să rezolve probleme din viața reală și să dezvolte capacitate de sinteză și analiză”.

Ce abordări propune analiza OCDE ca răspuns la această provocare:

Aceeași analiză apreciază că resursele digitale pot fi integrate eficient în conținuturile matematice, pentru a întări activitățile de predare și învățare:

Dar, pentru integrarea unor astfel de instrumente, este nevoie de formarea adecvată a profesorilor, amintește analiza: aceștia „trebuie să fie echipați nu doar cu diversele competențe tehnice necesare, ci și cu strategiile pedagogice și standardele etice pentru a crește la maximum beneficiile pe care le oferă aceste resurse”.

Nu în ultimul rând, documentul citat insistă asupra ideii de interdisciplinaritate: „abordarea provocărilor globale necesită cunoștințe interdisciplinare, iar matematica joacă un rol-cheie în domenii diverse, de la știința datelor la inginerie la politici economice. Un curriculum de matematică relevant trebuie să încurajeze legăturile cu științele, cu tehnologia, cu studiile sociale, cu artele, așa încât să le asigure elevilor competențele de gândire creativă, analitică și de rezolvare a problemelor care sunt cerute în prezent celor care intră în câmpul muncii. 

Citește și:
ANALIZĂ Planuri-cadru liceu: Matematica predată la toate clasele și specializările, pe parcursul tuturor anilor de liceu – regulă pentru țările europene cu cele mai bune rezultate la PISA 2022 / Există însă și excepții
Noi ținte UE pentru 2030, propuse de Comisia Europeană în domeniul educației: Cel puțin 15% dintre elevi să aibă rezultate de vârf la citire, matematică și științe, cel puțin o treime dintre studenți să fie înmatriculați la studii STEM / CE a prezentat planurile pentru „Uniunea Competențelor”, menită să consolideze competitivitatea pe continent

Foto: © Valentin M Armianu | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version