O oră de predare la clasă plătită unui profesor debutant de învățământ primar, gimnaziu sau de liceu, la plata cu ora (PCO) valorează, de la 1 septembrie 2025, 22 de lei, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza grilelor de salarizare din Legea 153/2017, valabilă în prezent, și pe baza modificărilor aprobate prin Legea 141/2025, legea Bolojan, intrată în vigoare vineri noaptea, pe 25 iulie, prin publicarea în Monitorul Oficial. Suma minimă cu care poate fi plătit un zilier necalificat în România, în 2025, este tot 22 de lei pe oră, potrivit analizei noastre. Vedeți mai jos, în articol, calculele.
Din 1 septembrie 2025, de când începe anul școlar 2025-2026, profesorii din învățământul preuniversitar care predau suplimentar în regim de plată cu ora (PCO) vor fi plătiți mai puțin decât până acum, în urma unei modificări introduse de Legea 141/2025. Noua formulă de calcul, prevăzută la articolul 183 alineatul (51) din Legea 198/2023, stabilește că plata cu ora se face prin raportarea salariului brut lunar la numărul mediu de ore lucrătoare pe lună, stabilit anual de Guvern și nu la numărul de ore de predare dintr-o lună, cum era până acum.
Conform HG 1506/2024, numărul mediu lunar de ore lucrătoare este de 165,334, iar salariul minim brut pe economie în 2025 este de 4.050 lei. Rezultă că remunerația minimă brută legală orară pentru orice muncă este 24,496 lei brut/oră.
În acest context, să definim cele două elemente comparate:
Zilierul – conform articolului 3 litera a) din Legea 52/2011 „Zilier este persoana fizică, cetățean român sau străin, ce are capacitate de muncă și care desfășoară activități necalificate cu caracter ocazional, pentru un beneficiar sau un împuternicit al acestuia, contra unei remunerații.”
Profesorul debutant – conform articolului 176 din Legea 198/2023 profesorul debutant este cadrul didactic aflat în primii 2-3 ani de activitate, care nu a obținut încă definitivarea în învățământ, iar condițiile minime pentru ocuparea funcției de profesor în învățământul gimnazial sau liceal includ absolvirea unei facultăți cu examen de licență, completarea a 30 de credite ECTS în formare psihopedagogică și absolvirea unui program de masterat didactic cu durata de 1 până la 1,5 ani, în funcție de parcursul educațional.
Pe scurt, profesorul debutant este o persoană cu studii superioare, formare pedagogică și master didactic, care intră în sistemul public de educație după minimum 5 ani de pregătire universitară.
Am comparat venitul orar în regim de „plată cu ora” pentru un profesor debutant cu remunerația orară minimă impusă de lege a unui zilier.
Salariul brut al unui profesor debutant, de la 1 iunie 2024, valabil și în prezent, la 26 iulie 2025, este de 6.337 lei pentru gradația 0, adică în primul an de activitate, la intrarea în profesie.
Conform noii legi 141/2025, tariful orar brut pentru plata cu ora a profesorului debutant se calculează astfel:
6.337 lei ÷ 165,334 ore = 38,32 lei brut/oră
Estimare net (circa 58% din brut): 38,32 × 0,58 = 22,22 lei net/oră
Remunerația minimă pentru un zilier, conform prevederilor Legii 52/2011:
4.050 lei ÷ 165,334 ore = 24,496 lei brut/oră
Estimare netă (cu doar 10% impozit reținut): aproximativ 22 lei net/oră
Diferența reală este de doar 22 de bani în favoarea profesorului.
Mai mult, în sistemul actual, valabil până în 31 august 2025, un profesor debutant era plătit la plata cu ora prin raportare la norma didactică (18 ore/săptămână), adică:
6.337 lei ÷ 72 ore pe lună = 88,01 lei brut/oră
Net estimativ: 51,05 lei/oră
Rezultă o scădere de peste 56% a valorii nete pentru o oră predată în regim de plată cu ora după 1 septembrie 2025.
Rezultatul este șocant pentru orice om de Educație sau pentru orice tânăr care vre să devină profesor: pentru fiecare oră de predare suplimentară, un profesor debutant cu licență, master didactic (din 2029) și formare pedagogică ajunge să fie plătit practic la fel ca un zilier angajat temporar pentru muncă necalificată.
De remarcat că în contextul prezentării acestei măsuri de reducere a sumei pentru plata cu ora, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat pe 8 iulie 2025 că „este un calcul corect și atât își permite în acest moment țara”.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.