Directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Curcani, Viforel Dorobanțu, a vorbit despre ce înseamnă activitatea unui manager școlar: „De cele mai multe ori, este și puțin contabil, și puțin administrator, câteodată și femeie de serviciu”. Acesta a spus că un director „ar trebui să aibă degrevare totală, deci să nu mai aibă nicio oră de predare și să se ocupe total de ceea ce înseamnă școală”. Declarațiile au fost făcute în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, PrimaNews, de pe 25 iulie.
- Viforel Dorobanțu este și vicepreședinte al Asociației „Comunitatea pentru excelență în management școlar”.
„Am vrea să deschidem o dezbatere pornind de la faptul că un director spre viitor, dacă stăm să ne gândim, cum spunea și domnul ministru, dacă avem în vedere raportul QX, ar trebui să aibă degrevare totală, deci să nu mai aibă nicio oră de predare și să se ocupe total de ceea ce înseamnă școală, pentru că, de cele mai multe ori, este și puțin contabil, și puțin administrator, câteodată și femeie de serviciu. Ar trebui cumva să discutăm subiectul și să găsim soluția cea mai bună. Deci, e o dezbatere pe care, evident, când va fi cazul, o s-o deschidem și sperăm să avem cât mai multe argumente pentru a susține o poziție sau alta”, a spus Viforel Dorobanțu.
Legea 141/2025 introduce, începând cu 1 septembrie 2025, o nouă regulă pentru directorii și directorii adjuncți ai unităților de învățământ. Aceștia vor avea o obligație de predare fixă: 40 de ore pe lună, 10 ore pe săptămână, desfășurate în timpul programului de muncă, fără posibilitatea de a fi remunerați suplimentar prin plata cu ora.
Ce prevede Legea 141/2025 în privința directorilor de școli
„Art. LIX. — (1) Prin derogare de la prevederile art. 208 alin. (11) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, pentru anul școlar 2025-2026, la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar de stat, personalul didactic de conducere, de îndrumare și control poate fi degrevat de norma didactică de predare după cum urmează:
a) personalul didactic de conducere al unităților de educație extrașcolară, casele corpului didactic, centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională și centrele de excelență, cu până la 30% din norma didactică de predare-învățareevaluare, în conformitate cu prevederile normelor metodologice aprobate prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației și Cercetării în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
b) personalul didactic de conducere din unitățile de învățământ preuniversitar, personalul didactic de conducere, de îndrumare și control din inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, cu până la 50% din norma didactică de predare-învățare-evaluare, în conformitate cu prevederile normelor metodologice aprobate prin hotărârea Guvernului prevăzută la lit. a);
c) parțial, pentru persoanele desemnate de federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar, ca urmare a participării acestora la procesul de monitorizare și evaluare a calității sistemului de învățământ. Numărul persoanelor desemnate de federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar, degrevate de norma didactică, precum și atribuțiile acestora se stabilesc în hotărârea de Guvern prevăzută la lit. a).
(2) Personalul didactic degrevat, așa cum este prevăzut la alin. (1), nu poate desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul.
(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), se poate aproba efectuarea de activități în regim de plata cu ora, în unități de învățământ preuniversitar din zone izolate, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean.
Noile reguli din lege înseamnă că directorii nu vor mai putea primi bani în plus pentru orele de predare efectuate în afara normei administrative, așa cum era permis anterior, decât în cazul școlilor izolate și doar cu aprobarea ISJ.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Sindicatele au criticat măsura, susținând că reprezintă o formă de sancțiune colectivă și că elimină un stimulent important pentru atragerea cadrelor didactice competente în funcții de conducere.
Documentul publicat în Monitorul Oficial poate fi consultat mai jos – Legea 141/2025: